#Podcasts

01.10.2024

Designers Inc. met Roos en Tom

Foto: Roos Meerman en Tom Kortbeek

In de laatste aflevering van dit seizoen van Designers Inc. vertellen Roos Meerman en Tom Kortbeek van Fillip Studios hun verhaal: hoe zij vanuit verwondering interactieve ervaringen creëren die complexe onderwerpen begrijpelijk en invoelbaar maken.


De aandacht van opdrachtgevers is groot, de kansen zijn ongekend en de kunst- en designstudio groeit snel. Roel Stavorinus sprak Tom en Roos over hun bureau: voorzichtig in woorden, maar gedreven door een heldere visie en sterk vertrouwen in hun eigen kunnen. Zelden trof hij een bureau die zo overtuigend autonoom denken weet te verbinden met toegepast ontwerp én ondernemerschap.


Van Tinder-date naar Tactile Orchestra

De samenwerking tussen Tom en Roos begon in 2014 tijdens een Tinder-date. “Er was meteen een klik, op twee vlakken,” vertelt Roos. “We begonnen gelijk vanuit onze beide achtergronden te kijken of verbanden te zoeken.” Tijdens dat eerste gesprek ontstond het idee voor het project dat later hun praktijk zou vormen: Tactile Orchestra.

Foto: Tactile Orchestra | Fotografie: Xandra van der Eijk

Roos legt uit: “Het werd uiteindelijk een interactieve installatie met textiel, waarin je een strijkenorkest kunt bespelen door over de wand heen te aaien.” Tom vult aan dat het project bepalend werd voor hun gezamenlijke koers: “Projecten op het snijvlak tussen kunst, technologie, materiaal en onderzoek zijn een rode draad gebleven door ons bedrijf — we doen het nog steeds.” Het concept groeide uit tot een internationaal succes; in september werd een nieuwe versie geïnstalleerd in het Rockefeller Center in New York. 


Een verhaal vertellen dat raakt

“Steeds vaker is er behoefte om iets te kunnen beleven in plaats van alleen iets te vertellen,” zegt Tom. Voor het architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco maakten ze tijdens Dutch Design Week een immersieve installatie rond de vraag: wat als de aarde onze opdrachtgever is? Tom: “Je kunt iets op een bord opschrijven, maar je kunt mensen ook laten voelen wat het betekent.” Ook voor het balletgezelschap Introdans en netwerkbedrijf Alliander ontwikkelt de studio werk dat storytelling, ruimte, beweging en technologie samenbrengt.

Foto: Swan Lake, Introdans | Fotografie: Hans Gerritsen

Het proces is intensief, maar bewust open. “Het proces is heel helder,” zegt Tom, “maar binnen die afspraken willen we de vrijheid houden om te kijken wat eruit moet komen.” Roos licht toe hoe ze opdrachtgevers betrekken: “We presenteren altijd drie ontwerpen — drie heel uiteenlopende ideeën.”



“Ik vind het echt heel vet om aan de wereld te laten zien dat je ondernemend kunt zijn met wat wij maken.” 


–  Tom Kortbeek


Een schuivend plafond

De studio groeit snel, van zes naar dertien medewerkers. “We hebben altijd gedacht dat we wat groter zouden worden,” zegt Roos. “Tien tot twaalf mensen leek ons een mooi team.” Maar de realiteit beweegt mee: “Ik merk dat het een schuivend plafond is.” 

Foto: Linea Franca

Met die groei verandert ook hun eigen rol. “We willen echt meer in de creatieve sturende rol zitten, en Tom ook wat meer strategisch en operationeel,” zegt Roos. Tegelijkertijd zien ze een bredere verantwoordelijkheid: “Het is een taak van ons als sector om te laten zien dat hier ook economische waarde in zit — die kan je ontwikkelen.” De studio bouwt ondertussen aan een stevige structuur. “We hebben een beleidsplan voor de komende vijf jaar,” vertelt Tom, “en een jaarplan voor het komende jaar.”

Ook over hun eigen ontwikkeling is hij helder. “Voor ons is het een grote transitie — we noemen het zelf dé transitie. Over vijf jaar hoop ik dat ons werk niet per se groter in omvang is, maar groter in impact, en dat we nog meer expert zijn in de dingen die we doen.” Toch blijft zijn houding nuchter: “Ik sta erin: we gaan het zien. En we zijn er zelf de hele tijd bij.”



“De afgelopen jaren is het besef gegroeid dat creativiteit nodig is om bepaalde vraagstukken echt aan te pakken.”


–  Roos Meerman


Luister mee naar Roos en Tom

Wil je meer horen over de visie, groei en werkwijze van Fillip Studios? Beluister de nieuwe aflevering van Designers Inc. via de link hieronder.



In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.