‘Consuming instinct’ is een gewaagd overzicht van het werk van kunstenaar Gurt Swanenberg. Het boek is een kritische vertaling van de waanzinnige consumerende aard van de mens. In zijn kunst brengt Gurt Swanenberg natuur-objecten en decadentie samen en maakt zo een weerspiegeling van onze moderne zonde. Hij schildert met één penseelhaar levensecht vlees na. De scheidslijn van echt en fake wordt door de verwijzingen naar de consumerende wereld anno nu, steeds moeilijker te onderscheiden. Dit verhaal wordt versterkt door de gedurfde typografie en de luxueuze uitstraling van het boek.

Studio Renate Boere heeft gekozen om het werk van Gurt beeldend te ondersteunen met zowel verwijzingen uit het verleden zoals de ‘wunderkammers’ als verwijzingen uit het heden, zoals de supermarkt en de vele typische reclametrucs om de consument te verleiden. Er is 3 jaar aan het boek gewerkt. In die tijd is zijn werk, maar ook dit boek geëvolueerd naar een visueel spektakel dat je anders laat kijken naar de consumerende wereld om je heen.

Expositie

In 2016 herdenkt ’s-Hertogenbosch de 500ste sterfdag van Jheronimus Bosch. In het kader van ‘Bosch 500’ en onder de titel ‘De zeven hoofdzonden’ is het werk van Gurt Swanenberg, samen met gravures van Pieter Breugel, en een nieuw werk van Jan Fabre, te zien in het Noord-Brabants Museum. De expositie loopt tot 29 januari 2017.

 

COLOFON

Auteurs: Ad de Visser, Jan van Laarhoven, Hans Novemeber

Vertalers: Cor Swanenberg, Martin de Barbanson, Jos Swanenberg, Tonya Veal

Ontwerp: Studio Renate Boere: Renate Boere, Lisa van Speybroeck, Leon Baauw, Niels Vrijdag, Caroline Langendoen, Ravenna Buijs

Uitgave jaar: 2016

Uitgeverij: Jap Sam Books

 

boek, design, consuming, instinct, consumptie, maatschappij, kritisch, kunst, expositie, wunderkammers, supermarkt, reclame, schilder, typografie, gedurfd