De klimaatcrisis is een van de grootste uitdagingen van onze tijd. Design speelt een cruciale rol in het vinden van oplossingen. Daarom richtten we een werkgroep op met 14 actieve leden die zich daar voor in willen spannen. In dit artikel lichten ze - in willekeurige volgorde - toe wat hen heeft gemotiveerd om zich aan te sluiten bij de werkgroep en welke uitdagingen of vraagstukken ze hopen te behandelen.
De werkgroep bestaat uit de volgende leden: Annelou van Griensven (Vormforensen), Carolijn Slottje (Studio Carolijn Slotje), Ferdinand Folmer, Jeff van Dijk (Zelfacademie), Lindey Cafsia (Studio Lindey Cafsia), Jorien Nijmeijer (Let’s go circular), Lotte de Jong (STUDIO &Lotte), Lotte de Haan (Afdeling Buitengewone Zaken), Louise Cohen, Marien Korthorst (Cirkel design), Marije Remigius (Circu Leren), Nina van Bart, Rick Porcelijn (16 Mammals) en Stefan Fahrngruber (Studio MAST), Valentina Lovric (SILO).
Annelou van Griensven
Naam bureau: Vormforensen
Discipline: Grafisch ontwerp
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
|
“Hi, ik ben Annelou van Griensven en vorm samen met Anne-Marie Geurink en een team van freelancers het grafisch ontwerpbureau De Vormforensen. Wij richten ons op opdrachtgevers in de duurzame- en sociale sectoren. Met onze ontwerpen brengen we complexe vraagstukken terug naar de essentie; van identiteiten en websites, tot boeken en campagnes. Hierbij houden we altijd oog voor mens, materiaal en milieu door te zorgen voor sociale en duurzame productieprocessen.” |
Foto: Annelou van Griensven | Fotograaf: Polle van GriensvenWat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Tijdens ons onderzoek naar het verduurzamen van websites ontstond het idee om onze bevindingen te delen met het ontwerpveld. Zo willen we ontwerpers en opdrachtgevers bewust maken van de impact van digitale producten en kennisdeling binnen de sector stimuleren.
Door onze inzichten te publiceren via de BNO (met ondersteuning van het Stimuleringsfonds) hopen we een groter publiek te bereiken. De BNO heeft een breed netwerk van ontwerpers uit verschillende disciplines, en vrijwel iedereen heeft een website of ontwerpt websites. Dit vergroot niet alleen het bewustzijn, maar helpt ook bij het adviseren van opdrachtgevers en het realiseren van duurzamere digitale oplossingen.”
Welke urgente vraagstukken hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Wij willen ons actief inzetten voor het vergroten van de zichtbaarheid en vanzelfsprekendheid van duurzaam ontwerp. Hoewel wij in ons eigen werk (van duurzame digitale omgevingen tot regeneratieve landbouw, wijkparticipatie en social design) houden we vanzelfsprekend rekening met mens en natuur. Deze kennis willen we graag delen.
Daarom willen we binnen de werkgroep bijdragen aan het creëren van meer draagvlak voor duurzaam en sociaal bewust ontwerp. Niet als niche of uitzondering, maar als de nieuwe norm. Net zoals een biologisch label in de supermarkt op termijn overbodig zou moeten zijn, willen wij dat duurzaam ontwerpen geen onderscheidend kenmerk meer hoeft te zijn, maar een vanzelfsprekend uitgangspunt in het vak.”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“De website van Rosalie Apituley is een goed voorbeeld van een duurzaam digitaal ontwerp. De site draait op solar hosting en visualiseert op een speelse manier de afhankelijkheid van natuurlijke energiebronnen. Zo beweegt haar logo op basis van de huidige windkracht (met voorspellingen voor vandaag, morgen en gemiddelden), en onderaan de site is een heatmap zichtbaar en het aantal zonuren per dag.”
