tekst door Dennis Elbers
Maatschappelijke betrokkenheid is een buzz binnen de designgemeenschap. Al verschillen de meningen over hoe ontwerpers hier op een verantwoorde manier invulling aan geven. Gaat het om houding, materiaalgebruik of impact?
De verwachtingen zijn vaak hooggespannen en praktische oplossingen nog niet binnen handbereik. Het resultaat is veelal design dat beter binnen een museum functioneert dan in de samenleving.
Toch hoeft maatschappelijke betrokkenheid niet zo ingewikkeld te zijn, en kan design ook gewoon grappig, confronterend en inspirerend zijn.

Zoals de Community Service Announcements van de Australische illustrator Jeremyville. Met opdrachtgevers als Colette, Converse, Swatch en Urban Outfitters zit hij niet verlegen om werk.

Maar al pendelend tussen zijn studio’s in Manhattan en Bondi Beach is ook hij op zoek naar zingeving. Die vindt hij door gewoon te doen waar hij goed in is: lekker tekenen. Dag in, dag uit. Sinds 2010 publiceert hij zijn ‘boodschappen van algemeen nut’ online.
De inmiddels enorme collectie posters vormt een visueel cabaret; grappige karakters die regelmatig ten tonele terugkeren in voor iedereen herkenbare situaties. Enige overdrijving brengt op opbeurende wijze een onderliggende moraal treffend in beeld.

De posters zien het levenslicht op social media, verschijnen in exposities en groeien uit tot allerhande merchandise, van scheurkalenders en schoolagenda’s tot gummetjes en T-shirts. Want ook geëngageerd designcabaret is business.
Is dat erg? Natuurlijk niet! Mensen worden blij van Jeremyville. Verbetert zijn design de wereld? Natuurlijk niet! Maar zoals designer researcher Liz McQuiston predikt: ‘A poster cannot change the world, but it can change a person’s world.’
Echte verandering begint bij jezelf en Jeremyville geeft je een duwtje in de goede richting.