19-12-2011 - Designer en visionair Lidewij Edelkoort ontving onlangs het erelidmaatschap van de BNO vanwege haar bewezen diensten voor het vak.

Designer en visionair Lidewij Edelkoort ontving onlangs, uit handen van BNO directeur Rob Huisman en BNO bestuurslid Catelijne Middelkoop, het erelidmaatschap van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) vanwege haar bewezen diensten voor het vak. De inmiddels in Frankrijk gevestigde trend forecaster reageerde enthousiast op de benoeming en voelde zich vereerd met deze blijk van erkenning vanuit de Nederlandse ontwerpwereld.

Het erelidmaatschap is meer dan verdiend volgens Huisman: "Nadat Jan van Duppen en Jan Lucassen vanuit de toenmalige AIVE de basis hadden gelegd voor de Design Academy in Eindhoven heeft Lidewij Edelkoort dit instituut, samen met Liesbeth in 't Hout, uitgebouwd tot de nr. 1 designschool van de wereld. Zij is van grote betekenis voor ontwerpend Nederland en een voorbeeld voor velen. Daarom is het meer dan terecht dat zij erelid wordt van de BNO." Tom Dorresteijn (voorzitter BNO): "In Lidewij's vocabulaire is de letter G de beginkapitaal van het woord Groots en niet van het woord Gemiddeld. Lidewij weet daardoor dingen te realiseren die voor anderen onmogelijk zouden zijn."

Pop-Up Generation
Tot april 2012 is in het MOTI de tentoonstelling 'Pop-Up Generation' te bewonderen waar Edelkoort het concept voor ontwikkelde. Deze tentoonstelling presenteert ontwerpers en kunstenaars die in samenwerking met de Brabantse industrie onderzoek doen naar nieuwe werkwijzen en technieken. www.motimuseum.nl

Over de BNO
De BNO verenigt én vertegenwoordigt meer dan 2.800 ontwerpers en 180 ontwerpbureaus en ontwerpafdelingen van bedrijven, samen ruim 7.000 ontwerpers. Daarmee zijn we de belangrijkste vertegenwoordiger van de ontwerpsector in Nederland. We zetten ons in voor de zakelijke, maatschappelijke en culturele belangen van onze leden en brengen hun werk en het vak nationaal en internationaal actief onder de aandacht.

Lidewij Edelkoort 1 (Foto: Tim Eshuis)

Lidewij Edelkoort 2 (Foto: Tim Eshuis)

Lidewij Edelkoort, BNO-ereleden