01-10-2009 - De BNO Piet Zwart Prijs 2009 wordt dit jaar toegekend aan grafisch ontwerper Gert Dumbar.

De BNO Piet Zwart Prijs / life time achievement award DDA 2009, wordt dit jaar toegekend aan grafisch ontwerper Gert Dumbar. De prijs, die bestaat uit een geldbedrag van € 4.000,- en een presentatie in de tentoonstelling van de Dutch Design Awards, zal op 17 oktober 2009 door jurylid Paul Mijksenaar worden uitgereikt tijdens de Dutch Design Awards in Eindhoven.

De selectiecommissie (voorzitter Martijn Sanders, Rob Huisman, Trude Hooykaas, Hans Dirken, Reinier Gerritsen, Paul Mijksenaar, Hans P. Brandt en Bruno Ninaber van Eyben) waren het er unaniem over eens, de BNO Piet Zwart Prijs 2009 gaat naar één van Nederlands grootste grafisch ontwerpers, Gert Dumbar. Jurylid Paul Mijksenaar: "Het lijstje van eerdere winnaars overziend, kan Gert Dumbar daarin niet ontbreken. Eigenlijk is hij van alle prijswinnaars het meest verwant met Piet Zwart, vooral waar het zijn speelsheid betreft. Zijn beroemde Mondriaanaffiche - met Mondriaan's stijlelementen als gekleurde staven in de ruimte gefotografeerd als zijnde een installatie - zou goed in Piet Zwart's beroemde postzegelboekje passen, zoals ook zijn bekende affiches waarmee hij de 'staged photography' in Nederland introduceerde. Net als Piet Zwart werkte hij ook ruimtelijk, met name aan tentoonstellingen, zoals de rondreizende 'Dutch Design' exposities waarvan de ruimtelijke elementen tevens de verpakking vormden. Maar hij kent ook een 'strakke' lijn met de huisstijlen voor de Nederlandse Spoorwegen, Aegon, Hollandse Beton Groep, Spaarnestad en - als hoogtepunt - de vele door de jaren heen veranderde gezichten van de PTT, naderhand KPN, inclusief postzegels, formulieren en de inrichting van de Postkantoren. Later voegde hij daar zijn alom geroemde huistijl voor de Nederlandse Politie aan toe, die vooral bekend werd door de 'striping' van alle politie- vaar- vlieg- en voertuigen. Daarnaast was hij voordat hij Studio Dumbar startte, mede-oprichter van Tel Design in Den Haag, de befaamde tegenhanger van Total Design, het bureau met de grote klanten, waaronder veel overheidsorganisaties. Het Amsterdamse Total Design kreeg er met Tel Design een eigenzinnige concurrent bij."

Jurylid Rob Huisman: "Naast zijn puur professionele activiteiten is Gert Dumbar ook altijd in de weer geweest met zaken naast de grenzen van zijn vak. Bij de oprichting van Theater Zeebelt begaf hij zich op het terrein van de podiumkunsten. Met Zeebelt produceerde hij o.a een opera met vliegen in de hoofdrol en organiseerde hij recentelijk, samen met zijn studenten van de KABK, een serie cabaretvoorstellingen met beroemde lettertypes als personas . Samen met zijn vrouw Leonie organiseerde hij eind vorige eeuw een reeks internationale designcongressen in het Haags Gemeentemuseum waarmee hij baanbrekend werk deed voor het internationaliseren van het begrip "Dutch Design". En tot slot roerde hij zich met het van de grond krijgen van de Nationale Affichegalerij ook stevig in de politiek"

Over de BNO Piet Zwart Prijs

De BNO Piet Zwart Prijs / life time achievement award DDA is een oeuvreprijs die wordt uitgereikt aan een ontwerper die een buitengewone bijdrage heeft geleverd aan het vak en excelleert op één of meer van de vakgebieden waarop fotograaf, typograaf, ruimtelijk en industrieel ontwerper Piet Zwart actief was. De organisatie van de prijs was voorheen in handen van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO)maar zal vanaf 2009 overgenomen door de Dutch Design Awards. De jurering zal plaats blijven vinden onder auspiciën van de BNO. Ook zal de prijs voortaan jaarlijks worden uitgereikt in plaats van 1 keer in de 2 jaar. Als er geen geschikte kandidaat is dan wordt de prijs niet uitgereikt. Tot de winnaars van vorige edities behoren industrieel ontwerper Friso Kramer, grafisch ontwerper Jan van Toorn, grafisch ontwerper Wim Crouwel, fotografe Eva Besnyö, interieurarchitecte Nel Verschuuren, grafisch ontwerper Jan Bons en productontwerper Bruno Ninaber Van Eyben.

Foto Gert Dumbar: Bram Saeys

Gert Dumbar, Piet Zwart Prijs