De BNO en Nienke Heijes

In het laboratorium kon ze haar draai niet vinden, dus gooide zij na haar studie biologie het roer om. Een interview met Nienke Heijes, ontwerper, ondernemer en actief voor BNO Noord.

tekst door Kim Hoefnagels

In het laboratorium kon Nienke Heijes haar draai niet vinden, dus gooide zij na haar studie biologie het roer om. Nu gebruikt zij haar onderzoekskwaliteiten voor het vinden van praktische oplossingen voor ruimtelijke vraagstukken.

Specifiek richt zij zich op de publieke ruimte. Deze wil zij herontwerpen om meerwaarde te creëren voor mensen én hun omgeving. Naast haar eigen bedrijf dotelephant organiseert Heijes evenementen voor het regioplatform BNO Noord en treedt zij op als belangenbehartiger van ontwerpers in Noord-Nederland.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Wanneer wist je dat je van ontwerpen je werk wilde maken?

“Als kind deed ik niets liever dan tekenen en dingen maken. Mijn eerste studiekeuze was dan ook de kunstacademie, maar ik koos uiteindelijk voor een studie biologie. In mijn vakkenpakket had ik naast tekenen vooral bètavakken en bovendien wilde ik leren over hoe de wereld in elkaar stak.”

"Ik zag geen oplossing in het ontwerpen van de zoveelste stoel of het inrichten van kantoren met meubels uit een catalogus"

“Als student aan de universiteit Groningen zat ik veel in het laboratorium, maar daar miste ik de buitenwereld. Ik had moeite met het vooruitzicht dat ik de rest van mijn werkende leven vooral eiwitten zou uitpluizen en pipetteren. Toen besloot ik alsnog de gok te wagen en me in te schrijven aan de KABK.”

“Ik koos voor de  opleiding interieurarchitectuur, omdat ik daar de meeste kansen en uitdagingen zag. De Haagse academie had een goede reputatie en bovendien waren veel van mijn oude studievrienden naar de randstad verhuisd, waardoor ik daar al een fijn sociaal vangnet had.”

Odoo CMS - een grote afbeelding

Tentoonstelling ‘Migratie’ voor het Noordelijk Scheepvaart museum

Zit er een rode draad in projecten die je graag doet?

“In het begin nam ik veel aan wat op mijn pad kwam. Ik studeerde af aan de KABK in 2012, toen de crisis in volle gang was en de ontwerpwereld een realitycheck kreeg. De hele branche zocht naar een nieuw evenwicht.” 

“Ik zag geen oplossing in het ontwerpen van de zoveelste stoel of het inrichten van kantoren met meubels uit een catalogus. In plaats van nog meer nieuwe spullen op de wereld te brengen, richt ik me nu vooral op de kwaliteit van het bestaande. Daarbij helpt mijn achtergrond als bioloog: elk ruimtelijk vraagstuk ontleed ik tot op het bot om de samenhang te begrijpen in het grote geheel.”

"Ik wil beleving creëren, mensen verbinden en ze bewuster maken van de wereld om zich heen"

“Inmiddels ben ik op een punt dat ik steeds beter weet welke opdrachten bij me passen, en welke niet. Ik wil beleving creëren, mensen verbinden en ze bewuster maken van de wereld om zich heen. Om die reden wil ik van de publieke ruimte nog meer mijn werkterrein maken. De impact is daar groter.”

Odoo CMS - een grote afbeelding

Concept voor een museum voor eten - de ProeFFabriek

Hoe kom je tot nieuwe inzichten?

“Dat kan van alles zijn; maatschappelijke vraagstukken, sociale uitdagingen, maar in ieder geval praten met vakgenoten. Heel bewust zoek ik netwerken op, zoals die van de BNO. Voor mij is het een vanzelfsprekendheid dat je kennis met elkaar deelt en zoekt naar synergie: de wereld roept steeds nieuwe vragen op en juist door uitwisseling kom je tot nieuwe inzichten.”

In katalysatorprogramma Driving Dutch Design helpen ABN AMRO, BNO en Dutch Design Foundation gedreven ontwerpers de volgende stap te maken in hun creatief ondernemerschap. Van 19 t/m 27 oktober is tijdens Dutch Design Week de expositie THE DRIVER van lichting 2019 te zien.

“Die ervaring heb ik ook als deelnemer van het programma Driving Dutch Design, een initiatief van de BNO, ABN AMRO en de Dutch Design Foundation. Door samen met andere ontwerpers na te denken en te praten over het vak, leer en ontdek ik in sneltreinvaart; over presentatie en bedrijfsvoering, maar ook over financiering bijvoorbeeld. Het had me veel tijd en energie gekost om al die informatie zelf bij elkaar te sprokkelen.”

Is er bij jou een dieperliggende drijfveer om je in te zetten voor de BNO?

“Ik ben ervan overtuigd dat ontwerpers oplossingen kunnen bieden voor de grote vraagstukken waar de wereld momenteel mee worstelt, zowel op het gebied van duurzaamheid, als in sociaal  en economisch opzicht. Alleen, en dat is jammer, worden we vaak gezien als ‘spulletjesmakers’, of benaderd door bedrijven met een kant-en-klaar plan dat alleen nog een leuk ‘jasje’ nodig heeft.”  

“Mijn ervaring is dat opdrachtgevers gewoonweg niet weten dat zij ontwerpers veel breder kunnen inzetten. De wil is er wel, maar het gesprek komt vaak te laat op gang.”

Odoo CMS - een grote afbeelding

Revies, een vierdelig praatstuk over hoe wij als mens omgaan met materiaal, waarde & natuur 

Hoe maak je hier werk van?

“Onlangs hebben Carolijn Slottje – zij is mede-organisator van BNO Noord – en ik de kans gekregen om aan tafel te zitten met Stadsbeheer, de dienst van de gemeente Groningen die de openbare ruimte beheert en onderhoudt. Wij hoorden over hun beoogde Circulariteitshub, waarbij zij ontwerpers en andere creatieve ontwerpers willen koppelen aan restmaterialen om toekomstige afvalstromen te beperken of zelfs helemaal op te lossen. Tot dan toe was er niet met deze beoogde doelgroep gesproken.”

"Mijn ervaring is dat opdrachtgevers gewoonweg niet weten dat zij ontwerpers veel breder kunnen inzetten"

“Tijdens een gesprek – waarbij ook marketeer Amy den Hartog en adviseur Vicky Fasten van de BNO aanwezig waren – werd duidelijk dat wij als vertegenwoordigers van de Noord-Nederlandse ontwerpers konden helpen om deze groep bij de hub te betrekken. Niet alleen als gebruikers, maar ook als plannenmakers. Namens BNO Noord denken we nu mee en brengen we de gemeente in contact met ontwerpers in de regio. Wanneer ieder op zijn eigen eilandje was blijven zitten, zou er veel goeds verloren zijn gegaan.”

Wat is je droomopdracht?

“Heel graag zou ik een tentoonstellingslocatie of bezoekerscentrum realiseren waar bezoekers aan het denken worden gezet over zaken die spelen in de maatschappij, zoals afvalstromen, onze ecologische voetafdruk of heel specifiek de impact van ons eetgedrag op onze omgeving. Ik ben het gelukkigst als ik mijn creativiteit kan laten samenstromen met iets dat de wereld vooruit kan helpen.”

BNO Noord organiseert al jaren fascinerende en inspirerende avonden met een praktische inslag over uiteenlopende onderwerpen op het gebied van ontwerp. Wil je ook vrijwilliger worden bij de BNO? Neem dan contact op via info@bno.nl of 020 624 47 48.