Carolijn Slottje
Naam studio: Studio Carolijn Slottje
Discipline: Productontwerp
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
Foto: Carolijn Slottje|
“Hallo! Ik ben Carolijn Slottje, een conceptueel productontwerper uit Groningen. Daarnaast geef ik les in productontwerp bij de Kunstacademie Minerva van de Hanzehogeschool en coördineer ik de Hanze innovatiewerkplaats Circulair Textiel bij de Textiel Hub in Groningen. Aangezien er nog veel te leren is over duurzame systeemverandering, volg ik de master Klimaat Psychologie en Gedrag aan de Hogeschool van Amsterdam. Zo hoop ik mijn eigen praktijk te verreiken en deze kennis door te geven.” |
Wat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Design speelt een sleutelrol in vooruitgang en de transitie naar een circulaire economie. Ik draag graag mijn steentje bij aan gedragsverandering, zodat duurzaam ontwerpen vanzelfsprekend wordt.”
Welke urgente uitdagingen hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Verandering komt niet vanzelf en vaste patronen zijn moeilijk te doorbreken, zeker als je bestaanszekerheid als ontwerper ervan afhangt. Ik hoop samen met de bevlogen werkgroep en de bredere reikwijdte van de vereniging, perspectieven voor duurzame gedragsverandering in design te kunnen bieden.”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“Het ontwerp Air Planting is waarschijnlijk het meest herkenbaar. Het is een rondgebreid net, speciaal gemaakt om een luchtplant in te laten bungelen. Dit product van draad en plant heeft al in verschillende Europese landen harten gestolen. Ik ontwierp het tijdens mijn Driving Dutch Design-traject. Dat is inmiddels alweer een tijdje geleden, maar de vraag blijft bestaan, dat is leuk.”
Foto: Air Planting, Carolijn Slottje
Rick Porcelijn
Naam studio: 16 Mammals
Disciplines: product- en interieurontwerp
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
|
“Tuurlijk. Ik ben Rick Porcelijn, ontwerper en onderzoeker met een fascinatie voor circulair design. Naast volledige ontwerptrajecten met mijn ontwerpstudio 16 Mammals, spar ik graag met opdrachtgevers en geef crashcourses om zo gezamenlijk producten, meubels en interieurs te realiseren die aantrekkelijk, functioneel, betaalbaar én circulair zijn.” |
Foto: Rick PorcelijnWat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Na een levensveranderende fietstocht met mijn gezin van Amsterdam naar Rome koos ik voor eenvoud en betekenis. Sindsdien ontwerp ik winkelinterieurs en meubels die commercieel succesvol zijn én duurzaam. In retail blijkt dat vaak verrassend eenvoudig: kostenbesparing gaat meestal hand in hand met hergebruik en circulariteit. Geen grofvuil, maar maximaal hergebruik van standaardelementen, aangevuld met enkele opvallende accenten die een interieur nieuw en aantrekkelijk maken.
Momenteel maak ik mijn kennis breed toegankelijk door onderzoek naar circulaire materialen te combineren met meer dan 25 jaar ervaring in designtrajecten. Dit vertaal ik naar praktische infographics waarmee ontwerpers, makers en opdrachtgevers direct aan de slag kunnen. Het resultaat: sterke ontwerpen én vaak minstens 50% besparing op kosten, materiaal en CO₂.
Aangezien 80% van de impact van een product wordt bepaald in het ontwerpproces, en ontwerpers bovendien de creatieve capaciteit hebben om nieuwe oplossingen te bedenken, ben ik ervan overtuigd dat ontwerpers een sleutelrol hebben in de transitie naar een circulaire samenleving. Daarom wil ik samen met de werkgroep kennis breed beschikbaar maken, zodat we makkelijker keuzes kunnen maken en laten zien dat circulair ontwerpen niet alleen goed is voor de wereld, maar ook voor de business.”
Welke urgente uitdagingen hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“De grootste uitdaging is hoe we circulaire ontwerpprincipes écht toepasbaar maken in de praktijk: Hoe kies je de juiste materialen, ontwerp je voor een extreem lange levensduur en voorkom je dat meubels of interieurs na gebruik alsnog in de verbrandingsoven belanden? Juist nu nieuwe materialen en grondstoffen wereldwijd niet vanzelfsprekend zijn, is het essentieel om op een innovatieve manier uit te gaan van wat er al is.”
Welk ontwerp van jou zou iedereen moeten kennen?
