Must Read
Beeld: Greenberry Academy
Wanneer je met AI werkt, bepaalt je input grotendeels de kwaliteit van de output. Je prompts dus. We weten allemaal dat algemene prompts leiden tot generieke antwoorden. Maar hoe schrijf je gerichte prompts die wél bruikbare resultaten opleveren? Dat onderzoekt het artikel Designing With AI, Not Around It: Practical Advanced Techniques For Product Design Use Cases van Smashing Magazine.
Belangrijk uitgangspunt: Prompting isn’t just about writing better instructions, but about designing better thinking. Het denkwerk doe je dus vooraf en niet pas na een antwoord van ChatGPT (of een andere AI tool). Er wordt een aantal interessante prompt-strategieën besproken:
- Ontleed je probleem met het Jobs To Be Done framework. Vraag AI eerst de structuur van je probleem te verhelderen, in plaats van direct ideeën te spuien.
- UX-analyse van een concurrent. Om inzicht te krijgen in een bestaand product, kun je ChatGPT een UX audit laten uitvoeren. Laat ‘m eerst de input interpreteren dmv de Reasoning Before Understanding techniek.
- Geef ChatGPT de rol van criticus. Wanneer je AI vraagt om strategisch of creatief mee te denken, dan is het risico groot dat ‘ie gaat pleasen en je ideeën niet zal challengen. Geef ChatGPT daarom de expliciete instructie om de rol van kritische opponent aan te nemen.
- Maak gebruik van meta-prompting. Is je vraagstuk complex en vind je het lastig om een goed prompt te schrijven? Vraag ChatGPT om je te helpen bij het schrijven ervan.
- Vraag een design review. Wanneer je onzeker bent over een ontwerp, kun je AI vragen om het te reviewen. Het kan potentiële pijnpunten aanwijzen of een hypothese maken voor een gebruikerstest.
In het artikel worden de prompting-strategieën uitgelegd aan de hand van concrete voorbeelden – heel inzichtelijk.
Must See
Beeld: Christoph Niemann
Illustrator Christoph Niemann maakte voor The New York Time Magazine een schitterende scroll story over zijn relatie met AI. Beauty!
Must Use
Beeld: Karl Sims
|
Geïnspireerd door de oproep van Slanted Magazine om voorbeelden van digital tools in te zenden voor een artikel in hun komende editie, heb ik een aantal motion tools op een rij gezet. Handige, gratis, online plekken om snel tekst te animeren, abstracte patronen te genereren of te spelen met weirde effecten. |
Komt ie, mijn 10 favoriete web-based motion tools:
Antlii
Anatolii Babii is een Oekraïense creative coder en deelt op z’n website veel fantastische, interactieve experimenten.
Blobmixer
Met Blobmixer creëer je abstracte, kleurrijke 3D blobs. Om te downloaden of te bekijken in VR.
DIA Tools
Ontwerpstudio DIA deelt z’n eigen motion testjes in de vorm van tools waarmee je zelf kunt experimenteren.
Hello
Interactieve type, motion en audio tool van ontwerper Lucas Hesse.
ISF Shaders
Met het Interactive Shader Format (ISF) kun d.m.v. shaders live video manipuleren. Maar je kunt er ook interactieve image filters mee maken.
Mutsuacen
Eenvoudige, interactieve tool om grafische vormen mee te animeren.
RD Tool
Karl Sims is een digital media artist en visual effects software developer. Hij bouwde o.a. deze interactieve web tool om organische patronen mee te genereren.
Space Type Generator
De OG onder de type motion tools, gemaakt door Kiel Danger Mutschelknaus. Met verschillende presets om tekst ruimtelijk te animeren.
Uglyph
Een web-based graphics editor for creation of dynamic vector shapes and animations, ontwikkeld door Seva Varfolomeev.
Vanta
Vanta is een .js library voor interactieve, animerende 3D achtergronden. De paar regels code zet je in de HTML van je pagina, et voilà!
Mis ik een toffe tool? Laat het me weten!
Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.
De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.
The editors have tried to find out all rights holders of the images. If you are the rights holder of an image and have not given permission for its publication, please contact website@bno.nl.