Brand Design Podcast: Michel Krechting

In de serie Brand Design Podcast gaat Roel Stavorinus in gesprek met marketeers én ontwerpers over het vormen en vormgeven van merken. In deze editie: Michel Krechting.
In de serie Brand Design Podcast gaat Roel Stavorinus in gesprek met marketeers én ontwerpers over het vormen en vormgeven van merken.

Michel Krechting is de inspirerende kracht achter Yepp. In 2007 kocht hij GMG, een fabrikant van kinderzitjes voor op de fiets, en blies het bedrijf nieuw leven in. Het verhaal van Yepp is een verhaal over visie, design en innovatie vervlochten met een verhaal over marketing en ondernemerschap. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Michel Krechting

Gespreksstof

  • Deze case laat heel mooi zien dat voor goede marketing niet per se altijd zoveel geld nodig is. Als je positionering goed is en/of je product en als je relevant bent, dan krijg je de aandacht wel op je gericht als je daar moeite voor doet. Krechting geeft het voorbeeld van Lumiance en hun lectures in de jaren '90.

  • Mooi is de belangrijke samenwerking tussen de industrieel ontwerper (tegenwoordig Modyn) en Yepp als opdrachtgever, waarin de ontwerper mede-ondernemer is en dus ook een deel van het risico neemt.

  • Met de komst van Yepp veranderde er eindelijk weer iets in de markt en dat kon op veel enthousiasme rekenen van de handel.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Dossier Yepp

  • Krechting schetst het belang van goed opdrachtgeverschap. Aan de ene kant alle ruimte voor ontwerp, aan de andere kant het belang van timing en productintroductie.

  • De veelkleurigheid van de Yepp-zitjes is een bekend kenmerk van het merk, en klanten waarderen dat zeer, maar als het erop aankomt kiezen ze toch een zwart, grijs of bruin zitje.

  • Datzelfde geldt voor de talloze accessoires: ze zijn belangrijk voor het merk, en veel minder voor de omzet.

Beluister de podcast

Meer informatie


Brand Design Podcast is een initiatief van zelfstandig merk- en designstrateeg Roel Stavorinus. Stavorinus is eigenaar van Melvin Day en voorzitter van de NIMA Brand Design Community. 
De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Roland Geelen en MarketingTribune.
Illustratie: Rob en Robin.