t/m 14-04-2016, Mosa Architectural Center, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam, 10.00 - 13.30 uur,

Het retaillandschap lijkt een slagveld. De ene na de andere winkelformule valt om. Op welke manier blijf je relevant in de winkelstraat?

Perry sport, V&D, Dixons, Manfield, Miss Etam, Mexx, La Linga, Paradigit, Halfords, Polare en Free Record Shop. Het zijn maar een paar voorbeelden van winkelketens die de afgelopen twee jaren failliet zijn gegaan. Een enkele formule realiseert een doorstart, online of in de winkelstraat. En hoewel er uiteraard veel meer speelt, is het interessant om eens te bekijken in hoeverre het ontwerp van een winkel helpt de overlevingskansen van een winkelformule te vergroten.

Voor BNO Interieurzaken van 14 april - de tiende al weer! - hebben we vier specialisten gevraagd een antwoord te geven op de vraag hoe retailontwerpers bijdragen aan de levensvatbaarheid van de winkelformules waar ze voor werken.

Programma
10.00 ontvangst met koffie en thee
10.30 welkom en korte introductie door Patrick Aarts, BNO
10.35 Markus Konings, managing director Sandenburg concept creation
10.55 Frank Schoeman, SVT Branding & Design Group
11.15 Sanna Eijkelestam en René Wijnings, Desarc
11.35 Jason Steere of Leendert Tange, Storeage
11.55 korte introductie MOSA door Peter Derkse, MOSA

Aansluitend op de presentaties wordt er geluncht.

Over de sprekers
Sandenburg ontwikkelt, ontwerpt en realiseert vernieuwende klantbelevenis concepten voor retail, foodservice en public space die waarde toevoegen aan de activiteiten van de opdrachtgever en die bij hun klanten waardevolle herinneringen opbouwen. De vraagstukken waar retailers mee worstelen zijn steeds complexer geworden: Hoe zorg ik voor beleving? Wat is het nut van blurring? Hoe integreer ik Clicks met Bricks? Daarnaast blijft de sterk veranderende behoefte van de consument leidend. Markus Konings licht dit toe a.d.h.v. de door Sandenburg ontwikkelde Momenten van Waarde-methodiek. Hiermee wordt vastgesteld waarin en op welke wijze het concept uniek en onderscheidend is, welke touchpoints relevant zijn in de customer journey en waar het verschil echt gemaakt kan worden. Recente projecten zijn de onlangs geopende retail I Amsterdam store op Amsterdam Centraal, de ASML campus en de nieuwe concepten van Total en Jan Linders.

Retailers zijn onder druk van de veranderende wereld hard bezig om zich aan te passen met nieuwe spannende concepten, slimme convenience proposities en ‘through the line’ oplossingen, daadwerkelijk gebaseerd op de vermeende behoeften en wensen van de consument. Frank Schoeman, creative director bij SVT Branding & Design Group neemt je mee in deze zoektocht van retailers naar een nieuw bestaansrecht. Frank gaat aan de hand van Coop vandaag, The Glass Story en de Badkamerwinkel.nl, die vertaald werd van clicks naar bricks, in op de drie werkgebieden van SVT.

Desarc ontwikkelt sinds 1997 interieurconcepten voor (food)retail, onderwijs, zorg, kantoren, leisure en horeca op het snijvlak van communicatie, ruimtelijke vormgeving, architectuur en grafisch ontwerp. Desarc werkt niet voor de klant, maar namens de klant. Uitgangspunt daarbij is dat je pas echt een succesvol concept kunt neerzetten als je een doortimmerd verhaal vertelt over wie je bent. Alleen dan zal de klant het merk beleven in een fysieke omgeving die onderscheidend en relevant is. Desarc doet/deed dit namens onder andere HEMA, Auping, Tesla, McDonald’s, Hanos, Kamera Express, Service Apotheek, Vomar, Vitesse en NOC*NSF en Mediq Apotheken. Desarc directeur/eigenaar René Wijnings en ontwerpster Sanna Eijkelstam laten voorbeelden zien van succesvolle vertalingen van de identiteit van een merk in een retailconcept.

Storeage is een internationaal ontwerpbureau met studio's in de VS en China en bovenal met een passie voor retail. Volgens Storeage gaat het bij retail om het betekenisvol vertellen van verhalen. Over het inspireren van mensen met ‘cutting-edge design’. En over vanaf het allereerste contact betrekken van elke individuele consument bij een geïntegreerde brand experience. Of in het kort: het gaat uiteindelijk over het maken van dé verbinding. Storeage's retail architecten, communicatie experts, interactieve designers, visual merchandisers, marketing en branding professionals komen uit alle hoeken van de wereld. Door hun ervaring en internationale blik zijn ze in staat om voor elke retail-uitdaging een genuanceerde en elegante oplossing te vinden. Tot hun klanten behoren o.a. Adidas, Coca-Cola, Google, Gemeente Amsterdam, KPN, ABN AMRO and TomTom. Hoor 14 april alles over de werkwijze van Storeage van Leendert Tange of Jason Steere, partners bij
Storeage.

Aanmelden
In verband met de catering is aanmelden mogelijk tot 12 april via patrick@bno.nl o.v.v. BNO Interieurzaken Retail.

De bijeenkomst wordt georganiseerd in overleg met het platform BNO Interieurarchitectuur en is goed voor twee uur passende
bij- en nascholing.

Klik hier voor een overzicht van meer BNO Interieurarchitectuur.

BNO Interieurzaken is een serie informatieve ochtenden in het Mosa Architectural Center in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomsten worden uiteenlopende onderwerpen op het gebied van interieurontwerp en -architectuur behandeld. Onderwerpen die inmiddels langskwamen in deze serie: Nieuwe werkplekconceptenParticulier OpdrachtgeverschapVisies op een duurzaam interieurBeperkt houdbaar vs maximale impactHet goede van groen, Storytelling en Herbestemming.

Wil je een onderwerp aandragen of heb je zelf een goed verhaal? Neem contact op met Patrick AartsBlijf op de hoogte van het gehele aanbod door een gratis abonnement op: BNO Nieuws.

foto 1: Total Café Bonjour - ontwerp: Sandenburg concept creation
foto 2: I amsterdam store - ontwerp: Sandenburg concept creation

foto 3: Badkamerwinkel.nl - ontwerp: SVT Branding & Design Group
foto 4: The Glass Story - ontwerp: SVT Branding & Design Group 
foto 5: Auping Arena - ontwerp: Desarc
foto 6: Hanos - ontwerp: Desarc
foto 7: Coscia - Italian department store in Shenzhen, China - ontwerp: Storeage
foto 8: Onitsuka Tiger - Instore campaign for limited edition Corsair Anniversary - ontwerp: Storeage