#Podcasts

12.04.2023

Designers Inc. met Mick Koopman

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: grafisch ontwerper Mick Koopman.


Tekst door Viveka van de Vliet

Portretfoto door Eva Broekema


Deze aflevering van Designers Inc. speelt zich niet af in de studio van de geïnterviewde, maar op een speciale inspirerende locatie: het OFFF Festival in Barcelona waar Roel Stavorinus in gesprek gaat met grafisch ontwerper Mick Koopman. Mick Ontwerpt heet zijn studio in Arnhem, waar vanuit hij huisstijlen, identiteiten en digitale ontwerpen maakt. Dat hij nu ook strategisch partner is voor zijn klanten, geeft hem een nieuwe drive.

Foto: Keycycle

Hij zat op de Vrije School in Zutphen waar hij ontzettend genoot van de ruimte voor creativiteit, vertelt hij. “Er zat niks anders op, ik wist wat ik wilde doen.” Zijn carrière begon eigenlijk al toen hij de reclameborden, zoals ‘de tosti’s in de aanbieding’, tekende voor zijn vaders’ café in Zutphen. Hij werd er gelukkig van, “al was dat mijn slechtste werk ever”, zegt Koopman.

Na een MBO-opleiding, volgde de HBO Toegepaste Kunst & Techniek aan Saxion Enschede. Nieuwe media, audio, video en programmeren hadden niet zijn interesse, hij wilde plat beeld maken. “Voor een kratje bier liet ik mijn opdracht maken door een nerd die kon programmeren.” 


Typografie-vlam

Al tijdens die studie solliciteerde hij en werd aangenomen bij een middelgroot communicatiebureau dat veel citymarketing deed voor de gemeente Enschede. “Waarschijnlijk omdat ik een tatoeage had, dachten ze dat ik een ruige, disruptieve gast was”, zegt hij.

Hij leerde hoe het is om binnen een bureau te werken aan klussen die hij kort door de bocht, nep en kwalitatief knudde vond, maar als junior heb je het niet voor het zeggen. Dat ging wringen. Bij een ander bureau in Enschede, werd hij volledig afgefakkeld, maar dat was goed, vertelt hij aan Stavorinus, want hij had weliswaar veel ervaring, van typografie en grids wist hij weinig. Zij hebben gezorgd dat zijn typografie-vlam ging branden.

Foto: Ochtendmensen

Big boys pants

Waarom begon hij na twaalf jaar voor zichzelf? Bij een trend-researchbureau in Utrecht raakte hij in conflict met zichzelf. “Als ik het verschrikkelijk werk vind, terwijl zij mij er maandelijks voor betalen, moet ik kappen als ik het zelf zo goed weet”, zegt hij eerlijk. 

Maar ook als zzp’er worden dingen op een gegeven moment saai en repetitief en moet je je verder ontwikkelen. De BNO-training Strategisch Brand Design opende zijn ogen. Koopman: “Ben ik zo’n luie ontwerper? Ik ben me gaan verdiepen in de opdracht en investeer in tijd door de klant veel vragen te stellen. Dat waarderen ze. Het maakt mijn werk interessanter, beter en houdbaarder. Ik trok de big boys pants aan en ga nu een minder amicale, maar serieuzere zakelijke relatie aan. Ik heb een nieuwe drive in mijn werk gevonden.”

Foto: Ubindr

Beluister de podcast

Meer weten over de inzichten die andere ontwerpers, zoals David Carson, boden tijdens OFFF Barcelona? En wat het Mick Koopman heeft opgeleverd? Luister dan naar de podcast.


Meer informatie



In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.