06-10-2016 - Het boek is nog lang niet dood, zeker niet als partijen zich met hart en ziel inzetten voor mooie uitgaven. Dude interviewde vier ontwerpers die ook uitgeversactiviteiten ontplooiden.

TEKST VIVEKA VAN DE VLIET

English version here ›

Salvo, het is de gelijktijdige ontlading van een aantal vuurwapens teneinde met grotere zekerheid een doel te raken, dan wel een eerbetoon te brengen, en we spreken van een camerasalvo wanneer beelden snel achtereen worden geschoten. Maar Salvo is ook de naam van een in 2013 opgericht kunstenaarscollectief uit Den Haag en Amsterdam dat bestaat uit fotografen Anne Geene (kunst- en cultuurwetenschappen), Arjan de Nooy (scheikundige), Sander Uitdehaag (kunstenaar en chefkok Pakhuis de Zwijger), David de Jong (architect), die het collectief in 2015 verliet, en grafisch ontwerper Vincent van Baar. Vier alumni Fotografie van de KABK en hun oud-docent. De verhoudingen binnen het team zijn overigens gelijkwaardig: Van Baar gaf voor het eerst les aan een afdeling fotografie, de studenten volgende voor het eerst de lessen grafisch ontwerpen, dus dat betekende samen pionieren en van elkaar leren. ‘Er bestaat een goede chemie tussen ons vieren’, zegt Geene. Ze wisselden vanaf het begin talrijke ideeën uit, ’s avonds in het café, tot iemand zei: ‘Drinkgelagen en ideeën moeten nu maar eens tot een collectief product leiden’. En zo startten ze in 2013 Salvo Periodics, een periodiek voor fotografie dat ze als een Gesammtkunstwerk samenstellen en uitgeven.

Geene: ‘We hebben geen last van het after academy syndrome. Ik zie de uitgaven als opdrachten aan onszelf om ideeën in een thematische vorm te gieten, volgens een stramien te werken, en zelfkritisch te zijn. Het is een speeltuin.’ En Van Baar, die in zijn vroegere werkkring onder meer betrokken was bij de totstandkoming van beeldbanken, zoals voor het ministerie van LNV en Randstad: ‘Dit is wat ik al heel lang wilde.’


'INMIDDELS KENT SALVO
EEN TROUWE SCHARE FANS'

 

Salvo maakt gemiddeld twee themanummers per jaar. Die hebben, naar gelang het gekozen thema, telkens een ander uiterlijk, formaat, opmaak en oplage. De thema’s worden onderbouwd met zowel zelfgemaakte als uit verschillende bronnen afkomstige fotografie, tekeningen en zelfgeschreven teksten en essays en soms een bijdrage van anderen zoals van Vibeke Mascini of Paul Bogaers.

Zo vielen ze met de deur in huis met de eerste pocketuitgave getiteld Van deze foto ga je dood. Nummer acht heet Sideshow en gaat over meegefotografeerde onderwerpen’ zoals mannen die bij enorme machines werden meegefotografeerd als schaalaanduiding. Nummer vijf heet Actual Size en bestaat uit foto’s van verschillende onderwerpen die zijn afgedrukt op een schaal van 1:1, nummer zeven heet Vincentomania, werd samengesteld tijdens een artist in residency in het Van Gogh Huis in Zundert, en bestaat uit vijf bundeltjes in een cassette, en uitgave zes bestaat in het geheel niet.

Salvo laat nadrukkelijk geen portfolio’s van fotografen zien, maar verbreedt het denken over fotografie. Het keert het vak binnenstebuiten, bekijkt het ondersteboven. Of, zoals de slogan luidt: ‘Salvo makes and shakes photography’. Het is diepgravend, maar eerder lichtvoetig en humoristisch dan zware kost.

Profilering van een periodiek in een niche binnen een niche, zoals Van Baar formuleert, is geen gemakkelijke opgave en gaat zeker niet vanzelf. Ondanks dat ze allemaal een eigen praktijk hebben, exposeren ze met enige regelmaat. Actual Size werd getoond in het Nutshuis in Den Haag met een actual size giraffe. Het werk van Salvo was begin 2016 onderdeel van QuickScan in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam – met ook weer de 1:1 giraffe.

 

'PROFILERING VAN EEN
PERIODIEK IN EEN NICHE
BINNEN EEN NICHE IS GEEN
GEMAKKELIJKE OPGAVE'

 

Verder staan ze op beurzen, zoals de Book Market van Unseen in Amsterdam en op de beurs van bijzondere uitgevers in Paradiso. Ze distribueren de periodieken zelf bij boekwinkels en Idea Books neemt een deel van de internationale distributie op zich, evenals Johan Deumens Gallery en Erasmus Boekhandel.

Inmiddels kent Salvo een trouwe schare fans onder met name grafisch ontwerpers en fotografen. Zo ontdekte Erik Kessels, zelf verwoed verzamelaar van gevonden foto’s, het initiatief. In Photobookstore Magazine rekende hij Black is a Matter of Taste (nummer vier) tot een van zijn vijf favorieten van 2014. Financieel is break even vooralsnog de doelstelling en blijft het vizier gericht op workshops op academies en tentoonstellingen. ‘Het is vooral heel erg leuk om te doen.’

WWW.SALVO-PERIODIEK.NL

Dit artikel werd gepubliceerd bij de speciale editie van Dude, Dutch Designers Magazine.
Dude is los verkrijgbaar of als abonnement. Kijk hier voor meer informatie.

Afbeeldingen:
– No.1: Van deze foto ga je dood
– No.4: Black is a Matter of Taste
– No.5: Actual Size
– No.8: Sideshow

Dude