#Podcasts

01.02.2023

Designers Inc. met Thomas Clever

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Thomas Clever.


Portretfoto Thomas Clever: Krijn van Noordwijk

Tekst door Viveka van de Vliet


Thomas Clever en Gert Franke specialiseerden zich in datavisualisatie lang voordat data de gewoonste zaak van de wereld waren. Nadat beide grafisch ontwerpers aan de HKU waren afgestudeerd, richtten ze in 2008 bureau CLEVER°FRANKE op. Het bureau voor data, design en technologie is inmiddels een van de meest succesvolle ontwerpbureaus van Nederland. Roel Stavorinus sprak met managing director Thomas Clever (38).

Global Centre for Climate Mobility (GCCM)

Gedeelde liefde voor het vak

In een tijd dat het ontwerpen van een theateraffiche op de HKU het hoogst haalbare was, begonnen de twee op Gerts studentenkamertje in De Bilt, vertelt Clever. Ze combineerden hun gedeelde liefde voor het vak, een ondernemersgeest en interesse in interactieve informatie. Door complexe informatie van organisaties te vertalen in begrijpelijke datavisualisaties, wilden ze een eigen markt creëren. De eerste opdrachtgevers kwamen uit de bio-informaticahoek. Veel organisaties in die sector hadden nog geen website of huisstijl. Business Universiteit Nyenrode en de Sociale Verzekeringsbank volgden.

Foto: Investeringsplatforn Globalance Bank

CLEVER°FRANKE leerde het spelersveld doorgronden en werd heel goed in het vertalen van complexe informatie naar toegankelijke en inzichtelijke digitale toepassingen. De combinatie van analytisch denken en het feit dat de ontwerpers comfortabel zijn met onzekerheden, maakt CLEVER°FRANKE tot een betrouwbare partij voor opdrachtgevers. Het bureau groeide, met vestigingen in Nederland en in de Verenigde Staten, internationale opdrachtgevers en een internationaal multidisciplinair team van ruim 40 medewerkers.


Innoveren kost tijd en geld

Clever houdt zich bezig met alles wat met klanten te maken heeft: projectacquisitie, klantcontact en het aanboren van nieuwe markten. Of hij het grafisch ontwerpen mist, vraagt Stavorinus in de podcast. Na enig aarzelen, antwoordt hij: “Nee, ik haal evenveel voldoening uit andere zaken. Grafisch ontwerpers binnen ons bureau kunnen te gekke dingen maken die ik nooit zo zou kunnen maken en waar ik jaloers ben.”

Kritische noten zijn er ook, die Clever vaak met opdrachtgevers bespreekt. “Je begint met een gedeelde ambitie. Ze willen dat je innoveert, de nieuwste technieken gebruikt, experimenteert, maar in de contractonderhandelingen wordt dat er allemaal uitgeslagen. Falen is geen optie”, zegt hij.

Foto: Gepersonaliseerde datavisualisaties voor gasten van de Red Bull Playrooms tijdens Amsterdam Dance Event

Om ervoor te zorgen dat er toch volop wordt geëxperimenteerd is er het Personal Development Plan. Alle medewerkers krijgen tijd om zichzelf te ontwikkelen, ondanks het gegeven dat dit constant onder druk staat vanwege de lopende opdrachten. “Wil je innoveren, dan moet je er geld en tijd voor uittrekken”, zegt Clever. 


Beluister de podcast

Wil je meer weten over het winnen van designprijzen en hun organische groeiplan voor 2024? En wat fotoboeken met paarden en een stoomboot te maken hebben met CLEVER°FRANKE? Luister dan hier naar de hele podcast. 


Meer informatie




In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.