12-12-2013 - Tools, checklijsten, manifesten en pitchcodes van o.a. de VEA, BEDA, Edenspiekermann en AIGA.

Pitcherator

Pitch or ditch? De tool Pitcherator kan helpen bij de beslissing om wel of niet te pitchen. 

De checklijst voor pitches van de VEA

Een checklist van de Vereniging van Communicatieadviesbureaus (VEA) om bureaus te helpen weloverwogen en succesvol te pitchen.

"Policy on free pitching" van de BEDA

De pitchcode van het Bureau of European Design Associations (BEDA). De BEDA bevordert de bewustwording van het maatschappelijke en zakelijke belang van design voor Europa.

De "Pitch Letter" van de AIGA

Met de Pitch Letter van de AIGA, de Amerikaanse Professional Association for Design, zijn ontwerpers waar ook ter wereld in staat om unaniem en eensluidend te reageren op uitnodigingen voor pitches. De inhoud van deze brief kan deels of geheel worden gebruikt om te reageren naar opdrachtgevers die om – onbetaalde – ontwerpconcepten vragen. De inhoud van iedere reactie moet vanzelfsprekend worden toegeschreven naar de specifieke situatie van de pitch en worden aangepast aan de eigen positie van de ontwerper.

Manifest verantwoord pitchen tentoonstellingen

Een manifest met uitgangspunten voor het houden van een maatschappelijk verantwoorde pitch voor tentoonstellingen.

De "Pitch Policy" van Edenspiekermann

Edenspiekermann brengt op haar website toekomstige klanten al op de hoogte van hun gedachten omtrent pitchen.

Download hieronder de documenten:

VEA – Checklist voor pitches

AIGA - Pitch Letter

BEDA - Policy On Free Pitching

Manifest verantwoord pitchen tentoonstellingen

Edenspiekermann - Pitch Policy