17-12-2016 - Vier jaar geleden startte Driving Dutch Design: een succesvol programma met een focus op ondernemen voor jonge ontwerpers.

TEKST VIVEKA VAN DE VLIET

Vier jaar geleden startten ABN AMRO, de BNO en de Dutch Design Foundation het programma Driving Dutch Design: een nieuwe, succesvolle formule om getalenteerde jonge ontwerpers ook als ondernemer kansrijker te maken.

Een diverse groep van zestien door de BNO geselecteerde ontwerpers die sinds enkele jaren een eigen bedrijf hebben, volgde dit jaar het Driving Dutch Design-programma. Ze kregen masterclasses van de betrokken kennispartners met expertise op het gebied van financiering, bedrijfsvoering, presentatie en profilering. Daarnaast werden ze gecoacht door mensen uit het bedrijfsleven van ABN AMRO. Het programma sloot af tijdens de Dutch Design Week (DDW). De ‘drivers’ presenteerden zichzelf aan zowel het grote publiek als aan potentiële opdrachtgeversmet hun campagne Temporal: behalve een expositie en publicatie, een interactief programma, een pop-up shop en een eigen pitch voor gedroomde opdrachtgevers: het Drivers Pitch-event.

Shinen

‘Er zijn dit jaar grote slagen gemaakt binnen het programma’, vertelt Marsha Simon, projectmanager van de BNO. ‘Samen met de masters Karin Bloemen, Astrid de Craen, Eva Kaldenbach en Ben Hekkema is serieuzer aandacht besteed aan presentatietechnieken. Hier hebben de drivers zichtbaar de vruchten van geplukt', zegt Simon. 'Als je weet hoe ze zich aan het begin van het programma presenteerden en uiteindelijk stonden te "shinen" op het podium, zegt dat genoeg over de enorme stappen die zijn gemaakt.' Een andere keuze die op dit gebied is gemaakt is het organiseren van de expositie op twee locaties. Behalve op de DDW was deze te zien in The Hoxton in Amsterdam. 'Dat verdiept het programma en zorgt voor extra exposure', vertelt Simon, die samen met de drivers ook de exposure vergrootte door te zorgen voor verbeterde communicatiekanalen. Simon: 'Ik zie zoveel talent. Dat wil ik graag ondersteunen. Dan is het leuk om te merken dat de deelnemers veel aan het programma hebben gehad. Dat zit soms in hele simpele dingen zoals attent leren zijn op het gevolg geven aan een ontmoeting met een potentiële opdrachtgever. Wacht niet af, maar neem altijd eigen initiatieven.' Aan het eind van het programma zijn de deelnemers veel assertiever, stelt Simon vast.

Koers bepalen

Megan Hoogenboom, die in 2009 aan de Willem de Kooning Academie afstudeerde en in 2011 een master Networked Media afrondde aan het Piet Zwart Instituut, is freelance grafisch ontwerper en wil een van de voorlopers zijn op het gebied van hybrid design. Een vaag begrip, ondervond ze. Samen met haar coach kwam ze erachter dat visueel ontwerper gespecialiseerd in online en offline publicaties veel beter de lading dekt. Ze kan nu niet alleen haar werkwijze, die vaak gaat over onderzoek en experiment, duidelijker formuleren, Hoogenboom kan ook aan de buitenwereld veel krachtiger uitleggen wat ze doet en heeft daarvoor onder andere haar website vernieuwd. Haar zelfvertrouwen is gegroeid, haar netwerk is enorm uitgebreid en ze kan sterker pitchen. Door de inzet van de ABN AMRO heeft Driving Dutch Design haar eveneens een concrete opdracht opgeleverd, namelijk de aankleding van het ABN AMRO podium op de Uitmarkt 2016 samen met driver Paul Bergman. Net als Hoogenboom merkte ook zelfstandig grafisch ontwerper Daniël van Ginkel dat hij niet goed kon uitleggen wat hij doet. 'Ik kan nu veel beter en in veel minder woorden, zonder twijfel en onvoorbereid uitleggen wat mijn kernwaarden zijn, wat mijn ambitie is en waar mijn kracht ligt', zegt hij. Van Ginkel wil met mooie campagnes en visuele communicatie sociaal maatschappelijke problemen oplossen. Zijn dementie/zorgpaspoort is daar een goed voorbeeld van. Een nuttige en heldere handleiding voor mantelzorgers die plots voor een dement familielid moeten zorgen, moet niet alleen het onderwerp bespreekbaar maken maar zorgt vooral dat men eerder is voorbereid op een (latere) mantelzorgvraag. Tijdens het Driving Dutch Design-traject maakte Van Ginkel meer stappen. 'Ik herontdekte waar mijn motivatie ligt, waar ik enthousiast van word. Mijn koers is nu helder: ik wil meer opdrachten binnen het sociaal maatschappelijke domein.' Van Ginkel dacht aanvankelijk dat hij dat allemaal alleen moest kunnen, maar met een groeiend netwerk en nieuwe samenwerkingen merkt hij dat hij veel verder komt.

Overtuigen

Fashion design engineer Lidewij van Twillert, in 2015 afgestudeerd aan de TU Delft, kampte met een ander dilemma. 'Op een technische universiteit word je vooral theoretisch en praktisch opgeleid, maar niet autonoom; je eigen visie is ondergeschikt. De kans is groot dat je een anonieme ontwerper wordt en dat past niet zo bij mij', zegt ze. 'Ik wil dat mensen de handtekening van mijn ontwerpen gaan herkennen.' In het Driving Dutch Design-programma leerde ze beter waarom ze de dingen doet die ze doet. 'Ik sta nu zodanig voor mijn werk dat er geen speld tussen te krijgen is als ik erover vertel', zegt Van Twillert overtuigd. Onder de naam Mesh Lingerie presenteert ze lingerie op maat waarbij de beugels van een bh zijn vervangen door 3D geprinte ondersteuning die één op één past op het lichaam. Vlak na haar afstuderen stond ze hiermee al op de Dutch Design Week. Daar kwam zoveel bij kijken: in korte tijd moest ze een merknaam ontwikkelen, een website en promotiemateriaal maken. En voor haar Mesh BH schreven vierhonderd mensen zich in als testpersonen voor de pilot. Door de coaching heeft Van Twilllert succesvol kunnen pitchen voor een subsidie en een beurs. Ook is ze een deeltijdstudie begonnen aan The Amsterdam Fashion Academy om zich meer binnen de modeindustrie te kunnen gaan begeven. Niet alleen de drivers maken grote stappen, ook het Driving Dutch Design-programma is in ontwikkeling. Marsha Simon wil het relatief onbekende Driving Dutch Design bekender maken in ontwerpend Nederland, onder andere door de groep alumni als ambassadeurs in te zetten. Omdat Driving Dutch Design 2017 een lustrum is, moet de vijfde editie een speciale worden met een feest tijdens de DDW, een bijzondere publicatie en een zaal vol potentiële opdrachtgevers voor de drivers, hoopt Simon.

WWW.DRIVINGDUTCHDESIGN.NL
WWW.STUDIOMEGAN.NL
WWW.DANIELVANGINKEL.NL
WWW.MESHLINGERIE.NL

Dit artikel verscheen op 17 december 2016 in Dude 4, 2017.
Dude is los verkrijgbaar of als abonnement. Kijk hier voor meer informatie.

Foto: Temporal tijdens de Dutch Design Week / Fotograaf: Koen Scheltenaar

Dude