“De Snelstartgids Circulaire Meubels, waarin ik mijn ontwerp-ervaring en onderzoek naar circulaire en duurzame oplossingen heb vertaald naar een praktische gids voor ontwerpers, makers en opdrachtgevers. Met heldere criteria, infographics en voorbeelden laat ik zien hoe je meubels en interieurs kunt ontwerpen, maken en kopen die niet alleen circulair en aantrekkelijk geprijsd zijn, maar eveneens mooi, begeerlijk en functioneel goed werken. De gids helpt bedrijven niet alleen hun duurzaamheids-doelen te behalen, maar levert vaak ook concrete besparingen van de helft in materiaal, kosten en CO₂-uitstoot.”
Jeff van Dijk
Naam bureau: Zelfacademie
Discipline: Business strategy en brand design
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
Foto: Jeff van Dijk|
“Ik ben Jeff van Dijk. Vanuit BNO-perspectief ben ik ondernemer van The Impacters- en sustainable business & purpose coach voor leden. Maar ik ben ook gewoon een mens met liefde voor de natuur, een verlangen om te zwerven en happy om bij te dragen aan geluk van ons allemaal. En niet te vergeten: Bowie-fan. Nog steeds ;-).” |
Wat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“In de loop der tijd is mijn besef gegroeid dat ontwerpers hét verschil kunnen maken. Iedere start van creatie is dé kans om duurzaamheid te integreren in het ontwerp. Wat dat ontwerp ook is. Samen met Lotte de Jong ben ik in 2024 de eerste gesprekken gestart met de BNO om duurzaam design centraler in de vereniging te positioneren. Ik verwacht dat we met de werkgroep de toegang tot kennis sterk verbeteren en zo duurzaam design tot de standaard maken.”
Welke urgente uitdagingen hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Met mindset en heartbeat. Ik geloof heilig in het woord ‘purpose’ en wil iedereen uitdagen die purpose te formuleren – zowel voor zichzelf als voor de studio of het bureau. Dat mag gerust radicaal duurzaam zijn, maar in ieder geval bewust: waarom doe je wat je doet?”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“Ik ben trots op ons werk voor De Groene Garage, met name door onze ambitie om mét opdrachtgevers te werken en niet alleen ‘voor’. Met hun Slimme Bandenpomp bespaar je enorm op uitstoot CO₂, fijnstof, bandenslijtage en je rijdt stukken veiliger (ook als je elektrisch rijdt). Het is een mooi bedrijf vol bezielde mensen.”
Foto: De Groene Garage
Lindey Cafsia
Naam bureau: Studio Lindey Cafsia
Disciplines: Productontwerp en materiaalonderzoek
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
|
“Ik ben Lindey Cafsia. Na twee studies in bouwkunde en techniek ontdekte ik dat mijn hart toch meer bij creativiteit lag. Een cursus interieurontwerp en een eervolle vermelding bij een Thonet-wedstrijd brachten me naar de kunstacademie, waar ik me specialiseerde in duurzaam design en biomimicry. Sindsdien combineer ik techniek en creativiteit in materiaalonderzoek en richt ik me op het ontwikkelen van duurzame businessmodellen.” |
Foto: Lindey CafsiaWat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“In mijn transitie van techneut naar designer kwamen er veel vragen op. De werkgroep kan helpen duidelijk te maken waar de BNO bij kan ondersteunen. Volgens mij is er namelijk meer mogelijk dan wat op het eerste gezicht voor de hand ligt.”
Welke urgente uitdagingen hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Zoals ik al aangaf: zichtbaar maken wat er al is, het toegankelijk maken van informatie, en waar nodig nieuwe oplossingen verkennen.”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“In de loop der jaren heb ik diverse materiaalonderzoeken gedaan en productietechnieken uitgeprobeerd, waar veel interessante resultaten uit zijn voortgekomen. Eén daarvan is het maken van plastic uit mest. Door mest te componderen kunnen er korrels van worden gemaakt, die vervolgens geëxtrudeerd, tot platen geperst en zelfs met spuitgieten gevormd kunnen worden.”
Jorien Nijmeijer
Naam studio: Let's Go Circular
Discipline: Productontwerp
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
Foto: Jorien Nijmijer|
“Hoi, mijn naam is Jorien Nijmeijer. Ik ben eigenaar en oprichter van Let’s Go Circular. Met mijn bedrijf werk ik aan de ontwikkeling van duurzame producten en systemen, altijd vanuit circulair gedachtegoed.” |
Wat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Ik heb me aangesloten bij de werkgroep, omdat ik geloof dat we producten beter kunnen ontwerpen. Als ontwerpers hebben we hierin echt een sleutelrol: we zijn creatief, denken out-of-the-box en kunnen oplossingen ontwikkelen die het verschil maken.”
