#Artikelen

23.01.2024

Agency Insights: KOSSMANN DEJONG

Een interview met Femke Bijlsma, partner en Content Developer bij Kossmanndejong. Over de nieuwe partners en het purpose driven team, stories that matter en het La Brea Tar Pits Museum in Los Angeles.


Hoe gaat het met jullie?

Femke: “Na ruim 25 jaar namen Herman Kossmann en Mark de Jong eind 2023 afscheid, waarmee een bijzonder hoofdstuk wordt afgesloten. Tegelijkertijd bloeit en groeit Kossmanndejong volop. Het stokje is overgedragen aan drie nieuwe partners: ikzelf, Robert van der Linde en Niels de Jong. Samen met een toegewijd team van meer dan 40 mensen zetten wij samen voort wat Herman en Mark hebben opgebouwd.

Foto: Robert van der Linde, Femke Bijlsma en Niels de Jong | Fotograaf: David Vroom 

Wij zijn een purpose driven team en halen voldoening uit ons werk vanwege de inhoudelijke waarde ervan. We zetten ons het liefst in voor verhalen met maatschappelijke relevantie en urgentie. En het leuke is, dat al onze opdrachten, zonder uitzondering ‘stories that matter’ zijn. Vaak zijn de opdrachtgevers van zulke verhalen ook hele leuke klanten omdat ze zelf ook purpose driven zijn. Dat betekent niet dat het niet commercieel kan zijn, het kan heel goed èn-èn.

Dus ja, volgens mij zijn we als team tevreden. Maar er is natuurlijk ook altijd van alles dat beter kan. We werken allemaal zo hard terwijl we ook weten dat voor creativiteit tijd en ruimte nodig is. Het blijft toch altijd weer een balancing act.”

Foto: Team Kossmanndejong | Fotograaf: Thijs Wolzak

Zijn er bijzondere cases waar jullie nu aan werken?

“Heel veel. Eigenlijk allemaal. Maar laat ik er eentje uitlichten die in allerlei opzichten bijzonder is. Het La Brea Tar Pits Museum in Los Angeles. Bijzonder omdat het voor ons het eerste project in Amerika is. En omdat de pitch geen ontwerp vroeg maar een paar dagen workshoppen met het museumteam, dat vervolgens het ontwerpbureau koos waar ze het fijnst mee hadden samengewerkt.

Deze basis van vertrouwen in plaats van louter een zakelijke transactie geeft het hele proces een hele fijne sfeer. En verder is het bijzonder omdat we er in een vroeg stadium bij betrokken zijn: we werken parallel en in nauw overleg met de architecten van de nieuwbouw, Weiss Manfredi uit New York, waardoor alles heel goed op elkaar kan worden afgesteld. Heel fijn.

Beeld: Reimagine La Brea Tar Pits  | Rendering: Weiss Manfredi | Courtesy NHMLAC

En last but not least, het verhaal zelf. Het museum bestaat uit een park midden in Los Angeles dat de enige actieve paleontologische IJstijd site ter wereld in een stedelijke context is. Er komt letterlijk teer uit de grond, zo kleverig dat het fungeert als een val waarin al duizenden jaren lang dieren en planten hun einde vinden. Dankzij het teer zijn de fossielen buitengewoon goed bewaard gebleven.

Het museum heeft een enorme collectie botten van allerlei uitgestorven dieren, zoals sabeltandtijgers en ground sloths maar ook van hele kleine dieren, talloze vogels en planten. Zelfs van een mensenmeisje dat leefde in de IJstijd. Hele ecosystemen eigenlijk. Met deze collectie is dit museum bij uitstek geschikt om het verhaal te vertellen over klimaatverandering en de gevolgen ervan voor biodiversiteit en massa-extinctie.”

Foto: La Brea Tar Pits , Dire Wolf skull wall | Courtesy NHMLAC

Wat zijn voor jullie relevante inspiratiebronnen en hoe blijven jullie op de hoogte van de nieuwste technologische ontwikkelingen?

“Wij zijn niet zo bezig met de nieuwste tech ontwikkelingen. Voor ons is het veel nuttiger te weten welke tech de tand des tijds doorstaat, zodat we het kunnen toepassen in ons werk zonder dat we de klanten opzadelen met allerlei bugs of hippe dingen die dan in korte tijd alweer oud zijn. Maar we kijken wel heel goed wat er gebeurt in andere creatieve disciplines. We werken veel met externe partijen en kunstenaars voor bijvoorbeeld interactieve installaties, audio of videoproducties. Uit die samenwerking ontstaat bijna altijd iets nieuws en daar halen we veel inspiratie uit.” 


Foto: Museum van de Geest | Fotograaf: Thijs Wolzak

Welke kansen en bedreigingen zien jullie in de toekomst?

“De bedreiging komt uit allerlei hoeken. We zitten in een cluster crisis van klimaat, biodiversiteit, politiek, armoede... het hele economische systeem wankelt, piept en kraakt. Daar worden we allemaal door bedreigd, persoonlijk en professioneel. Maar als creatief zie je toch altijd ook de kansen. Dat is de aard van het beestje. Wij kiezen er niet voor niets voor om ons te richten op stories that matter. Wij geloven dat we met ons werk kunnen bijdragen aan het openbreken van bestaande, vastgelopen narratieven.

Foto: Onze Koloniale Erfenis Wereldmuseum Amsterdam | Fotograaf: Thijs Wolzak

Wij streven er bewust naar om verhalen te nuanceren, meerdere kanten te belichten en andere perspectieven te tonen. Door gelaagdheid aan te brengen valt er voor iedereen iets te ontdekken. Wij creëren ruimte waarin mensen kunnen reflecteren op lastige onderwerpen en er gezamenlijk over in gesprek kunnen gaan. In ons werk hebben mensen letterlijk ruimte en tijd. Wie wil dat nou niet?”


Schets Kossmanndejong-team rechtsboven door Roxana Vakil Mozafari.