21-03-2016 - BNO NEXTpack-bureaus scoren opvallend goed tijdens de eerste NL Packaging Awards.

De eerste editie van de NL Packaging Awards werd donderdag 17 maart jl. afgesloten met een feestelijke award ceremonie in Studio21 in Hilversum. 13 Awards en 14 Runner-up oorkondes werden uitgereikt. BNO NEXTpack-bureaus scoorden opvallend goed. BooM creatives, Brum Design, dBOD, REGGS, SOGOOD, DreamCatch, PROUDdesign, VBAT en FLEX/TheINNOVATIONLAB vielen in de prijzen.

BooM creatives: Eyecatcher en Runner Up in categorie Food Koelvers
Hermit Dutch Coastal Gin van BooM creatives werd bekroond in de categorie Eyecatcher. Een extra award uitgereikt door de vakbladen MarketingTribune, Verpakken, VerpakkingsManagement en het online-platform Verpakkingsprofs.

De redactie van MarketingTribune over de inzending van BooM Creatives: ‘Wij houden van de klare lijn. Hermit Dutch Costal Gin is prachtig uitgevoerd, in alle aspecten. Een mooie fles met booglijn, helder etiket, transparant in al zijn eenvoud.’ 

Het gebruik van het etiket geeft de consument een unieke kijk op de verpakking. Het spreekt tot de verbeelding, zonder een enkel moment onduidelijk te zijn over de vorm. De prachtige tekeningen sluiten goed aan op het concept van het merk’, vindt de redactie van Verpakkingsprofs.

De redacties van Verpakken en VerpakkingsManagement: ‘Het is met name het dubbelzijdig bedrukte, zelfklevende etiket dat deze verpakking bijzonder maakt.   Door het aan de achterzijde te bedrukken en een kijkgaatje in de vorm van de Hermit te stansen, is optimaal gebruikgemaakt van de transparantie van de fles.

In de categorie Food Koelvers werd de Pouch Zalm van BooM creatives runner up. ‘Een  helder ontwerp dat precies de kern van de propositie uitstraalt: vers, eerlijk, persoonlijk. Fraai uitgevoerd met een perfecte visuele balans tussen eenvoud en kwaliteit. Geen enorm vernieuwend of baanbrekend design, maar een schoolvoorbeeld van hoe een weloverwogen design precies de juiste snaar kan raken, en daarmee een lovenswaardig lokaal initiatief helpt om bij de consument succesvol te zijn’, aldus de jury. 

Brum Design: winnaar Non-Food

Het packaging design van Brum Design voor het insectenhuisje van Rood Met Zwarte Stippen won in de categorie Non-Food. ‘Deze eenvoudige, functionele en vrolijke verpakking sluit goed aan op het product wat erin zit, en ondersteunt de duurzaamheidsfilosofie van de fabrikant. Het product wordt met een minimale hoeveelheid verpakkingsmateriaal (gerecycled karton) goed beschermd. De product-verpakkingscombinatie heeft een grote cadeauwaarde; het insectenhuisje vormt het stralende middelpunt en de verpakking is voorzien van een duidelijke gebruiksaanwijzing en een handig handvat. Het lieveheersbeestje rechtsboven maakt het geheel helemaal af’, aldus de jury.

dBOD: winnaar Private Label en runner up in categorie Drankverpakkingen en Food Houdbaar

Winnaar in de categorie Private Label werd AH Candy Line, een inzending van dBOD. De jury: ‘Een productlijn die goed scoort op alle fronten, van creativiteit en attractiviteit voor de consument tot gebruiksvriendelijkheid. Deze witte productlijn valt op in het snoepschap, waar gewoonlijk zwart, roze en rood de boventoon voeren. Het design – speelse tekeningen in combinatie met een haarscherpe productpresentatie – is consistent doorgevoerd door de hele lijn, met een duidelijk onderscheid tussen de verschillende producten. Het logo van Albert Heijn is opvallend, maar niet storend aanwezig.

Heineken Extra Vers, ook ingezonden door dBOD, werd de runner-up in de categorie Drankverpakkingen. ‘Het is knap van een grote brouwer als Heineken om bier een versbeleving mee te geven. Hoewel dit vooral een logistieke innovatie en vernieuwend marketingconcept is, levert ook de onderscheidende verpakking een belangrijke bijdrage aan de ‘authentieke’ en ‘verse’ uitstraling van een lokaal gebrouwen bier’, aldus de jury. 

dBOD werd ook Runner-up in de categorie Food Houdbaar met I Sea Pasta. ‘Een zeer innovatief totaalconcept. Breekt speels categoriecodes en laat je twee keer kijken. De vormgeving is recht voor zijn raap, past bij de propositie en geeft het product no-nonsense kracht en impact op het schap. Dit kan weleens het begin van een geheel nieuwe categorie worden en dat zou goed zijn voor mens en planeet’, meent de jury. 

REGGS: winnaar Consumentinnovatie

REGGS werd winnaar in de categorie Consumentinnivatie met Heineken Ignite. De jury: ‘Deze inzending laat twee werelden bij elkaar komen. Er is sprake van een heel actieve beïnvloeding van het sociale effect. Het bier zal minder vaak in een glas worden geschonken, want je wilt dit bierflesje gewoon graag in de hand houden.’

SOGOOD: Winnaar Food Koelvers

De Award in de categorie Food Koelvers was voor het packaging design van Vivera, ingezonden door SOGOOD. 

