18-11-2015 - Sabine Krouwer won met haar packaging design voor Koopeenkoe.nl de eerste prijs bij de BNO Packaging Talent Award 2015. 

Sabine Krouwer studeerde in 2015 af aan de GMI Design School in Grafische Vormgeving. Ze deed de opleiding in de avonduren naast haar full time baan. In het laatste jaar ontwikkelden Krouwer en haar medestudenten een merkidentiteit voor een frisdrank. Alleen de naam van de drank was bekend. Verder was alles in te vullen. Krouwer: ‘Een hele uitdaging om alle aspecten van een merk kloppend te maken, maar het heeft mijn interesse in packaging design zeker vergroot.’ In Oktober 2015 kreeg Krouwer’s packaging concept voor Koopeenkoe.nl een eerste prijs in de BNO Packaging Talent Award-competitie. In dit interview deelt ze haar ervaringen.

Wat is, in een notendop, je achtergrond?

SK: In 2011 ben ik – nadat ik een Master Bedrijfskunde heb afgerond – als strategie analist begonnen op het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam. Al snel bleek dat ik het communiceren en positioneren van een merk interessanter vond dan het berekenen van de cijfers. Ik ben dus op zoek gegaan naar de creatieve kant van het marketingvak en heb een behoorlijke carrièreswitch gemaakt. Inmiddels werk ik 3,5 jaar als grafisch ontwerper bij ontwerpstudio Zeeman+Beemster in Amsterdam. Zij hebben mij de unieke mogelijkheid gegeven om het design vak on-the-job te leren, waar ik ze heel dankbaar voor ben. Daarnaast ben ik begonnen met mijn opleiding Grafisch Ontwerpen en deze heb ik afgelopen juni afgerond. In de ontwerpstudio werken wij aan gevarieerde projecten; het ontwerpen van logo's en huisstijlen tot het uitwerken van verpakkingen… voornamelijk biermerken van Heineken.

 

'AL SNEL BLEEK DAT IK HET
COMMUNICEREN EN POSITIONEREN
VAN EEN MERK INTERESSANTER VOND
DAN HET BEREKENEN VAN DE CIJFERS'


Hoe wist je van de BNO Packaging Talent Award?

SK: Eigenlijk kwam ik er per toeval achter, ik zag deze wedstrijd pas een maand voor de deadline online voorbijkomen en dacht meteen:"hier wil ik aan meedoen!"

Waarom deed je mee?

SK: Ik ben veel bezig met verpakkingen voor mijn werk, maar dit is vaak het uitvoerende en technische werk. Het aanpassen van een ontwerp op een nieuw stansmes bijvoorbeeld, waarbij het design dus al vaststaat. En dit leek mij een uitgelezen kans om juist wel zelf een concept te bedenken en hier een verpakking voor te ontwerpen.

Waarom koos je voor de briefing van koopeenkoe.nl en niet voor Philips?

SK: Toen ik de opdracht van Koopeenkoe las, kreeg ik meteen veel ideeën en kon ik meteen een goed beeld schetsen van de doelgroep voor dit product. Met de opdracht van Philips -het ontwikkelen van een stoomstrijkijzer- kon ik me wat minder identificeren. Ik strijk nooit!

 De jury zegt over je ontwerp: ‘Een prachtig uitgevoerd ontwerp met een premium uitstraling, waarmee koopeenkoe zich graag associeert. Hoewel de draagtas “Koedybag” vanwege transport technische redenen aangepast zou moeten worden, vindt de jury dat er zoveel goede elementen in dit ontwerp zitten dat een eerste prijs gerechtvaardigd is. Het receptenboekje met de bedankbrief, de afsluitzegel, de handige kleurcodering en heldere informatie op het etiket etc. Alles ziet er fantastisch uit en zorgt er voor dat je als klant bevestigd wordt in je keuze voor een kwaliteitsproduct. De jury vindt deze inzending unaniem de beste.’ Hoe vind je dit commentaar?

SK: Wow… ja… mooier kan niet, toch?! Ik had totaal niet verwacht dat ik zou winnen, omdat ik toch met een omweg in de designwereld terecht ben gekomen, maar dit is wel een bevestiging dat ik de goede keuze heb gemaakt. En ik vind het hartstikke leuk werk, er is nog zoveel te ontdekken en te leren!

