29-10-2015, Mosa Architectural Center, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam,

Over de techniek van het vertellen van verhalen

Een goed verhaal doorbreekt geografische, taalkundige en zelfs culturele grenzen. Met persoonlijke of relevante verhalen bereik je mensen en geef je betekenis. Maar een verhaal goed vertellen, hoe doe je dat?

Tijdens de Interieurzaken van 29 oktober vier sprekers die van storytelling hun beroep hebben gemaakt.Zij vertellen hun verhaal op zo'n manier dat een bezoek een belevenis wordt en informatie veel beter blijft hangen. Steeds vaker leunt storytelling daarbij op techniek, waarbij bezoekers worden verleid om te reageren op elementen van een tentoonstelling. Dat gebeurt tijdens het bezoek, maar ook steeds vaker, na het bezoek aan een museum, thuis.

Een bijeenkomst over ontwerpen en techniek, over kijken, leren en ervaren, over opdrachtgevers en maintenance en over het vertellen van mooie verhalen.

Sprekers
Rutger van Dijk is met Rapenburg Plaza onder andere verantwoordelijk voor lichtontwerp, showcontrol en audiovisueel ontwerp van musea en theater tot televisie en attractieparken. De technologie verandert in een rap tempo en Rapenburg Plaza probeert hierin koploper te blijven. 
Recente projecten zijn Het Scheepvaartmuseum en het Zaans Museum. Bij het Zaans Museum werd het bureau al tijdens de conceptfase betrokken bij de algehele technische-projectleiding, planning en de budgetbewaking. Terwijl het Rapenburg Plaza bij Het Scheepvaartmuseum nog steeds verantwoordelijk is voor de technische installaties.

"Als je wilt informeren, moet je je publiek boeien. Prikkelen en nieuwsgierig maken", aldus Harm Hasenaar. Het belangrijkste werkterrein van Studio Harm Hasenaar zijn museale projecten en bezoekerscentra. De studio is daarbij meestal verantwoordelijk voor het gehele traject, van concept tot turn-key oplevering en alle tussenliggende fasen. Door nieuwe combinaties van materiaal en techniek voor expositiemeubilair, interactieve installaties, 3D-visualisatie en computergestuurde animaties worden opvallende presentaties en uitingen gerealiseerd, die de aandacht trekken en vasthouden.

Kossmann.dejong, in 1998 opgericht door Herman Kossmann en Mark de Jong, is gespecialiseerd in tentoonstellingsontwerpen en interieurarchitectuur. Inmiddels is het bureau uitgegroeid tot een prijswinnende studio met 25 werknemers en internationale projecten.
Kenmerkend voor de ontwerpbenadering van het bureau is de koppeling van inhoud aan verbeelding. De innovatieve aanpak van storytelling resulteert in narratieve omgevingen waarin cognitieve informatie en objecten gebruikt worden voor het vertellen van prikkelende ruimtelijke verhalen, met een grote mate van theatraliteit, die – jong en oud – uitnodigen om deel te nemen.

Ontwerpbureau Kiss the Frog is gespecialiseerd in het ontwikkelen van computerinteractives voor een grote internationale klantenkring van musea en beurzen. Alexander Zwennes gaat in zijn presentatie in op de grote variëteit aan eindproducten die het bureau realiseert; van touchscreen-exhibits, grote multiplayer-games en virtuele ervaringen tot apps en multiscreenprojecties. Het bureau verbindt de fysieke wereld aan de virtuele wereld en de ervaring op locatie aan het world wide web én zoekt daarbij altijd naar de juiste balans tussen leren en vermaak, tussen educatie en technologie.

Programma
10.00 uur inloop
10.30 uur welkom door Patrick Aarts (BNO)
10.35 uur presentaties 
12.00 uur korte introductie MOSA door Peter Derkse (MOSA)
Aansluitend op de presentaties wordt er geluncht. 

Helaas is aanmelden niet meer mogelijk. Het evenement zit vol.

De bijeenkomst wordt georganiseerd in overleg met het platform BNO Interieurarchitectuur en is goed voor twee uur passende bij- en nascholing.

BNO Interieurzaken is een serie informatieve ochtenden in het Mosa Architectural Center in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomsten worden uiteenlopende onderwerpen op het gebied van interieurontwerp en -architectuur behandeld. Onderwerpen die inmiddels langskwamen in deze serie: Nieuwe werkplekconceptenParticulier OpdrachtgeverschapVisies op een duurzaam interieurBeperkt houdbaar vs maximale impactHet goede van groen en Herbestemming.

Wil je een onderwerp aandragen of heb je zelf een goed verhaal? Neem contact op met Patrick AartsBlijf op de hoogte van het gehele aanbod door een gratis abonnement op: BNO Nieuws.

foto overzichtspagina: Nationaal Maritiem Museum in Helsingør (Denemarken) - ontwerp: Kossmann.dejong, fotograaf: Thijs Wolzak 

foto 1: Pampus Xperience - inrichting multimediaal bezoekerscentrum: Studio Harm Hasenaar
foto 2: Zeereis Scheepvaartmuseum Amsterdam - 
showcontrol, av-techniek en installatie: Rapenburg Plaza, fotograaf: Niko van der Klugt
foto 3: Wonderkamers, Gemeentemuseum Den Haag - ontwerp: Kossmann.dejong, fotograaf: Thijs Wolzak
foto 4: Wonderkamers, Gemeentemuseum Den Haag - computerinteractives: Kiss the Frog, fotograaf: Gerrit Schreurs