Het bladgoud weegt alles bij elkaar niet veel meer dan een pakje boter. Toch zijn deze enorme letters (op een breedte van 44 meter) bepalend geweest voor de vorm van de gevelpanelen. Dat was mogelijk omdat architect Herbert van der Brugghen en ik vanaf het eerste moment samenwerkten aan deze nieuwe aanbouw voor de Koninklijke Bibliotheek. Logistiek was het een ingewikkelde klus. Bij Koninklijke Eijsbouts in Brabant werd het goud op de panelen aangebracht. De panelen werden hangend vervoerd omdat anders het bladgoud op de hoeken zou beschadigen. Op de bouwplaats moesten de onderdelen in de juiste volgorde worden aangegeven. De mensen op de steiger konden niet zien of ze het juiste letterfragment plaatsten (ze stonden er te dicht op om overzicht te hebben). Vanaf de ene kant bekeken is 'Koninklijke' leesbaar, vanaf de andere kant 'Bibliotheek'. Het spannendst is het beeld als je er middenvoor staat, de letters lopen dan door elkaar en er ontstaat een behoorlijke abstractie.

typografie, belettering, monumentaal, architectuur