10-07-2014 - De column van Marcel van Roosmalen over Eastpak, uit Dude #1 2014.

TEKST MARCEL VAN ROOSMALEN

Monte Goldman produceerde rugtassen voor het Amerikaanse leger. Toen zijn zoon in 1976 merkte dat studenten de militaire rugtassen gingen gebruiken om hun schoolboeken in te stoppen wist hij zijn vader te overtuigen rugzakken te gaan maken voor de consument. Deze collectie werd onder de naam Eastpak op de markt gebracht. De slogan van Eastpak is 'Built to Resist', wat zoveel betekent als 'gemaakt om te weerstaan'.

 

'ZELDEN WERD
OVERLEVINGSDRANG
ZO MOOI VERPAKT'

 

Dat Goldman de relatie tussen oorlogsgebieden en het schoolplein legt vind ik een winstpunt en die slogan maakt het natuurlijk helemaal af. Je gaat de Eastpak Padded Pak'R® Rugzak, want over dat product hebben we het hier, er met andere ogen door bekijken. Er zit een idee achter. Zelden werd overlevingsdrang zo mooi verpakt. Stoer, stevig en compact, maar toch ook cool met van die mooie rondingen.

Op de website van 'de koffergigant' werd het ding dan ook geprezen: 'Eastpak rugzakken staan bekend om de trendy uitstraling en topkwaliteit. Eastpak is ook niet voor niets al jaren een begrip als het gaat om rugzakken. Eastpak is namelijk zo verzekerd van de kwaliteit dat ze maar liefst dertig jaar garantie geven op de rugzakken! Momenteel zijn ze het populairste merk rugzak onder scholieren op de middelbare en hogere scholen wat voornamelijk komt door de ruime keuze uit diverse printen en superieure kwaliteit.'

Ja, zo had ik vroeger ook wel naar school gewild, dacht ik nog toen ik de foto's van deze superieure schooltas bekeek.

En dat dacht de wat ongelukkig ogende scholier die ik trof op de voetgangersoversteekplaats bij station Breda waarschijnlijk ook, dat hij wel wat 'coolness' en 'built to resist' kon gebruiken toen hij net als al die anderen een Eastpak aanschafte, eentje met een ruitjesmotief nog wel.

 

'EEN ZAK FRIET,
DAAR DACHT IK AAN'

 

Maar hip was toch niet wat ik dacht toen ik hem daar zo zag staan. Hier stond geen soldaat die met een 'built to resist-mentaliteit' afreisde naar het schoolplein. Een zak friet, daar dacht ik aan. Zo'n te volle zak met een klodder mayonaise erop, waardoor je de friet niet kunt eten zonder vies te worden. Deze jongen stond daar in z'n eentje dat stoere legerimago van de Eastpak om zeep te helpen. Naar de klote, weg, niets cool of trendy meer aan.

Want dat zeggen ze er niet bij op websites zoals die van de koffergigant. Dat je niets in die rugzak moet stoppen, omdat die mooie rondingen dan verdwijnen. Dat je er dan bij loopt alsof je een berg beklimt. Dat is prima voor in Afghanistan, maar niet op het schoolplein. Ga naar school met een volgepakte Eastpak op je rug en je leven ligt aan diggelen.

Aan alles was te zien dat deze jongen uit Breda daar inmiddels achter was, maar ze hadden hem nog niet verteld dat je de Eastpak, als je hem dan toch gebruikte om er dingen in te stoppen, net als een ouderwetse schooltas aan de hand diende te dragen, wilde er nog iets van het design overblijven.

Het beeld dat bleef hangen was dat van een jongen met een rugzak vol, letterlijk en figuurlijk.
Built to resist, dat wel.

Marcel van Roosmalen

Deze column verscheen op 5 juli 2014 in Dude, Dutch Designers Magazine. 
Dude is los verkrijgbaar of als abonnement. Kijk hier voor meer informatie.

Dude