Eénpitter Karen Polder

Interview: grafisch ontwerper en BNO Zefir7-organisator Karen Polder over haar werk en het ontwerpvak.

tekst door Walter Wijnhoven, beeld via Karen Polder

Nederland telt diverse bureaus die dagelijks als team bezig zijn met ‘Dutch Design’. Er zijn ook ontwerpers die ‘voor zichzelf’ werken: de éénpitters. In deze rubriek stellen we elke keer een éénpitter voor, in de volle breedte van het mooie ontwerpvak. Deze keer: Karen Polder.

Welke opleiding(en) heb je gedaan?

Van 1984 tot 1988 heb ik Grafische en Typografische Vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag gedaan en daarna Graphic Design aan het Royal College of Art in Londen.

Wanneer ben je voor jezelf begonnen?

Meteen na terugkomst uit Londen. Ik wilde dat erg graag, had toen niet zoveel verplichtingen en niet veel te verliezen, dus dat was een goed moment om de sprong te wagen.

Waar is je werkplek?

In Den Haag. 

Wat doe je precies?
Foto: Karen Polder

Ik ontwerp boeken, drukwerk en tentoonstellingen voor musea en erfgoedinstellingen. Onder andere voor Museum De Lakenhal, Rijksmuseum Boerhaave en Museum Meermanno | Huis van het boek.

Wat is je laatste gerealiseerde ontwerp?

Op het moment dat ik dit schrijf wordt er een prachtige dummy van Boekbinderij Van Waarden bezorgd. Een kloek boek van 344 pagina's over Museum De Lakenhal dat bij NPN Drukkers op de pers gaat.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Wat is het ontwerp waar je het meest trots op bent?

Lastig om te zeggen, maar het meest uitzonderlijk was mijn belettering voor de Koninklijke Bibliotheek. De opdracht was een belettering te ontwerpen die een aantal jaren heel gezichtsbepalend zou zijn, maar op termijn door nieuwbouw aan het zicht zou worden onttrokken. Het interessante was dat ik vanaf het allereerste begin met de architect (Herbert van der Brugghen van OD205) samenwerkte, waardoor de vorm van de gevelpanelen mede door de belettering bepaald kon worden. De letters zijn daarop in bladgoud aangebracht. Door veranderingen in de stedenbouwkundige plannen is de belettering nog steeds heel prominent zichtbaar.

Foto: Belettering Koninklijke Bibliotheek / Fotograaf: Jos Uljee
Wat is je favoriete materiaal?

Ik hou heel erg van materiaal en van tactiliteit, maar niet per se van één soort materiaal. Ik hou van papier, maar bijvoorbeeld ook van een mooi geverfd oppervlak. In ruimtes vind ik plezierig licht het allerbelangrijkste, immaterieel 'materiaal'. 

Waar werk je op dit moment aan?

Onder andere aan alle grafische vormgeving in Museum De Lakenhal in Leiden. Na restauratie en nieuwbouw heropent het museum medio juni. 

Het gaat om alle typografie in en op het gebouw, denk aan gevelbelettering, zaalteksten, objectteksten, citaten, gedichten, bewegwijzering et cetera. Bij het hele proces ben ik al drie jaar betrokken dus het is erg spannend dat het nu richting oplevering gaat.

Wie is je favoriete ontwerper?


Mijn ouders hadden een galerie waardoor ik als jong meisje in aanraking kwam met het werk van Nicolaas Wijnberg. Hij was een zeer veelzijdige kunstenaar, choreograaf, ontwerper en nog veel meer. Naast grafiek, schilderijen en beelden maakte hij ook decors, affiches, illustraties en boekomslagen, o.a. voor uitgeverij Van Oorschot. Ik vond hem heel inspirerend en in die periode werd mij duidelijk dat ik naar de kunstacademie wilde.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Waarom is het ontwerpvak zo leuk?

Ik vind het heerlijk dat je je een bepaalde periode helemaal in een onderwerp verdiept, dat je samenwerkt met vakmensen (zowel inhoudelijk als op het gebied van productie) en dat je met elkaar aan een tastbaar resultaat werkt. 


Welke ontwikkelingen zie je in het ontwerpvak?

Een aantal jaren geleden ben ik naast het ontwerpen van boeken en drukwerk ook steeds meer vormgeving en typografie in ruimtes gaan doen. Nu verzorg ik voor mijn opdrachtgevers vaak de vormgeving van tentoonstellingen én de bijbehorende communicatie. Opdrachtgevers zijn blij met mijn inhoudelijke betrokkenheid en de grootst mogelijke afstemming van alle uitingen op elkaar. Ik ben blij met de mogelijkheid me diepgaand in een onderwerp te verdiepen én met de hoeveelheid werk die op me afkomt. Dat is een ontwikkeling die ik nu zie: dat ontwerpers die iets specifieks, iets eigens, te bieden hebben en die tegelijk flexibel inzetbaar zijn het meeste werk naar zich toe trekken.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Welke vraag staat hier niet bij?

Leuk om te vermelden is dat Den Haag op iedere derde dinsdag van de maand een ontwerperscafé heeft, Zefir7/BNO Den Haag. Samen met zes collega's organiseren we bijeenkomsten over vernieuwingen in het ontwerpvak in de vorm van bijzondere projecten, bijzondere ontwikkelingen of bijzondere samenwerkingen. Heel inspirerend! 

Dit artikel verscheen eerder in Product #1-2019, hèt magazine voor industrieel ontwerpers. Als BNO-lid kun je met korting een abonnement afsluiten (60,75 euro i.p.v. 137 euro). Klik hier om dit abonnement af te sluiten.
Sluit je aan bij de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers

Lid worden biedt vele voordelen: juridisch en zakelijk advies op maat, een groot aanbod voorbeelddocumenten en inspirerende events en trainingen.