Grrr: dynamiek van het digitale spel

Styles & Signatures: in de Dude Magazine van zomer 2018 staat een verhaal over Grrr, het ontwerpbureau dat het ontwerp voor onze nieuwe site heeft gemaakt.

Interview: Kitty de Groot & Markus Praat
Tekst: Kitty de Groot

De BNO lanceert een nieuwe site. Creatief digitaal bureau Grrr tekende voor het ontwerp. Een naar eigen zeggen gepassioneerde groep ontwerpers en developers, zeer betrokken bij opdrachten en een creatieve partner voor de lange termijn. We spreken Grrr-oprichter Rolf Coppens en zijn collega Jim Driesen over de identiteit van het bureau, over hun stijl, hun handschrift en werkwijze.  

In een verzamelgebouw in het centrum van Amsterdam huurt creatief digitaal bureau Grrr een hoge en lichte studio. Zoals hun werk kleurrijk is en helder in lijnvoering en vlakverdeling, is de studio dat ook. Een mintgroene lambrisering, een paars/bordeauxrood vloerkleed met zithoek in gelijke kleur, een vijf meter lange eettafel en knalgele sixties stoelen verraden een eigen gevoel voor esthetiek. In de studio is een houten bijgebouw geplaatst met workshopruimten en lange gemeenschappelijke werktafels.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Het kantoor van Grrr, waar ontwerpers en developers samenkomen. Foto door Tomek Dersu Aaron

Hier zit artistiek directeur en Grrr-oprichter Rolf Coppens te werken. Met zijn markante bril, tweedelig blauw plak en tot de bovenste knoop toe gesloten gekleurde overhemd met grafisch print duidelijk een ontwerper. Alles bij elkaar geeft het ons een eerste indruk van Grrr: open, artistiek, gestructureerd en speels.

Gebruiker centraal

Met een team dat grotendeels bestaat uit designers en developers 
– zo’n beetje fifty-fifty verdeeld – werkt Grrr voornamelijk aan opdrachten uit de culturele sector, voor het onderwijs, de overheid en voor goede doelen. Zinnige projecten die strategisch en vernieuwend zijn, die activeren en waarin de gebruiker centraal staat.

In een heldere, duidelijke en soms zelfs visueel overdonderende stijl ontwikkelt het bureau interactieve ontwerpen en communicatiestrategieën. Rolf: ‘Bij ontwerpen gaat het om rust scheppen, structuur aanbrengen in chaos. Van twaalf knoppen vijf maken, zodat je het overziet en geen stress krijgt. Visueel moet het aantrekkelijk zijn, maar dat is niet het uitgangspunt. 

De klant – de gebruiker – is dat wel. Wij willen onze klanten helpen hun doelstellingen te bereiken, los van het medium. Het is dan ook niet dat wij tekst vermijden. Voor Immrs, een journalistieke organisatie, hebben we een enorme database gemaakt waardoor teksten web-toegankelijk werden.

"We proberen artistiek te zijn, maar niet artist driven"

We wilden oud nieuws weer relevant maken. Nieuwsartikelen van verschillende bronnen en data op een overzichtelijke wijze in een tijdlijn zetten zodat de ontwikkeling van een langlopende kwestie inzichtelijk wordt. We zijn voor dit project diep de beeldschermtypografie ingedoken met als doel een ‘immersive’ ervaring te realiseren; een omgeving zonder afleiding waar je helemaal wordt ingezogen.


Hiervoor zijn we een samenwerking met een letterontwerper aangegaan en hebben vele groepsdiscussies gehouden en gebruikerstesten uitgevoerd. Onze inzichten over beeldschermtypologie wilden we delen om onze sector verder te ontwikkelen. Het boekje Webtypografie klinkt goed, maar ziet er niet uit is zo tot stand gekomen.’

Rolf vervolgt: ‘We proberen artistiek te zijn maar zijn niet artist driven. Er is niet één chef met een idee; iedereen kan een goed idee hebben
, de ontwikkelaar, de ontwerper, de marketeer, de klanten die nemen we mee. In opdrachten versmelten we met de klant. We gaan samen op ontdekking uit en nemen hierbij een open houding aan.

Opdrachtgevers weten veel en hebben evengoed inbreng in het design. We gebruiken hun inzichten. Met de klant definiëren we al in een vroeg stadium de persona’s, de gebruikersprofielen, zodat we allemaal helder hebben voor wie we het maken.

