08-11-2012 - Paul Janse met 'Informatiepunt Rotterdam Centraal' en Frédérik Ruys met 'Nederland van Boven' vallen beiden in de prijzen.

De Infographics Jaarprijs 2012 heeft dit jaar twee winnaars: Paul Janse (2D3D), 'Informatiepunt Rotterdam Centraal' (opdrachtgever Stadsontwikkeling Gemeente Rotterdam) en Frédérik Ruys, 'Nederland van Boven' (opdrachtgever VPRO). Volgens de jury vertegenwoordigen beide infographics de vernieuwing van het vak en de steeds bredere toepassing van infographics.

Tevens tonen beide – en samen – aan dat infographics een weids terrein is, waarmee televisiekijkers, krantenlezers, consumenten, stadsbewoners en reizigers op adequate en indringende wijze kunnen worden geïnformeerd over relevante zaken in hun directe en verdere omgeving, in hun eigen leefwereld en die van anderen.

De jury bestond dit jaar uit Remy Jon-Ming (winnaar 2011), Lize Alink (NVJ), Eva Klose, voorzitter, (Koeweiden Postma) en Carel Kuitenbrouwer (docent/onderzoeker Hogeschool Utrecht). De Infographics Jaarprijs, een initiatief van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), wil de aandacht vestigen op de kwaliteit van de Nederlandse infographic.

Bekijk hieronder het beeld van de winnaars, en de animatie van Schwandt Infographics over winnaar Paul Janse. Deze animatie is, samen met die over winnaar Frédérik Ruys, ook te zien op vimeo.com/bno.