#Artikelen

02.04.2024

Work & Show: studio de Ronners

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de campagne-identiteit van de Leipziger Buchmesse door studio de Ronners.


Wat maakt dit project zo bijzonder? 

“Dit project onderscheidt zich doordat het zich slechts eens in de vijf jaar voordoet: het ontwikkelen van een campagne-identiteit voor het Nederlands-Vlaamse gastlandschap op de Leipziger Buchmesse. Het is een omvangrijke ontwerpopdracht waarin diverse design disciplines samenkomen, zoals culturele branding, campagnedesign, motion en spatial design.

Foto: Aad Hoogendoorn

We hebben hier in totaal 1,5 jaar aan gewerkt, in nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers: het Nederlands Letterenfonds, Literatuur Vlaanderen en de Nederlandse Ambassade in Duitsland. De samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen vormt een essentieel aspect van dit project en sluit goed aan bij onze studio, gezien onze vestigingen in Rotterdam en Antwerpen.”


Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Het doel van het project was om Nederlandstalige literatuur te promoten bij onze Duitse buren en het lezerspubliek kennis te laten maken met Nederlandse en Vlaamse schrijvers. Het ontwerp draagt bij aan dit doel door een aantrekkelijke en herkenbare campagne-identiteit te creëren, gebaseerd op een op maat gemaakt lettertype dat symbool staat voor de Nederlandse en Vlaamse literatuur uit de Lage Landen. Dit nodigt het Duitse publiek uit, prikkelt hen en enthousiasmeert hen om deze literatuur te ontdekken.”

Foto: Aad Hoogendoorn

Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces? 

“Voor het ontwerp van de beursstand hebben we intensief samengewerkt met het architectenbureau Babini Geysen uit Brussel. Dit resulteerde in een zeer bijzonder ontwerp met een minimale footprint en een sterke focus op duurzaamheid. We streefden naar een ontwerp dat zo min mogelijk materialen gebruikte en bijna geen afval produceerde, gezien de hoge wegwerpcultuur op beurzen.

Foto: Aad Hoogendoorn

Het ontwerpproces omvatte zorgvuldige afwegingen en keuzes, waarbij we technieken gebruikten die het mogelijk maakten om materialen efficiënt te benutten, met als uiteindelijk doel een unieke en duurzame bijdrage te leveren aan het Nederlands-Vlaamse gastlandschap op de Leipziger Buchmesse.”


Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project? 

“Tijdens dit project hebben we enkele uitdagingen en leermomenten ervaren. In eerste instantie is er gekozen voor het thema ‘Grenzeloos nabij’ met een bijbehorende identiteit, maar toen begon de oorlog in Oekraïne, wat in Duitsland gevoelige connotaties opriep bij het woord ‘grenzeloos’. Dit dwong ons en de opdrachtgever om een nieuw thema en identiteit te ontwikkelen, wat uiteindelijk resulteerde in een nog betere kwaliteit en toegankelijkheid van het project.

Foto: Aad Hoogendoorn

Cultuurverschillen met Duitsland kwamen ook naar voren, zoals bij de ontwikkeling van nieuwsbrieven en mailingcampagnes. Daar waar in Nederland de voorkeur uitgaat naar korte en bondige efficiënte communicatie, zijn lange mailings de norm in Duitsland. Het omgaan met deze verschillen en het aanpassen van onze aanpak was een interessant proces. We ontdekten ook de schoonheid van de Duitse taal en de diverse karakters, zoals de ‘ringel S’ (ß), wat bijdraagt aan het woordbeeld en de expressie.” 


Zijn jullie tevreden over de ontwikkeling van jullie bureau en hebben jullie tips voor andere ontwerpers? 

“Het is een eer om Nederland en onze literatuur te mogen promoten in het literatuurland bij uitstek, Duitsland. Het samenwerken met diverse disciplines heeft ons als ontwerpers verrijkt. Ons advies aan andere ontwerpers zou zijn om deze samenwerkingen te omarmen, waarbij je de taal, vertaling en architectuur als waardevolle aspecten van het ontwerpproces beschouwt.”

Foto: Aad Hoogendoorn

Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien? 

Naast dit project in Leipzig, zijn we ook actief in andere delen van Nederland en België. Momenteel kun je ons werk bewonderen in Delft, waar we het tentoonstellingsontwerp hebben verzorgd voor "Pioniers in Keramiek" in Museum Prinsenhof. Pioniers in Keramiek toont topstukken uit de collectie historisch aardewerk zij aan zij met werk van hedendaagse makers. Hierdoor ontstaat een spannende dialoog die bijzondere inzichten oplevert.

Foto: Aad Hoogendoorn

Foto: Aad Hoogendoorn

We zijn ook bezig met ons eigen project A Touch of Tenderness, waarbij we samenwerken met ontwerpers, makers en kunstenaars uit Rotterdam. In deze harde tijd van individualisme en polarisatie willen we met dit initiatief makers en ontwerpers uit Rotterdam uitnodigen om tien unieke wollen dekens te ontwerpen, die ‘warmte’ kunnen bieden tegen mogelijke en onbekende gure tijden die ons in het verschiet liggen. Op vrijdag 10 mei worden deze dekens tentoongesteld bij Brutus, in Rotterdam.

Onze studio in Antwerpen werkt momenteel aan de rebranding van het Theater Festival in Vlaanderen, een tiendaags nomadisch festival dat het beste theater van het afgelopen jaar herneemt. Dit is een eervolle opdracht die we in juni zullen lanceren.”