Don't Panic!

Sta je binnenkort op een expositie of beurs? Don’t panic! De kans op succes heb je zelf in de hand. Loop deze checklist door and you’ll be fine.

tekst door Freek Kroesbergen

Je eindexamenexpositie is waarschijnlijk de eerste serieuze presentatie van je eigen werk als jonge ontwerper. En de kans is groot dat je naast je familie en vrienden ook met designprofessionals, pers of mogelijke zakenpartners aan de praat raakt. Bovendien, je carrière als designer is gestart en wie weet sta je op korte termijn opnieuw op een expositie, event of beurs om jezelf en je werk aan te prijzen. De kans op succes heb je zelf in de hand, met een goede voorbereiding.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Illustratie door Robert van Raffe

Basics

  • Update (voortdurend) je website, portfoliosites en socialmedia-accounts.

  • Gebruik de logo’s en hashtags van de expositie of beurs waar je presenteert.

  • Maak visitekaartjes met je contactgegevens of flyers met een afbeelding van je werk. Een kaartje of hand-out helpt bezoekers jou en je werk te herinneren.

  • Zorg voor de juiste foto's en goede, beknopte teksten voor bij je presentatie of in de catalogus. Wat maakt jou en je werk onderscheidend en relevant?

  • Stel een online persmap samen met persfoto’s, persberichten en projectbeschrijvingen. 

  • Pers smult van achtergrondinformatie, procesfoto’s en sappige details.

Een beurspresentatie heeft verkoop en handel als direct doel. Ook als jonge ontwerper kan een beurs een geschikte stap zijn om je werk verder onder de aandacht te brengen. Maar welke beurs, in binnen- of buitenland, is daarvoor het meest geschikt en wat is de beste manier om jezelf te presenteren? Lees hier gouden tips van twee ontwerpers en drie beursorganisatoren. 

Focus

  • Focus: wat verwacht je van de tentoonstelling, en hoe kun je jouw doelen bereiken?

  • Bedenk en oefen je tiensecondenverhaal, waarmee je de meest uiteenlopende bezoekers direct kunt inpakken. Opnieuw: wat maakt jou en je werk uniek en nuttig?

  • Heb je korte verhaal paraat, om een gesprekspartner te leren kennen en het gesprek in elke gewenste richting te kunnen sturen.

  • Ken je lange, maar wel duidelijke verhaal. Daarmee toon je mogelijke klanten en partners jouw mentaliteit, expertise en motivaties als professionele designer.

Contact

  • Verstuur nieuwsbrieven en uitnodigingen voor je expositie, en houd je netwerk op de hoogte van volgende exposities, nieuw werk, nieuwe opdrachten en plannen.

  • Plan een dagelijkse demonstratie, presentatie, give-away, borrel of andere activiteit of festiviteit, en vermeld dit in je uitnodiging.

  • Nodig niet alleen mensen uit die je al kent, maar nodig ook mensen uit die je wil leren kennen of die je zou moeten kennen.

  • Verzamel zoveel mogelijk contacten, maar denk daarbij wel aan privacyregels (zie AVG-toelichting hieronder).

  • Zorg na je expositie voor directe opvolging. Durf belangrijke contacten een directe, persoonlijke e-mail te sturen. Zo zorg je voor ‘business’.

Alle ondernemers die persoonsgegevens verzamelen of verwerken moeten hun privacybeleid op orde hebben, dus ook zelfstandige ontwerpers of ontwerpbureaus. De regels daarvoor zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) die sinds 2018 van toepassing is. Een uitgebreid dossier vind je hier

Business

Onderzoek of je jouw ontwerp of productnaam kunt beschermen (BBIE / EUIPO).

Controleer of je met jouw ontwerp of productnaam geen inbreuk op oudere rechten maakt, en zorg voor toestemming voor het gebruik van materiaal van derden.

Registreer je idee, concept of ontwerp in verband met eventuele bewijsvoering (CC proof / i-DEPOT).

Stel een informatiepakket met prijsoverzicht samen, ook om mee te geven aan mogelijke klanten. Handelaars willen de kosten en doorlooptijden weten.

Als iemand interesse toont, hoef je niet direct verplichtingen aan te gaan of documenten meteen te ondertekenen. Let op: ook mondelinge afspraken zijn juridisch bindend! Beloof een follow-up na de expositie.

Als je een zakelijke afspraak maakt, of je ontwerp of producten verkoopt, gebruik dan (de juiste) algemene voorwaarden (zie toelichting Algemene Voorwaarden hieronder).

Algemene voorwaarden zijn handig om in één keer verschillende zaken met je opdrachtgevers te regelen zonder daar steeds over te onderhandelen. Vergeet alleen niet dat ze van toepassing moeten worden verklaard. Als BNO-lid heb je toegang tot voorbeelden, vertalingen, aanvullingen en meer. Klik hier voor het totale overzicht.