Boodschappen van algemeen nut

Column: Dennis Elbers over de wijze waarop de huidige generatie designers reageert op politiek en maatschappij. Dit keer Jeremyville.

tekst door Dennis Elbers

Ontwerp beïnvloedt onze samenleving. En onze samenleving heeft weer invloed op ontwerp. In zijn columns in Dude – en op het festival Graphic Matters in Breda – laat curator Dennis Elbers je kennis­ maken met de volgende generatie designers die onze blik op de wereld vormgeven. Graphic Matters vindt plaats van 20 september t/m 27 oktober 2019.
Maatschappelijke betrokkenheid is een buzz binnen de designgemeenschap. Al verschillen de meningen over hoe ontwerpers hier op een verantwoorde manier invulling aan geven. Gaat het om houding, materiaalgebruik of impact?

De verwachtingen zijn vaak hooggespannen en praktische oplossingen nog niet binnen handbereik. Het resultaat is veelal design dat beter binnen een museum functioneert dan in de samenleving. 

Toch hoeft maatschappelijke betrokkenheid niet zo ingewikkeld te zijn, en kan design ook gewoon grappig, confronterend en inspirerend zijn.

Zoals de Community Service Announcements van de Australische illustrator Jeremyville. Met opdrachtgevers als Colette, Converse, Swatch en Urban Outfitters zit hij niet verlegen om werk.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Maar al pendelend tussen zijn studio’s in Manhattan en Bondi Beach is ook hij op zoek naar zingeving. Die vindt hij door gewoon te doen waar hij goed in is: lekker tekenen. Dag in, dag uit. Sinds 2010 publiceert hij zijn ‘boodschappen van algemeen nut’ online.

De inmiddels enorme collectie posters vormt een visueel cabaret; grappige karakters die regelmatig ten tonele terugkeren in voor iedereen herkenbare situaties. Enige overdrijving brengt op opbeurende wijze een onderliggende moraal treffend in beeld.

 
De posters zien het levenslicht op social media, verschijnen in exposities en groeien uit tot allerhande merchandise, van scheurkalenders en schoolagenda’s tot gummetjes en T-shirts. Want ook geëngageerd designcabaret is business.

Is dat erg? Natuurlijk niet! Mensen worden blij van Jeremyville. Verbetert zijn design de wereld? Natuurlijk niet! Maar zoals designer researcher Liz McQuiston predikt: ‘A poster cannot change the world, but it can change a person’s world.’

Echte verandering begint bij jezelf en Jeremyville geeft je een duwtje in de goede richting.

Deze column verscheen eerder in Dude, lente 2018. Meer lezen over Dutch designers en hun impact op de maatschappij? Neem dan een abonnement of wordt BNO-lid en ontvang het magazine gratis.