01-11-2012, BNO, Danzigerkade 8A, Amsterdam, 14:30 uur (inloop), 15.00 uur (aanvang), 19.30 uur (einde), gratis, patrick@bno.nl

Bijeenkomst voor interieurarchitecten en ruimtelijk ontwerpers, over drijfveren, marketing en het maken van keuzes

Van Passie tot Promotie
Als passie de basis is voor het succes van een bedrijf, dan is promotie dat voor de verkoopcijfers. Opdrachtgevers kiezen voor creatieve dienstverleners waarin zij vertrouwen hebben. Zij gaan ervan uit dat de creatieve professionals verstand van zaken hebben. Dat vertrouwen kan gebaseerd zijn op ervaringen uit het verleden, maar ook op een effectieve manier waarop marketing en communicatie zijn aangepakt.

Erik Stevens gaat in zijn workshop Van Passie tot Promotie in op de marketing en verkoop van creatieve dienstverlening. Professionals in de creatieve industrie hebben een eigen instrumentarium nodig voor het bereiken van de markt. De klassieke P’s (Product, Plaats, Prijs en Promotie) voldoen niet om verschillende redenen. Ze doen in elk geval geen recht aan het unieke karakter van de geleverde diensten en ontwerpen, en ook niet aan de rol van de klant in het totstandkomingsproces.

Op basis van concrete voorbeelden uit de praktijk en sociaal-wetenschappelijk onderzoek wordt een nieuw instrumentarium gepresenteerd: Professie, Passie, Participatie, Projectie en Promotie. Tijdens de workshop gaat Erik Stevens uitgebreid in op wat een doordachte uitwerking van deze vijf P’s voor de marketing én de verkoop van creatieve diensten kan betekenen.

Als deelnemer ga je actief aan de slag met de vijf nieuwe P’s. Je krijgt inzicht in de kracht ervan voor de marketing van creatieve diensten; hoe je als ontwerper of architect je eigen marketing inspanningen effectiever maakt en in de mogelijkheden voor een andere aanpak van offertes en projectvoorstellen.

De Kerel van de Keuze
Aansluitend op de workshop verzorgt Pauline Hoogweg een column over het waarmaken van dromen en de onvermijdelijke keuzes die je daarbij moet maken.

Je wilt als creatieve ondernemer het liefste die opdrachten realiseren waarbij je dàt kan doen wat je echt leuk vindt. Uitdagingen die je de mogelijkheid geven te excelleren. Je wilt jezelf én je opdrachtgever verrassen: met het beste uit jezelf en het beste voor je opdrachtgever. In de praktijk echter zeg je ja tegen opdrachten waarvan je je afvraagt of ze wel bij je passen. Nee verkopen is onverantwoord. Dus zet je jezelf zo breed mogelijk in en zeg je ja op veel. Ondertussen blijft het knagen… is dit wie jij bent? Is dit wat jij het liefste doet en het best kan?

Het kan ook anders. Je weet waar jij voor staat én waar je voor gaat. Je durft te kiezen, voor een positie die past bij wat jij waardevol vindt, die past bij wat jij echt graag doet. En je durft dit te communiceren en er naar te handelen. Kiezen maakt van minder meer. Tijdens een inspirerende actieve presentatie van een half uur gaat Pauline in op de kracht van keuzes maken en hoe je een kei wordt in kiezen.

Over de sprekers
Erik Stevens is sociaal-psycholoog en gespecialiseerd in de creatieve industrie. Stevens is werkzaam bij Phaff & Partners en adviseert ondernemers op het gebied van strategie, marketing en commercieel beleid. Op basis van zijn ervaringen verscheen net voor de zomer van zijn hand Van Passie tot Promotie. Deze publicatie is op 1 november te koop voor € 17,95 (normale prijs: € 29,90).

Pauline Hoogweg werkt vanuit Zürich als schrijfster en coach. Haar motto is ontmoeten, ontdekken, creëren. Op energieke wijze begeleidt zij ondernemende mensen hun dromen te doen. Zij is schrijfster van het boek Moed je doen!, een opgewekte survivalgids voor iedereen die besluit zijn droom te doen. Moed je doen! is te koop voor € 9,95.

Aanmelden: patrick@bno.nl o.v.v. PASSIE
Deadline aanmelden: 26 oktober 2012
Deze workshop staat voor 3,5 uur bij- en nascholing

BNO-leden kunnen gratis naar de Beurs Domotica & Slim Wonen.