25-11-2015 - Denise Veenendaal won met haar ontwerp voor Philips een BNO Packaging Talent Award 2015. Maak kennis met deze talentvolle packaging designer. 

Interview met Denise Veenendaal. Een van de drie winnaars van de BNO Packaging Talent Award.

Denise Veenendaal studeerde dit jaar af aan het Grafisch Lyceum Utrecht, richting grafische vormgeving. Voor packaging design was weinig aandacht in de opleiding, toch loopt ze stage bij Millford. Veenendaal blijft in de zomer om te helpen en doet ook haar tweede stage bij het designbureau uit Leiden. Nu is ze als junior designer bij Millford in dienst. Afgelopen oktober wint ze met haar ontwerp voor Philips de BNO Packaging Talent Award. Tijd voor een interview.

Er was in je opleiding eigenlijk geen aandacht voor packaging design, maar je bent toch in het vak beland. Hoe ging dat?

DV: Klopt, we hebben heel erg weinig packaging design gehad. Helaas. Sterker nog, misschien was het mijn onwetendheid, maar ik wist niet eens dat ik iets in die richting kon doen met mijn opleiding. Bij toeval kwam ik in mijn zoektocht naar een stageplek op de site van Millford. Toen wist ik het: verpakkingen maken, ook voor merken die ik zelf koop. Ja, dat wil ik!

 

'TOEN WIST IK HET: VERPAKKINGEN
MAKEN, OOK VOOR MERKEN DIE IK
ZELF KOOP. JA, DAT WIL IK!'

 

Hoe wist je van de BNO Packaging Talent Award?

DV: Millford is onderdeel van BNO NEXTpack en was vanaf het begin nauw betrokken bij de PTA, daardoor wist ik van het bestaan van de PTA af. Doordat de competitie ook steeds voorbij kwam tijdens ‘All About Packaging’ en op Facebook besloot ik mee te doen. Natuurlijk was het prijzengeld ook erg aantrekkelijk.

Waarom koos je voor de case van Philips en niet de case van Koopenkoe.nl?

DV: Ik wilde eigenlijk aan allebei mee doen, maar omdat ik een beetje laat was begonnen redde ik het niet meer binnen de deadline en heb ik besloten om me te richten op de Philips-case.

Philips zocht in de competitie naar een second life oplossing voor de omdoos van zijn Easy Speed Plus strijkijzer. Je bedacht een hittebestendige constructie om aan de strijkplank te hangen als bewaarplek voor het strijkijzer. Strijkijzer en plank blijven zo bij elkaar. Het ontwerp voldoet volgens de jury aan de definitie van een second life oplossing, heeft een duidelijke link met het product en geeft meerwaarde aan de productervaring. Hoe vind je dit jurycommentaar?

DV: Ik ben er blij mee. Het commentaar vat goed samen wat ik met mijn ontwerp wilde vertellen en hoopte uit te stralen.

Hoeveel tijd heb je aan de wedstrijd besteed?

DV: Omdat ik gewoon aan het werk was, kon ik alleen in de avonduren werken aan de Philips-case. Ik denk dat ik in totaal zo’n drie weken over heb gedaan.

Hoe kwam je op het idee voor je winnende ontwerp?

DV: Toen ik de case had doorgelezen, heb ik eens rondgevraagd bij mijn familie en vrienden. Wat zou voor hen nou een toegevoegde waarde zijn aan een strijkijzer en wat zijn de ergernissen. Daar kwamen al snel twee dingen uit. Het strijkijzer is vaak nog lang heet en je hebt altijd een lege, veilige plek nodig om het strijkijzer op te bergen. Dus vaak worden het strijkijzer en de strijkplank los van elkaar opgeborgen. Ik heb een ontwerp geprobeerd te maken waarmee je deze twee dingen in een klap oplost.

 

'HET STRIJKIJZER IS VAAK NOG LANG HEET
EN JE HEBT ALTIJD EEN LEGE, VEILIGE
PLEK NODIG OM HET STRIJKIJZER EN DE
STRIJKPLANK LOS VAN ELKAAR OP
TE BERGEN. IK HEB EEN ONTWERP
GEPROBEERD TE MAKEN WAARMEE JE
DEZE TWEE DINGEN IN EEN KLAP OPLOST'

 

Welke designkeuzes heb je gemaakt?

DV: In de Philips-case stond weinig over het uiterlijk van de doos, het ging echt over de second life toepassing van de doos. Ik heb de verpakking echt een uitstraling gegeven die daarbij past.

Wat brengt de prijs je? Raad je anderen aan mee te doen?

DV: Ik raad zeker aan om mee te doen met de PTA! Ik heb zo veel leuke reacties gehad! Ik had dit nooit verwacht. Het zet je echt op de kaart. Andere bureaus reageerden ook erg enthousiast en sommigen vroegen zelfs of ik een keertje bij hun wilde komen kletsen. Ik heb door de PTA ook veel leuke nieuwe mensen ontmoet. Het is een mooie ervaring en de geldprijs is een hele leuke bijkomstigheid.

 

'EEN BNO PACKAGING TALENT AWARD
WINNEN ZET JE ECHT OP DE KAART'

 

Heb je de andere Philips-inzendingen gezien? Welk ander ontwerp vond je goed en waarom?

DV: Ik heb de ontwerpen gezien van de andere twee genomineerden, ik vond het erg mooie ontwerpen die ook erg mooi waren uitgevoerd. Vooral de wasmand vond ik een erg slim idee! Soms kan een idee vrij simpel zijn, dat is denk ik ook waarom ik dat idee erg sterk vind.

Wil je in packaging design verder?

DV: Ik vind packaging design erg leuk en wil er zeker mee verder. Het leuke aan packaging design vind ik, dat je iets maakt wat de consument interesseert en overhaalt om dat product te kopen. Volgend jaar wil ik eerst graag een tweede studie gaan volgen en het liefste in het buitenland. Of dat echt in packaging is weet ik nog niet, maar ik ben er zeker nog niet klaar mee.

 

'HET LEUKE AAN PACKAGING DESIGN
VIND IK, DAT JE IETS MAAKT WAT DE
CONSUMENT INTERESSEERT EN
OVERHAALT OM HET PRODUCT
TE KOPEN.'

BNO NEXTpack