Welke urgente vraagstukken hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Ik wil me vooral inzetten voor kennisdeling. Ik wil bedrijven en ontwerpers laten zien welke mogelijkheden er zijn, welke kennis er al beschikbaar is en hoe we anders kunnen kijken naar de systemen waarin we leven. Met de huidige uitdagingen rondom schaarse materialen en de impact van alles wat we produceren, is het nodig dat we systemen ontwerpen die beter passen bij de wereld van morgen.”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“Een project waar ik heel trots op ben is de Boxo-bag, een herbruikbaar verzendverpakking. Het bijzondere is dat gebruikers betalen voor het gebruik van de verpakking en dat er een slim retoursysteem achter zit. Voor Boxo heb ik een verpakking ontworpen en getest die perfect aansluit bij hun visie en waarden. Hij is gemaakt van oude bigbags – een restmateriaal dat normaal gesproken verbrand zou worden – en nu een tweede leven krijgt als verpakking in twee formaten voor webshop-verzendingen. Wat ik extra gaaf vind, is dat Boxo inmiddels flink aan het groeien is en samenwerkt met steeds grotere partners. Daarmee creëren ze niet alleen een mooi product, maar ook echte systeemverandering.”
Foto: Boxobags
Lotte de Jong
Naam bureau: STUDIO &lotte
Discipline: Spatial branding
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
|
“Hi, ik ben Lotte de Jong, ontwerper en maker bij STUDIO &lotte. Met mijn studio creëer ik creatieve, ruimtelijke oplossingen voor uiteenlopende vraagstukken. We streven naar ontwerpen die inspireren, verbinden en in beweging zetten. Mijn doel is de doelgroep niet alleen te bereiken, maar ook te activeren. Voor mij schuilt de kracht van een ontwerp in details: juist die kleine elementen maken verhalen voelbaar. Ik geloof dat een verhaal pas binnenkomt wanneer de zintuigen geprikkeld worden – dat is een krachtig middel om een boodschap te laten landen.” |
Foto: Lotte de JongWat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Samen met projectmanager Patrick Aarts-Sen en Jeff van Dijk heb ik deze werkgroep opgericht. Vanuit die rol en vanuit mijn persoonlijke overtuiging, zie ik het als onze verantwoordelijkheid als ontwerpers om bij te dragen aan een wereld die niet alleen mooier, maar ook gezonder en toekomstbestendiger is.
Wat mij motiveert, is de kans om duurzaamheid structureel te verankeren in het ontwerpproces én in de mindset van onze sector. Ik hoop dat de werkgroep een beweging op gang brengt waarin duurzaamheid geen losse ambitie meer is, maar een vanzelfsprekend uitgangspunt – een onderdeel van het DNA van ontwerp en ontwerpers.”
Welke urgente uitdagingen hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Duurzaamheid is voor mij geen trend, maar een randvoorwaarde – net zo vanzelfsprekend als een prijs, kwaliteit en planning. Ik zet me ervoor in dat duurzame keuzes vanaf de start in het ontwerpproces worden meegenomen, en niet pas achteraf.
Ook wil ik kennis en bewustwording rondom duurzaamheid vergroten, binnen én buiten de sector. Door kennis toegankelijk te delen, versnellen we het leren en maken we duurzaamheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de hele creatieve keten.”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“Het project Bakkie040 (TU/e) laat zien hoe storytelling, duurzaam ontwerpen en verfijnde detaillering samenkomen in één concept. Het is meer dan een koffiebar: het is een maatschappelijke ontmoetingsplek waar samenwerking, persoonlijke groei en verbinding centraal staan.
Het ontwerp omarmt en vertelt de verhalen van mensen met uiteenlopende achtergronden, en maakt zichtbaar waar materialen vandaan komen. Hergebruik, transformatie en betekenis vormen de rode draad. Duurzaamheid was geen opzichzelfstaand doel, maar is wel een integraal onderdeel van het proces geworden. Een impactanalyse van vloer, meubilair en maatwerk maakte keuzes meetbaar: 50% hergebruikt, 10% gerecycled en 40% nieuw.”
