De tv-wereld is klaar voor een nieuwe techniek: HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband Television). Een soort Teletekst 10.0 met interessante content bij het nieuws, live meespelen met een quiz of het direct online bestellen van producten. Allemaal met één druk op de rode knop van je afstandsbediening.

De uitdaging hierbij: hoe zorgen we ervoor dat tv-kijkend Nederland de nieuwe techniek herkent en op de rode knop drukt?

Het HbbTV Forum Nederland vroeg de De Reactor i.s.m. Ready for take-off een uniform icoon en call-to-action te ontwikkelen. Een branding-traject met een gedegen onderzoek en brainstormsessies om alle diverse partijen (NPO, SBS, RTL, Sony e.v.a.) op één lijn te krijgen. Tijdens de ontwikkeling zijn er verschillende testfases geweest met échte televisiekijkers: van jonge Netflix-kijkers tot en met de Teletekst-generatie.

Het resultaat is een krachtig icoon dat door alle omroepen gebruikt gaat worden. Samen met een flexibele call-to-action die past bij de content van het tv-programma. Uiteraard is het icoon ontwikkeld voor TV, maar ook te gebruiken op alle andere denkbare platformen: online en offline, van packaging en advertising tot een mini-icoon voor de tv-gids.

Bekijk hier het volledige project.

i.s.m. Marleen van den End

televisie, icoon, animatie, illustratie, website