05-09-2016 - Brabantia, MultiTankcard en Transavia zijn de finalisten van de Best Client Award 2016.

De drie finalisten voor de Best Client Award 2016 onderscheiden zich door eigentijdse samenwerkingen aan te gaan. Op zaterdag 29 oktober wordt tijdens Dutch Design Week de winnaar bekendgemaakt.

Goed opdrachtgeverschap

De Best Client Award is de speciale prijs van Dutch Design Awards voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun organisatie. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie. Uit alle inzendingen selecteerde de commissie, bestaande uit Pieter Aarts (ContentKings, DMN), Rita van Hattum (BNO), Luuk Ros (NIMA), Roel Stavorinus (design- en marketingstrateeg), Mark van Iterson (Heineken) en Adjan Kodde (Mirabeau) de drie finalisten van dit jaar.

Design leadership

Wat de beoordelingscommissie opviel aan de ingezonden cases, is dat opdrachtgevers in veel gevallen slechts incidenteel samenwerken met een ontwerpbureau; er is nog onvoldoende sprake van langdurige, strategische samenwerkingen. Maar wie als opdrachtgever succesvol wil zijn, moet creativiteit en verschillende disciplines inzetten om visies voor de langere termijn te ontwikkelen. Lef, visie en leiderschap tonen, oftewel design leadership, heeft de toekomst. De drie finalisten laten zien wat het oplevert als je hiervoor durft te kiezen als opdrachtgever.

Toegevoegde waarde

De commissie ziet de finalisten en enkele andere inzendingen als voorbeelden van meer eigentijdse samenwerkingen. Die zijn duurzaam, iteratief, agile, multidisciplinair en hebben een duidelijk gezamenlijk doel: het creëren van toegevoegde waarde voor de eindgebruiker. Producent van huishoudproducten Brabantia, mobiliteitsdienst MultiTankcard en luchtvaartmaatschappij Transavia onderscheiden zich door een antwoord te formuleren op complexe vraagstukken over merkidentiteit voor de langere termijn.

Brabantia

Familiebedrijf Brabantia (opgericht in 1919) is gespecialiseerd in keukenaccessoires en huishoudelijke artikelen en wordt sinds 2012 geleid door CEO Tijn van Elderen, inmiddels de vierde generatie binnen de Brabantia-familie. Hij koos afgelopen jaren voor een ingrijpende herpositionering, met als leidmotief: welke rol spelen de producten van Brabantia in het leven van hun klanten. Drie creatieve bureaus werden ingeschakeld om op alle vlakken de herpositionering te ontwikkelen en door te voeren: Proud Design tekende voor logo & packaging design, Studio Aandacht voor styling en fotografie en Bovil voor communicatie en copy.

Commissiestatement: Deze case gaat over een familiebedrijf dat erin slaagt op tijd de bakens te verzetten met visie, daadkracht en de juiste portie lef. Het resultaat is herkenbaar én van nu. Telkens wordt de juiste balans gevonden tussen tijdloos en eigentijds. Het is toegankelijk voor een brede doelgroep, met behoud van een kwalitatieve uitstraling. Uit de hele aanpak blijkt dat Brabantia de klant, context en markt goed kent en heeft geanalyseerd. Voor de rebranding van verschillende producten is samengewerkt met individuele ontwerpers (zoals Orla Kiely en Mae Engelgeer) en gespecialiseerde bureaus (zoals Van Berlo). Door de ruimte die Brabantia geeft, kanaliseert ze optimale creatieve vrijheid voor ontwerpers. Het resultaat is aantrekkelijk en effectief design. Prijzenswaardig is ook dat het bedrijf hard werkt aan verduurzaming door onder andere partnerships met WeForest en Plastic Whale en de C2C-certificering van producten. 

MultiTankcard

MultiTankcard (MTc) biedt tegenwoordig een breed pakket aan mobiliteitsdiensten, zoals tanken, elektrisch laden, parkeren, ov-reizen en ov-fietsverhuur. Ze verzorgt de betalingen tussen medewerkers en werkgevers. Na jaren markleider te zijn geweest met de tankpas, werd het bedrijf in 2014 geconfronteerd met nieuwkomers in de markt. Hierdoor werd het voor MTc noodzakelijk om het merk te herpositioneren en haar marktpositie te versterken. Op eigen initiatief benaderde Funcke Creative Partners de directie met een plan voor een nieuwe koers. De afgelopen jaren hebben opdrachtgever en opdrachtnemer intensief samengewerkt om MTc te rebranden, diensten uit te breiden en de marktpositie te verstevigen. Design is daarbij altijd het middel geweest om strategische keuzes en visievorming te ondersteunen.

Commissiestatement: Deze casus is een schoolvoorbeeld van hoe design prikkelt tot het nadenken over het complete businessmodel. Design is de katalysator geweest om het dienstenpakket fundamenteel uit te breiden. Daarnaast is het een duidelijk voorbeeld van hoe je als designbureau een goede relatie met je opdrachtgever kan bouwen: briefings kwamen tot stand via actieve sessies en brainstorms, die resulteerden in een overzicht van mogelijkheden en invalshoeken, en die de creativiteit van de ontwerpers niet inperkten. Het resultaat: een heldere propositie waarbij het ontwerp dienend is, zoals hoort bij het product. Een geslaagd resultaat, mede dankzij goed en langdurig opdrachtgeverschap. 

Transavia

Transavia staat bekend als budgetluchtvaartmaatschappij. In een extreem concurrerende markt kozen zij ervoor design bewust in te zetten om het merk een impuls te geven, zowel extern als intern. De rebranding moet bijdragen aan een verdere internationale uitrol van het bedrijf. Het is de bedoeling om naast vakantiegangers vooral ook zakelijke reizigers te bereiken. Transavia zet hier op in met een nieuwe visuele identiteit (Studio Dumbar), een nieuw e-commerce platform (Mirabeau) en rebranding van alle uitingen.

Commissiestatement: In de samenwerking vond de opdrachtgever een optimale balans tussen ruimte geven aan creativiteit en niet snel tevreden zijn. Daarmee is het samenwerkend team van ontwerpstudio's tot grote hoogte gestuwd. Dit leidde tot een rebrandingproject dat in alle facetten van veel lef getuigt en dat Transavia-medewerkers trots maakt op hun bedrijf. Het is gelukt om een dialoog met de passagier tot stand te brengen. Het resultaat is meetbaar: het aantal online boekingen van de Transavia-site overstijgt inmiddels de boekingen via intermediaire sites. Dit is volgens de commissie een voorbeeld van een zeer knappe combinatie van onlinedesign, good old grafisch design, usability en design thinking: een heel moderne case, met bewezen resultaat.

Dutch Design Awards

Op zaterdag 29 oktober wordt tijdens Dutch Design Week de winnaar bekendgemaakt. De prijsuitreiking vormt samen met een tentoonstelling tijdens Dutch Design Week, van 22 t/m 30 oktober, en de publicatie Dutch Design Today een platform voor Dutch design in de volle breedte. Kijk voor meer informatie op www.dutchdesignawards.nl.