14-04-2008 - De BNO heeft vanaf nu haar eigen 'groene boekje': de uitgave 'Bureauselectie' met daarin suggesties voor opdrachtgevers bij de keuze van een ontwerper of ontwerpbureau. 

De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) heeft vanaf nu haar eigen 'groene boekje': de uitgave 'Bureauselectie' met daarin suggesties voor opdrachtgevers bij de keuze van een ontwerper of ontwerpbureau. Aan de hand van drie checklists wordt advies gegeven over onder meer briefing, randvoorwaarden en beoordelingscriteria. De publicatie, geschreven door Jos van der Zwaal en Freek Kroesbergen, is vanaf vandaag te verkrijgen en kost 7 euro.

Bureauselectie is vooral bedoeld voor de minder ervaren opdrachtgever in het midden- en klein­bedrijf die een ontwerper zoekt waarmee hij kan 'lezen en schrijven'. Van groot belang daarbij is dat de zakelijke relatie tussen beide partijen onder optimale omstandigheden van start gaat. De publicatie legt niet voor niets ook weer nadruk op de BNO Competitieleidraad en het onderzoeksinstrument BNO DesignEffect, waarmee de merkeffecten van een ontwerp ingeschat kunnen worden. Met het boekje ziet de toekomstig opdrachtgever niets over het hoofd, en ontstaat er over en weer duidelijkheid over de uitgangspunten van de ontwerpopdracht.

Jos van der Zwaal

Jos van der Zwaal is kerndocent van de opleiding tot Master of Design Management. Vanaf 1988 was hij als partner verbonden aan Millford – Van den Berg Design, het latere Coleman Millford en FutureBrand. In deze omgeving werkte hij voor bekende nationale en multinationale ondernemingen en organisaties. Sedert 2002 is hij werkzaam als consultant, gastspreker en kerndocent designmanagement. Van der Zwaal is auteur van het boek 'Design voor opdrachtgevers' (1997, 2000) en co-auteur van 'Designmanagement - Design effectief benutten om ondernemingssucces te creëren' (Kootstra, 2006). Tevens is hij erelid van de BNO, ambassadeur voor het Design Management Netwerk (DMN) en als outside expert verbonden aan het CBRD / Centre for Applied Research in Brand, Reputation and Design Management van Hogeschool INHOLLAND te Rotterdam.

Andere BNO-publicaties

Bureauselectie is onderdeel van een reeks BNO-publicaties waarvan er reeds vier zijn verschenen: Weinig woorden, Duidelijke Taal, BNO Branchemonitor 2006 en BNO Best Practices.

Bureauselectie