Louise Cohen
Naam bureau: Louise Cohen
Discipline: Productontwerp
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
Foto: Louise Cohen|
“Hallo, mijn naam is Louise Cohen en ik ben al tientallen jaren maker van Woest Aantrekkelijk Design. Als polyvalent designer vervlecht ik schoonheid en bestaande rijkdom, zodat mensen zich vanzelf op hun plek voelen. Sfeer, verlichting, akoestiek en kleur zet ik in als een emotioneel mengpaneel waarmee ik verzacht wat wringt en versterk wat goed is. |
Dit vertaalt zich in monumentale kunst- en lichtobjecten, akoestische toepassingen, gordijnen met geïntegreerd licht, verfijnd textiel, sociaal gemaakte projectmeubelen en buitenmeubilair. Het resultaat is functioneel, tijdloos en persoonlijk - ontwerpen die mensen raken en ruimtes compleet maken.”
Wat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Omdat ik werk vanuit respect voor schaarste en het benutten van bestaande rijkdom, wil ik dat sterker terugzien in mijn beroepsvereniging. Ik zie een waardevolle taak voor ontwerpers om bij te dragen aan ontwerpen die gezond en toekomstbestendig zijn. Zelf draag graag bij door aandacht te geven aan ogenschijnlijk kleine keuzes, die samen een groot verschil maken.”
Welke urgente vraagstukken hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Voor mij begint alles bij de basis. Hoe duurzaam is de website van de BNO eigenlijk? Kunnen werkprocessen zuiniger, bijvoorbeeld door een efficiënt lettertype te gebruiken of standaard dubbelzijdig te printen? Zijn er richtlijnen voor duurzaam inkopen? Kortom, hoe duurzaam handelen we zelf al organisatie? Daarnaast wil ik ontwerpers en studenten stimuleren om bewustere keuzes te maken.”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“THE UPCYCLE COLLECTION is een designcollectie voor de projectmarkt, waarbij sociale ondernemingen grote hoeveelheden overschot aan meubels uit kringloopwinkels transformeren.”
Foto: THE UPCYCLE COLLECTION | Ontwerp: Louise Cohen
Marien Korthorst
Naam studio: Cirkel design
Discipline: Industrieel ontwerp
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
|
“Hi! Ik ben Marien Korthorst, zelfstandig circulair coach en designer. Na mijn studie aan de Design Academy werkte ik eerst als industrieel ontwerper bij npk design en MAX designers voordat ik in 2017 startte met mijn eigen bureau, Cirkel Design. Inmiddels heb ik ruim 25 jaar ervaring in productontwikkeling – van badkameraccessoires tot straatmeubilair, medische producten en machinebouw. |
Foto: Marien KorthorstDaarnaast ben ik sinds 2017 actief als CIRCO-trainer, waar ik bedrijven, ontwerpers en architecten begeleid in circulair productontwerp en het ontwikkelen van circulaire businessmodellen. In die rol coachte ik meer dan 400 Nederlandse bedrijven en hielp ik mee bij de ontwikkeling van de CIRCO-trainingsmethode en de Circonnect-tools. Vanuit Cirkel design begeleid ik daarnaast circulaire ketenprojecten, brancheorganisaties en individuele bedrijven, vaak als procesbegeleider of projectleider.”
Wat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Graag wil ik mijn kennis en ervaring delen met andere ontwerpers en de BNO ondersteunen, om ontwerpers te helpen en te inspireren met circulair ontwerp aan de slag te kunnen gaan.”
Welke urgente uitdagingen hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Ontwerpers spelen een sleutelrol in het verlagen van de milieu-impact van producten en productieprocessen, en in het inspireren van de bedrijven waarmee ze samenwerken. Al tijdens het ontwerpproces wordt het grootste deel van die impact bepaald – daar valt dus veel winst te behalen. Toch bestaan er nog talloze verspillende producten en processen: disposable in plaats van herbruikbaar, niet-repareerbaar of niet-recyclebaar, of producten die onnodig snel worden weggegooid. Zo gaan arbeid, materiaal en energie verloren, terwijl grondstoffen schaarser worden en de afhankelijkheid van verre landen groeit.
