t/m 21-11-2012, Silo Today, Griffeweg 4, Groningen, 20.00 uur (zaal open 19.30 uur), 5,- (studenten 2,50 en BNO-leden gratis), www.bnoord.nl , aanmelden@bnoord.nl

Hoe wordt bepaald welk geluid een product moet maken? Waarom moeten producten klinken zoals ze klinken?

Wanneer je de deur van je oude Fiat Panda dichtgooit klinkt er een ander geluid dan bij je Rolls Royce. Dit valt natuurlijk technisch te verklaren, maar als Rolls-eigenaar verwacht je ook een zware 'KLOENK'. Wanneer er bij het sluiten van de deur een blikken geluid zou klinken kloppen verwachting en beleving niet bij hetgeen je oor bereikt.

De producten en apparaten waarmee wij in ons dagelijks leven te maken hebben zijn onlosmakelijk verbonden met het geluid dat zij maken. Het vakgebied 'sound design' houdt zich bezig met onderzoek naar de waarneming, de beleving en het ontwerp van zulke productgeluiden. De verworven kennis wordt gebruikt om producten te ontwerpen die niet alleen in technisch, maar ook in akoestisch opzicht aan de verwachtingen van de gebruiker voldoen.

Er is een enorme reeks van mogelijke toepassingen: van koffiezetapparaat tot alarmgeluid, van stofzuiger tot medische apparatuur. Maar hoe wordt eigenlijk bepaald welk geluid een product moet maken? Waarom moeten producten klinken zoals ze klinken? En kan dat misschien nog worden omgezet? René van Egmond gaat met ons een kijkje in de keuken nemen.

René van Egmond heeft niet alleen wetenschappelijke ervaring op het gebied van akoestiek, psychoakoestiek, muziektheorie en muziekpsychologie opgedaan. Naast zijn dagelijks werk als leider van de groep die onderzoek doet naar de waarneming en het ontwerp van productgeluiden, is hij zelf ook op muzikaal vlak actief (contrabas en zang).

Aanmelden kan via aanmelden@bnoord.nl. Wie zich voor 19 november aanmeldt krijgt een gratis consumptie!

Ontwerp: StudioSpijker

Platform