#Artikelen

07.11.2025

Work & Show: Revolte

Revolte gaf Zorg van de Zaak een volledige make-over. In deze rebrand is alles behalve de merknaam onder handen genomen. Strategie, design en persoonlijkheid komen samen in een totaalervaring die het merk écht tot leven brengt.


Brand design studio Revolte laat zien dat branding verder gaat dan een logo of huisstijl. Voor Zorg van de Zaak, één van Nederlands grootste arbodienstverleners, ontwikkelden ze een verfijnde totaalervaring, waarin strategie, design, illustraties en tone-of-voice samenkomen. Met subtiele patronen, persoonlijke krabbels en zorgvuldig gekozen typografie brengen ze de kernwaarden van het merk tot leven en ondersteunen ze de herpositionering richting de grootzakelijke markt.

 

In dit artikel vertellen Erik Ankoné en Sjoerd Wenting meer over hun aanpak, het ontwerpproces en hoe ze Zorg van de Zaak een volwassenere, meer sophisticated uitstraling gaven.


Hi! Wie zijn jullie en wat ontwerpen jullie?

“Wij zijn Revolte, een brand design studio. We ontwikkelen voor onze klanten nieuwe merkidentiteiten: strategie, messaging, design, implementatie. Zo ook dus voor Zorg van de Zaak, één van Nederlands grootste arbodienstverleners.”

 

Wat maakt dit project bijzonder?

“De lange aanloop. Wij werkten al jaren samen met Charlotte Kloet, de directeur, maar visueel was er vrijwel geen bewegingsruimte doordat Zorg van de Zaak in een strakke Branded House architectuur zat met moeder- en zusterbedrijven. Door een reorganisatie vanuit het moederbedrijf verviel deze architectuur en kwam de merknaam Zorg van de Zaak uitsluitend bij Charlotte te liggen. Ze kon eindelijk het merk onder handen nemen. Een langgekoesterde wens.”

 

Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Het doel was enerzijds het merk een stevige opfrisbeurt te geven, en daarnaast ook beter te laten aansluiten bij de vernauwde doelgroep. In de reorganisatie werd het bedrijfsonderdeel dat zich op de MKB-markt richtte losgekoppeld, zodat Zorg van de Zaak zich louter op de grootzakelijke markt kan richten. Deze herpositionering vroeg om een volwassenere toon, een meer geraffineerde uitstraling, en dus een meer sophisticated merk.

 

Een merk is een totaalervaring, dus we hebben deze toon doorgevoerd in alle design- en tekstkeuzes. Ik kan niet naar één onderdeel wijzen die de toon zet, maar je ziet het duidelijk in de typografie keuzes, en tone-of-voice beschrijving.”


Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces?

“Zeker. In dit designproces hebben we een aantal concepten die belangrijk zijn voor onze klant subtiel in de vormgeving toegepast. Eén daarvan zijn de patronen. De diagonale arcering en het stippenpatroon. Van een afstandje zie je gewoon de mengkleur, maar als je dichterbij komt zie je dat het niet alleen twee verschillende kleuren zijn.

Daarnaast is het ook geen perfecte lijn, er zitten oneffenheden in. Dit is een weerspiegeling van hetgeen Zorg van de Zaak veel in de praktijk ziet: een slechte balans tussen werk en privé, die zorgt voor mentale klachten en uitval. Net als bij de patronen, kan je op afstand een beeld hebben van een mens, maar als je inzoomt zie je dat die uiteenvalt in verschillende onderdelen (werk en privéleven) die niet altijd in harmonie met elkaar zijn.

 

Een ander concept is iets laagdrempeliger. Arbodienstverlening blijft mensenwerk. Dus hebben we persoonlijke krabbels in het merk verwerkt. Echt pen op papier door mensen in de organisaties, die wij inscannen, digitaliseren en inzetbaar maken.

We hebben voor de illustraties een samenwerking opgetuigd met de fantastische illustrator Katarzyna Surman. Zij heeft onder de art directie van Sjoerd Wenting de - soms vrij abstracte - thema’s rondom bedrijfsgezondheid in vier ‘landschappen’ vastgelegd. Voor de toepassing in het merk maken we uitsnedes uit deze grote platen. De afbeeldingen krijgen steeds nieuwe betekenis door de bijgeplaatste tekst.”


Waren er obstakels of tegenslagen bij dit project?

“Geen grote obstakels of tegenslagen. Wat wel uniek was aan dit project dat het niet makkelijker maakte, was dat er geen marketing- of communicatie manager aan de klantzijde zat. We schakelden direct met de directie. Voor de uitvraag voor de implementatie moest ik zelf de organisatie in om de opdracht op te halen. Nu het stof neergedaald is van de reorganisatie hebben ze die vacature gelukkig kunnen vullen.”

 

Welke tips zouden jullie aan andere ontwerpers meegeven?

“Denk bij het ontwerpen van een merkidentiteit niet alleen aan alles wat je in een flashy mockup kan plaatsen: billboards, give-aways, keynote speech presentaties: Denk ook vooral aan de wat saaiere, maar praktische toepassingen: hoe werkt dit merk in een Word-template, hoe pas je dit toe in de software van de klant? Onderzoek hoe iedereen in de organisatie het merk gebruikt, en kijk daarbij niet alleen maar naar de marcom afdeling. De beste merken leven echt onder de werknemers. Als iedereen het merk draagt en goed toepast, dan ben je een echt merk aan het bouwen.”

 

Wat is jullie toekomstvisie met Revolte?

“Wij willen doorzetten met onze duurzame groei. Langzaam aan ons team uitbreiden. Wij hoeven niet overnight te verdubbelen. Ons team bestaat nu uit vier mensen. Dit mag over de komende jaren doorgroeien naar acht. Qua type werk zitten we al precies waar we willen zitten. Echt de focus op brand design.

Ook wat betreft het type klanten hebben we nu een balans getroffen waar we blij mee zijn. Een mix van commerciële opdrachtgevers zoals Zorg van de Zaak, en een handvol non-profits en goede doelen, zoals het Jeugdfonds Sport & Cultuur, DemenTalent, en de KNHB.”