Ontwerpers zijn creatief en niet bang voor verandering – precies wat nodig is in de overgang naar een circulaire economie. We kunnen hen inspireren en ondersteunen met voorbeelden, kennis en tools. Daarbij zijn inzicht in nieuwe wet- en regelgeving en circulaire businessmodellen onmisbaar: een duurzaam ontwerp moet ook passen in een duurzame businesscase. Het zou prachtig zijn om dit in Nederland samen naar een hoger niveau te tillen. De urgentie is groot.”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“Circo - heeft geen toelichting nodig denk ik ;).”
In het najaar (op 8 oktober en 19 november 2025) organiseren we samen met Circo drie bijeenkomsten. Marien Korthorst is één van de twee trainers.
Nina van Bart
Naam studio: studio Nina van Bart
Discipline: Product ontwerp
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
Foto: Nina van Bart | Fotograaf: Leon van den Broek|
“Mijn naam is Nina van Bart, samen met mijn vriend Willem (ontwerper en maker) en ons zoontje woon ik in Den Haag. Ik ben de oprichter van ontwerp studio Nina van Bart en ontwerp visuals, (materiaal)collecties, producten en ruimtes in een serene vormentaal met een focus op kleur en textuur. Vanuit een strategische en toekomstgerichte visie streef ik naar ontwerpen die eerlijk, zorgvuldig, artistiek en functioneel zijn. In mijn studio werk ik samen met experts aan eigen projecten en opdrachten voor diverse merken en organisaties.” |
Wat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Te vaak worden ontwerpen gemaakt zonder duurzame keuzes, terwijl ontwerpers en organisaties juist verantwoordelijkheid dragen voor impact van hun werk op het milieu. Duurzame keuzes in een ontwerpen doet geen afbreuk aan esthetiek, functie of kosten. Sterker nog; het is niet alleen ethisch, het is ook strategisch: het draagt namelijk bij aan een toekomstgericht bedrijf. Ik hoop dat we duurzaamheid in ontwerp toegankelijker kunnen maken zodat ontwerpers en organisaties dit kunnen gaan integreren in hun werk.”
Welke urgente uitdagingen hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“We moeten, om mee te beginnen, het onderwerp meer aan de kaak stellen, bijvoorbeeld via de online uitingen. Veel ontwerpers weten niet waar te beginnen met duurzaam ontwerpen. Met de werkgroep kunnen we actuele informatie, concrete oplossingen en inspirerende voorbeelden toegankelijker maken en coaches aanreiken, zodat duurzaamheid een haalbare keuze wordt. Ook wil ik onderzoeken hoe de BNO ontwerpers kan ondersteunen in duurzame keuzes bij opdrachtgevers, bijvoorbeeld via zakelijke en juridische richtlijnen- en afspraken.”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“Het is lastig kiezen uit zoveel mooie projecten: van een biobased wandpaneel de Cornwall voor FRONT, tot een inspirerende fotoserie over duurzame oplossingen voor textiel in mode voor Viewpoint en een materiaal concept voor een upcycled interieurproject voor Kokomo. Maar als ik mijn meest actuele werk kies, dan is dat de Grid Collection: een collectie van afgedankte elementen die worden herbouwd tot meubelstukken.”
Foto: The Grid Collection | Ontwerp: Nina van Bart en Willem van Doorn
Ferdinand Folmer
Naam studio: Ferdinand Folmer
Discipline: Grafisch ontwerp
Hi! Kun je jezelf voorstellen?
|
“Hi. Ik ben Ferdinand Folmer en al geruime tijd een grafisch ontwerper. In 1967 kwam ik naar Amsterdam om lessen te volgen aan de Gerrit Rietveld Academie. Ik begon met grafisch ontwerpen bij Ton de Heus, stapte daarna over naar productontwerpen bij Jaarsveld, en keerde vervolgens terug naar grafisch ontwerp. In 1978 startte ik mijn eigen bureau aan huis en werd ik zelfstandig ondernemer. Vijf jaar later sloot ik mij aan bij de GVN, tegenwoordig bekend als de BNO. Mijn laatste opdracht was het oeuvreboek van beeldhouwer Dieuwke ter Horst.” |
Foto: Ferdinand FolmerWat heeft je gemotiveerd om je aan te sluiten bij de werkgroep?
“Ik wilde vooral onderzoeken in welke mate ontwerpers zich bewust zijn van duurzaamheid, en of er nog meer aandacht en actie nodig is om dit binnen de beroepspraktijk vanzelfsprekend te maken.”