De jury: ‘Een originele, eigenwijze en eigen visuele taal zet een nieuwe standaard die deze categorieën uit de niche haalt en toegankelijk maakt voor iedereen. Draagt met scherp oog voor grafisch detail, typografie, kleurstelling, lijnvoering en materiaalexpressie bij aan een eigentijdse, fraaie verpakking. Prachtig ook hoe het aloude slagersvarken met humor weer relevant is gemaakt.’

DreamCatch: runner up Design Accountability

Remia American BBQ Sauces, een inzending van DreamCatch was runner up in de categorie Design Accountability. De jury: ‘Het BBQ-sausconcept van Remia is zeer onderscheidend in het sauzensegment en zeer goed uitgevoerd in alle details. Het speelt in op de echte mannentrend en maakt het barbecueën stoer en spannend. Wel vinden we het jammer dat de relatie met het merk Remia niet duidelijker naar voren komt en dat dit succesvolle product niet wordt gebruikt om het merk te versterken.

PROUDdesign: Eyecatcher Runner up

Porcospino olio, ingezonden door PROUDdesign, was de runner-up bij de Eyecatcher-award.

Porcospino valt uiteraard op door de bijzondere vorm van het flesje. Creatieve vondst om het design en de naam door middel van twee flesjes te verbinden. Opvallend is ook de kleurkeuze van het flesje dat mooi aansluit bij de beleving van olijfolie’, aldus de redactie van MarketingTribune.   

De redactie van Verpakkingsprofs: ‘De vorm van de fles is gewaagd, maar trekt ook direct de aandacht op een goede manier naar zich toe. Het is totaal anders dan je zou verwachten van een fles olijfolie, maar nooit wordt onduidelijk dat het om dit product gaat. De etiketten zijn goed op de flessen afgestemd.’ 

De ruitvorm van deze fles trekt de aandacht, maar ook de manier waarop meerdere flessen te combineren zijn, met perfect aansluitende etiketten. De labels zijn opgedikt met thermo-inkt die normaal alleen wordt gebruikt voor printplaten in de elektronica. Een premiumverpakking voor een ambachtelijk kwaliteitsproduct. De flesvorm is onderscheidend, breekt met de gangbare codes in het schap, lijkt geïnspireerd op een parfumflacon’, menen de redacties van Verpakken en VerpakkingsManagement. 

VBAT: Runner up in categorie Private Label

De runner-up in de categorie Private Label was Gamma Wood & Wall Klassieke Engelse Krijtmatverf,  ingezonden door VBAT. ‘Less is more. Die spreuk komt goed tot zijn recht in deze lijn verfblikken. Je ziet in een oogopslag wat het is, van wie het is en waar het op moet. De typografie en dierentekeningen maken een speelse knipoog naar de Engelse cultuur. De matte uitstraling ondersteunt de productbelofte: extra matte krijtverf. Een aanwinst voor de verfcategorie’, aldus de jury.

FLEX/TheINNOVATIONLAB: Runner up Non-Food 

De runner-up in de categorie Non-Food was de TomTom Bandit camera, ingezonden door Flex. De jury: ‘Deze verpakking maakt van de inhoud een hebbedingetje; de verpakking heeft een groot venster dat aan vier kanten zicht geeft op de camera. Het lusje aan de bovenkant nodigt uit de verpakking te openen. TomTom biedt met de camera een premium product en deze stevige en stoere verpakking draagt bij aan de kwaliteitsbeleving.’ 

Over de Eyecatcher-award

Uit alle inzendingen nomineerde de vakpers daarvoor vier product-verpakkingscombinaties. Het ging om een echte blikvanger. Dat is dus duidelijk een andere insteek dan de jury hanteerde. Die keek naar allerlei aspecten van het verpakken, zowel de functionele als de ontwerpfacetten. Dat liet de vakpers allemaal buiten beschouwing; het ging hier puur om een gezamenlijke beslissing, op basis van ranking, over een verpakking die de vakpers als een echte blikvanger ziet.

Afbeelding 1: Dé eyecather volgens vakpers: Hermit gin door BooM Creatives
Afbeelding 2: Runner up in categorie Food Houdbaar: Pouch Zalm door BooM creatives
Afbeelding 3: Winnaar in de categorie Non-Food: het insectenhuisje van Rood met Zwarte Stippen door Brum Design.
Afbeelding 4: Het insectenhuisje wordt met een minimale hoeveelheid verpakkingsmateriaal (gerecycled karton) goed beschermd.
Afbeelding 5: AH Candy line door dBOD. Winnaar categorie Private Label.
Afbeelding 6: Heineken Extra Vers door dBOD, Runner up in Food Koelvers.
Afbeelding 7: Winnaar in de categorie Consumenteninnovatie. In nauwe samenwerking met het Heineken global concept & design team en DDB tribal heeft REGGS ’s wereld eerste interactieve bierfles ontwikkeld; Ignite wordt geactiveerd door de beat van een DJ tijdens een music event of club avond. Een DJ mixt door zijn track geluid dat alle aanwezige Ignite flessen tegelijk activeert. De fles licht op bij de beat van de muziek.
Afbeelding 8: Winnaar Food Koelvers: Vivera door SOGOOD.
Afbeelding 9: I sea pasta door dBOD. Runner up in categorie Food Houdbaar.
Afbeelding 10: DreamCatch runner up in categorie Design accountability met packaging design voor Remia BBQ saus.
Afbeelding 11: Porcospino door PROUDdesign is de Runner up Eyecather volgens de vakpers.
Afbeelding 12: Wood & Wall door VBAT. Runner up in de categorie Private Label.

BNO NEXTpack