Het jaarverslag is elk jaar weer een verplicht nummertje voor vele ondernemingen. Door een stoffig imago blijkt het ook lastig om het jaarlijkse financiële verslag onder de aandacht te krijgen bij de jongere doelgroepen. De coöperatie Rabobank Hoorn-Midden Westfriesland heeft daar met haar jaarbericht 2010 - in samenwerking met creatief ontwerpbureau Link Design en Linssen ID uit Amsterdam – wat op gevonden: een magazine met 3D-fotografie waarin met augmented reality en QR-codes extra features zijn op te roepen, zoals video en audio én een directeur die in augmented reality de leden bijpraat over de activa en passiva van de bank.

Activa en passiva in augmented reality

Als de lezer de augmented realitycode op een speciale pagina uit het jaarbericht 2010 voor zijn webcam houdt tijdens een bezoek aan de website www.cooperatiefjaarbericht2010.nl, verschijnt in augmented reality Paul de Brie, directeur Bedrijfsmanagement van Rabobank Hoorn-Midden Westfriesland (zie YouTube video hieronder). Hij legt vervolgens de lezer uit hoe het staat met de activa en passiva van de coöperatie. Link Design heeft voor het jaarbericht tevens gebruik gemaakt 3D-fotografie, waarbij van tweedimensionale foto's 3D-beelden zijn gemaakt. Deze beelden zijn te bekijken met een meegeleverde 3D-bril.

QR-codes met Youtubevideo's

Directieleden van Rabobank Hoorn-Midden Westfriesland gingen voor het jaarverslag onder andere in gesprek met de jongerenraad, Hoornse zanger Tim Knol, de ondernemingsraad, klanten en de alcoholpoli. Bijzonder is een gesprek tussen Bert Bruggink (CFO en lid van Raad van bestuur van Rabobank Nederland) en Paul de Brie (directeur Bedrijfsmanagement van Rabobank Hoorn-Midden Westfriesland). Alle gesprekken zijn op te roepen uit het jaarverslag via QR-codes die doorverwijzen naar Youtube-video's of geluidsopnames.


Drie dimensies en een beetje magie
Een jaarverslag met allerlei technische snufjes, is dat niet een gimmick? Het antwoord is nee. Met augmented reality en 3D-technologie wil Rabobank Hoorn-Midden Westfriesland laten zien wat het hart van hun coöperatie is. Het jaarbericht 2010 laat niet alleen de mooie jaarcijfers zien, maar het vertelt vooral het verhaal van de coöperatie zélf. De titel luidt dan ook 'De drie dimensies van de coöperatie': “Die drie dimensies: breed denken, hoog reiken en diep gaan, daaruit bestaat de coöperatie. Dát is ons verhaal. En dat verhaal vertellen we enthousiast in tekst, beeld, geluid en met een beetje magie.”
Link Design ontwikkelde het concept samen met Rob Linssen van Linssen ID die ook de tekst verzorgde.

N.B.: Het jaarbericht 2010 wordt verspreid onder alle leden van de Rabobank Hoorn-Midden Westfriesland in een oplage van
1000 exemplaren.

Jaarverslag, Augmented Reality, Concept, Ontwerp, 3D