15-09-2011 - De BNO Piet Zwart Prijs wordt dit jaar toegekend aan Marijke van der Wijst.

De BNO Piet Zwart Prijs / lifetime achievement award van de Dutch Design Awards 2011 wordt dit jaar toegekend aan Marijke van der Wijst. De prijs vertegenwoordigt een geldelijke waarde van € 4.000 en zal tijdens de Awardshow op 22 oktober worden uitgereikt in Eindhoven.

De jury kent de prestigieuze prijs toe aan Van der Wijst omdat zij 'in geen ontwerp-discipline is te vangen.' Verder prijst de jury haar bijdrage aan het vakgebied. Design Academy Eindhoven zal ter ere van deze prijs een uitgave over haar rol in het onderwijs uitreiken tijdens de Dutch Design Week.

De jury, die bestaat uit voorzitter Martijn Sanders, Rob Huisman, Bruno Ninaber van Eyben, Paul Mijksenaar, Trude Hooykaas, Hans Dirken, Reinier Gerritsen en Tet Reuver, onderbouwt de unanieme keuze voor Van der Wijst als volgt: 'Marijke van der Wijst is in geen ontwerpdiscipline te vangen en is een uiterst gedisciplineerd ontwerper. Haar oeuvre is omvangrijk en breed, de vormgeving zelf getuigt van strengheid en terughoudendheid. Wij prijzen de wijze waarop zij haar samenwerking met opdracht-gevers vorm geeft, haar bijdrage aan de educatie van jonge ontwerpers – waarbij zij stimuleert, enthousiasmeert en kritisch blijft – en haar rol in het bestuur van BNO. Ze heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het vakgebied.'

Over Marijke van der Wijst

Marijke van der Wijst (1940) studeerde architectonische vormgeving aan de Academie St. Joost in Breda. Na haar afstuderen in 1963 werkte ze als interieurarchitect bij architectenbureau Lelyvelt te Rotterdam, Bauer Interieurarchitecten te Amsterdam en ontwikkelde ze een contextuele aanpak. Van der Wijst is interieurarchitect, tentoon-stellingsontwerper en doceert van 1987 tot 2000 'Ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte' aan de Akademie voor Industriële Vormgeving (nu Public Space / Design Academy Eindhoven). In haar carrière voert zij vele verbouwingen en (her) inrichtingen uit van woonhuizen, recepties en kantoren. Ze wordt onder andere geroemd om haar inrichting van de Centrale Verdeelplaats PTT Expeditieknooppunt in Haarlem in 1985. Daarnaast heeft zij de renovatie en herinrichting van musea op haar naam staan, net als vele tentoonstellingsinrichtingen op de gebieden van beeldende kunst, architectuur en vormgeving. Enkele hoogtepunten zijn 'Het goud der Thraciërs', 'Holland in vorm', 'Vincent van Gogh, schilderijen', 'De grote utopie' en 'Metz & Co, de creatieve jaren'. Daarnaast is Van der Wijst consultant productontwikkeling, designbeleid en art-directior bij Vescom BV te Deurne. Haar werk is bekroond met de Kho Liang-Le-prijs (1993), de Mart Stam-prijs (2001) en de Nederlandse Designprijs voor tentoon-stellingsontwerpen (2003). Landelijke bekendheid verwierf Van der Wijst in 2002 met de inrichting van de tijdelijke trouwzaal in de Beurs van Berlage, toen deze werd gebruikt voor de voltrekking van het burgerlijk huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima. Ze ontwierp een tafel met een uitschuifbaar blad, opdat het paar kon blijven zitten bij de ondertekening van de huwelijksakte. Verder heeft zij zitting in talrijke adviescommissies, besturen en jury's en treedt regelmatig op als rijksgecommitteerde.

Over de BNO Piet Zwart Prijs

De BNO Piet Zwart Prijs / lifetime achievement award van de Dutch Design Awards is een oeuvreprijs die wordt uitgereikt aan een ontwerper die een buitengewone bijdrage heeft geleverd aan het vak en excelleert op één of meer van de vakgebieden waarop fotograaf, typograaf, ruimtelijk en industrieel ontwerper Piet Zwart actief was. De organisatie van de prijs was voorheen in handen van de BNO maar is vanaf 2009 onder- deel van de Dutch Design Awards in samenwerking met de BNO. De jurering blijft plaatsvinden onder auspiciën van de BNO. Als er geen geschikte kandidaat is wordt de prijs niet uitgereikt. Ook wordt de prijs jaarlijks uitgereikt in plaats van één keer in de twee jaar. Tot de winnaars van vorige edities behoren fotograaf Willem Diepraam, grafisch ontwerper Gert Dumbar, industrieel ontwerper Friso Kramer, grafisch ontwerper Jan van Toorn, grafisch ontwerper Wim Crouwel, fotografe Eva Besnyö, interieurarchitecte Nel Verschuuren, grafisch ontwerper Jan Bons en productontwerper Bruno Ninaber Van Eyben.

Over de Dutch Design Awards

De Dutch Design Awards (DDA) zijn internationaal gerenommeerde prijzen die jaarlijks door een vakjury worden uitgereikt voor het beste op het gebied van Dutch Design. Zo biedt DDA een platform waar het beste van de Nederlandse vormgeving – in de volle breedte – wordt gewaardeerd en geëtaleerd. DDA bestaat uit de wedstrijd met een feestelijke Awardshow op 22 oktober in Muziekgebouw Eindhoven, tentoonstelling met werk van finalisten en winnaars tijdens de Dutch Design Week 2011 (die later inter-nationaal gaat reizen) en de productie van het Dutch Design Jaarboek 2011 in samen-werking met NAi Publishers. DDA wordt geproduceerd door Design Cooperation Brainport.

www.dutchdesignawards.nl

Marijke van der Wijst , Piet Zwart Prijs