Welke urgente uitdagingen hoop je actief aan te pakken binnen de werkgroep?
“Een stap verder gaat het voor mij om de fundamentele vraag: hoe kunnen we daadwerkelijk stoppen met het verwoesten van de natuur?”
Welk ontwerp of project van jou zou iedereen moeten kennen?
“Als afsluiting van mijn carrière heb ik gewerkt aan het project Tifinagh, het Berbers schrift (te zien op de foto). Daar ben ik erg trots op.”
Stefan Fahrngruber
Naam studio: MAST
Discipline: Multidisciplinair
Hi, can you introduce yourself?
Foto: Stefan Fahrngruber|
“Hello, my name is Stefan Fahrngruber. I’m creative director of Studio MAST, an Amsterdam based design studio specialised in experience and spatial design. We work for museums and brands and create interiors and exhibitions. Since the founding of our studio we had some great opportunities to realise innovative projects that not only show how to implement sustainable thinking in the material aspects but also communicate the ideas behind our approach actively to visitors. |
For example an exhibition about water in the Zuiderzeemuseum where we created a whole scenography from rented water bottles and containers, or our debut at Milan Design Week 2023 where we made a large scale exhibition scenography entirely made from production waste and reused items.”
What motivated you to join the taskforce?
“Thinking about sustainability was always a personal driven motivation and a core topic since we founded the studio. After several years of trying to make our designs more sustainable and circular we took one key learning with us. The larger the network and the more information and connections you have the more efficient and sustainable the outcome. That’s why we are always happy to share and be involved in initiatives like the taskforce of the BNO.”
Which urgent challenges do you hope to actively address within the taskforce?
“We saw that a lot of projects can simply be better designed. The more knowledge of production processes and materials designers have, the more conscious they can choose. Also keeping in mind what happens to all pieces after their dedicated lifetime. We hope that we can learn and grow together with the taskforce gathering more knowledge but also to share our knowledge with members that want to learn about sustainable design processes.”
Which design or project of yours should everyone know about?
“We did three projects that we are proud of. For Nemo Science Museum we did a temporary exhibition about climate change and energy consumption (Energy Junkies). Here we looked mainly at the CO2 of used materials and their lifespan and recycling afterwards.
At Milan Design Week 2023 we designed a 3000 m2 exhibition made of production waste and reused elements from old exhibitions (Teatromateria). Here in the center Materials told their personal life stories as monologues.
And for the Zuiderzeemuseum we made an interactive exhibition entirely from rended water bottles and tanks. The exhibition actively communicated this with small labels that explained to visitors where the material comes from and where it goes after the exhibition is finished.”
Valentina Lovric
Naam studio: SILO
Discipline: Spatial design, architecture
Hi, can you introduce yourself?
|
Hi, I’m Valentina Lovric, a spatial designer and trained architect from Austria. My work is driven by a commitment to social and environmental impact. I thrive on community-focused projects, developing strategies that rethink the role of design and the built environment to create resilient, adaptive, and human-centred solutions. |
Photo: Dana Romina
What motivated you to join the taskforce?
I’m a big believer in collaborative action and learning from each other – especially across disciplines. A workgroup is a perfect first step to share experiences, help each other find the right tools, and provide advice and consultation.
Which urgent challenges do you hope to actively address within the taskforce?
There is already so much knowledge out there, so why not share and learn from each other? Pioneering work is happening in many fields, with professionals successfully applying sustainable practices. I would love to connect with those working toward the same goal, from architecture to agriculture – all towards regeneration.
As designers, this is what we are really good at: translating between different worlds and languages. Ultimately, reaching out beyond our profession – beyond the design community – will be even more valuable.
Which design or project of yours should everyone know about?
A few years ago, I worked on zero-waste co-working and event spaces for Nationale-Nederlanden, a great example of circular design through collaboration. Currently, I’m very excited to be working on a unified wayfinding system for all NN offices, designed to make everyone feel welcome and comfortable. Looking at the broader employee experience, our designs align with NN’s ambitious sustainability goals and its commitment to diversity, equity, and inclusion. Implementation will start soon, so stay tuned!
Photo:Nationale-Nederlanden project 2020 | Photographer: Mike Bink