#Artikelen

04.11.2025

Extravet #54

Brian Eno over frictie en verbeelding in technologie, een briljante tool die verkiezingskaarten eerlijker maakt, en een nieuwe AI-speeltuin van Adobe. Jeroen Disch over de items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must Read

Beeld: The New York Times

Onlangs luisterde ik op de fiets naar de podcast van Ezra Klein waarin hij een gesprek had met Brian Eno. Het interview bleef dagenlang in m’n hoofd hangen. Er kwamen veel thema’s aan bod die ogenschijnlijk weinig met ontwerpen te maken hebben (de fysieke ervaring van muziek, kunst en moraliteit, de waarde van emoties) maar Eno vertelt op zo’n manier dat ik steeds connecties zag met andere terreinen. Een écht inspirerend gesprek dus.

Eno is naast grondlegger van ambient music, ook geestelijk vader van de term generative music. Hij is gefascineerd door het idee dat muziek op onvoorspelbare manieren kan ontstaan binnen een systeem van regels. Ik was dan ook extra benieuwd naar zijn mening over generatieve AI :)

Daar had hij oa. dit over te zeggen:

What seems to have happened in the race for profits is we’ve managed to sidestep the friction that normally comes with things being born into the world. Friction is very important. Friction gives you a little time to see what’s happening. It makes something ease into your life more slowly so you can start to correct it as it’s easing in. I always say it’s like we’ve invented an amazing new type of car that can travel at 750 miles an hour, but we haven’t put any brakes in it because brakes slow down the profits, basically.

When I’m faced with a piece of technology that can do something, I immediately don’t want to know about what it can do. I want to know what it can do that the makers didn’t imagine it would ever be used to do.

I think what bothers me (…) is the possibility of not making a mistake at all, of making things that always come with this professional finished gloss of what a real pop song looks like or what a real picture looks like. And I think that’s lethal.

Dit zijn maar een paar losse quotes; het hele gesprek staat bol van interessante observaties. Het is te beluisteren als podcast, te zien als video of te lezen als transcript.


Must See

Beeld: NOS / Jeroen Breen 

Na de verkiezingen zullen er weer veel uitslagen-kaarten verschijnen zoals hiernaast links. “Het hele land kleurt PVV”, hoor je dan. Maar dit soort visualisaties suggereren een winner-takes-all systeem en negeren de verschillen in inwoneraantal per gemeente. Pure misleiding dus.

Creative frontend developer Jeroen Breen ergerde zich hier terecht aan. Hij ontwierp een briljante tool waarmee je verkiezingsuitslagen veel realistischer kunt visualiseren. Op aardverschuiving.nl kun je er zelf mee aan de slag en op Linkedin legt Jeroen z’n tool uit. Hopelijk wordt dit de nieuwe standaard in datajournalistiek!


Must Use

Beeld: Adobe

Adobe Firefly Boards is een plek voor visuele exploratie en ideation, ondersteund door een keur aan AI-modellen: Google, Luma, Moonvalley, Pika, Runway en natuurlijk Firefly.


Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.


De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.

The editors have tried to find out all rights holders of the images. If you are the rights holder of an image and have not given permission for its publication, please contact website@bno.nl.