 

'DE PRIJS IS EEN BEVESTIGING
DAT IK DE GOEDE KEUZE HEB GEMAAKT'

 

Hoeveel tijd heb je aan de wedstrijd besteed?

SK: Eind juli had ik mij dus pas aangemeld, dus ik had vijf weken tijd om erover na te denken en uit te werken.

Hoe kwam je op het idee voor het ontwerp?

SK: Ik heb de website van Koopeenkoe goed bekeken om te zien hoe het proces – van bestelling tot aflevering – in z'n werk gaat. Ook heb ik mij verdiept in de huisstijl. Ik zag dat ze zelf al een woordgrapje hadden gemaakt met de Koepon en toen bedacht ik me: het wordt een Koedybag! Duidelijk afgeleid van het woord Goodybag wat een tas is met kwaliteitsproducten waar je jezelf of een ander mee kunt verwennen. En dat sluit perfect aan bij uitstraling en doelstellingen van Koopeenkoe.

Welke designkeuzes heb je gemaakt en waarom?

SK: Van de omdoos heb ik een staand model gemaakt, in de vorm van een tas, zodat het echt een KoedyBAG en geen KoedyBOX wordt. Het materiaal moet natuurlijk stevig zijn, dus heb ik gekozen voor bruin karton. Dit roept bij de consument ambachtelijkheid en kwaliteit op. Qua kleuren heb ik gekeken naar de huidige huisstijl en heb ik alleen zwart en rood/bruin gebruikt. De voor- en achterkant zijn geheel typografisch ingevuld en voor de zijkanten heb ik gekozen voor een sfeerimpressie met full color beeld. Het etiket op de vacuümverpakking is een sticker die duidelijk aangeeft (met tekst én kleurcodes) welk stuk vlees er in de verpakking zit. Ik heb gekozen om de bedankbrief er niet als A4-tje los bij te doen, maar toe te voegen als voorwoord in het receptenboekje. Ook zit er een checklist in het receptenboekje om af te vinken welk vlees er al gegeten is. Dit voorkomt ook een zoektocht in de vriezer.

Wat brengt de prijs je? Raad je anderen aan mee te doen?

SK: Hopelijk een leuke nieuwe baan in verpakkingen en/of merkidentiteiten. Ik raad andere studenten zeker aan om mee te doen met deze wedstrijd. Het is een leuke manier om de wereld van verpakkingen te ontdekken en om te ervaren wat er bij komt kijken een merkidentiteit te vertalen naar een verpakking voor het product.

 

'DE WEDSTRIJD IS EEN LEUKE MANIER
OM DE WERELD VAN VERPAKKINGEN
TE ONTDEKKEN EN TE ERVAREN
WAT ER BIJ KOMT KIJKEN EEN
MERKIDENTITEIT TE VERTALEN NAAR
EEN VERPAKKING VOOR HET PRODUCT'

 

Welk ander ingestuurde ontwerp vond je goed en waarom?

SK: De andere inzendingen heb ik heel kort gezien. Alle nominaties werden vlak voor de prijsuitreiking tentoongesteld. Dat waren mooie ontwerpen; een andere nominatie voor Koopeenkoe had ook een grappig concept voor een verpakking is de vorm van een krant, wat dan de KOErant was. En een ander had het oornummer weer erg uitvergroot wat ik ook een leuk idee vond.

Heb je verder nog contact gehad met Koopenkoe.nl? Gaan ze verder met je ontwerp?

SK: Ik ben afgelopen week langs geweest bij Koopeenkoe in Baambrugge om het concept en het ontwerp te bespreken. Voorlopig zal de Koedybag niet worden gerealiseerd vanwege transport- en budgetbeperkingen, maar het receptenboekje ga ik wel vormgeven en zal worden geprint, dus hopelijk kan de consument dit binnenkort in het vleespakket ontvangen.

Wil je in packaging design verder?

SK: Ja, heel graag! Een verpakking is een cruciaal element voor de besluitvorming van de consument en dus een heel belangrijk onderdeel van de marketing van een product. Ik vind het een hele leuke uitdaging om een verpakking helemaal aan te laten sluiten op de strategie en het concept van een product. En uiteindelijk om de consument te overtuigen met de uitstraling van het merk.

 

'EEN VERPAKKING IS EEN CRUCIAAL
ELEMENT VOOR DE BESLUITVORMING
VAN DE CONSUMENTEN EN DUS EEN HEEL
BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DE
MARKETING VAN EEN PRODUCT'