Dit geeft rust en richting aan het ontwerpproces. Het maakt het maken van websites minder abstract en afstandelijk. Bij persona’s heeft iedereen wel een beeld of een gevoel, er zitten altijd wel gelijkenissen in met mensen die je kent. Zo maak je het project simpel en tastbaar.’ 

Artistiek directeur en mede-oprichter Rolf Coppens

Focus

Markus Praat, projectmanager digital design bij de BNO, vertelt over zijn ervaring met Grrr. ‘Bij het ontwikkelen van onze nieuwe website hebben we met Grrr uitgebreid de gebruikersprofielen opgesteld 
en die hebben we vervolgens teruggebracht naar de essentie; wie zijn de gebruikers, wat zijn hun behoeften, met welke vragen komen ze op de BNO-site binnen en ga zo maar door.’


Rolf: ‘Bij de BNO hebben we veel focus aangebracht. Het is een brede organisatie die veel verschillende ontwerpgroepen bedient, veel services biedt en te maken heeft met digitale concurrentie. Daardoor was het moeilijk om aantrekkelijk te blijven.

Ze zijn van binnen naar buiten uitgedijd en steeds maar meer informatie gaan aanbieden op hun site. Dat leidt tot stress. We hebben hier opgeruimd, ik hou van opruimen. Nu begint de BNO-site met heldere vragen, daar herken je je als bezoeker in.’


Grrr wil zich bezighouden met zinnige zaken. Dat uit zich in de keuze voor de sectoren waarvoor ze werken, het type klanten, en
 de wijze van samenwerken.

Jim Driesen, verantwoordelijk voor Marketing & Communicatie bij Grrr.

Jim: ‘We willen onze klant begrijpen om ze te kunnen helpen vernieuwen. We zetten in op duurzame relaties, zodat je een organisatie ook echt gaat veranderen op lange termijn. Dat betekent dat je verantwoordelijkheid neemt, dat je zorgt dat je oplossingen langer werken.’ 

Rolf vult aan: ‘Geen korte klap, zoals bij reclame waar snel een concept uit de grond wordt gestampt dat niet lang daarna de uitverkoop in gaat. Het liefst werken we met klanten die al een track record hebben opgebouwd, met ervaring en met een geschiedenis. We vinden het een leuke uitdaging om iets weer fris te maken, dat is moeilijker dan iets van start opbouwen.’

"Daar was lef en vernieuwingsdrang voor nodig, er hoorde een duidelijk statement bij."

Radicaal ontwerp

Als we Rolf vragen op welk project hij het meest trots is, noemt hij het Stedelijk Museum Amsterdam. ‘We werden daar geconfronteerd met een radicale verandering in het management en toch hebben we iets heel vernieuwends neergezet binnen alle deadlines.

Het nieuwe management wilde een plek in de wereld veroveren. Daar was lef en vernieuwingsdrang voor nodig. Er hoorde een duidelijk statement bij, een radicaal ontwerp, dat heftige reacties opwekt maar toch ook heel gebruiksvriendelijk is.’

Odoo CMS - een grote afbeelding

De mobiele website van het Stedelijk Museum Amsterdam

‘We wilden een all inclusive-ontwerp. Het zo bouwen dat het ook voor blinden een leuke ervaring is, dat de screenreader alle tekens scant inclusief de plaatjes en je dan niet opeens “brrrrrrrr” hoort. Voor de rolstoelganger zijn de niet-toegankelijke afdelingen van het Stedelijk 360 graden in beeld gebracht. Mensen die geen muis kunnen bedienen kunnen met een toetsenbord de gehele website door.

Voor de mobielgebruiker een uiterst vriendelijke interface, voor de instagrammer puur beeld, voor de twitteraar puur tekst en ga zo maar door.
Het Stedelijk wilde naast iets wat nog nooit eerder was gedaan, vooral ook hetgeen bieden wat mensen digitaal doen.

Een vertrouwde omgeving voor alle  generaties. Een interactief menu waar je ook doorheen kan swipen, met emoticons, een mooi speels contrast naast de strenge lijnen en grote letters, die trouwens door slechtzienden als zeer prettig worden ervaren.’

Grrr lijkt graag de klant te voorzien van middelen om zelf digitaal interacterende communities te bouwen. ‘Het is mooi als je een interactief platform kan neerzetten, als je speels gebruik van webtools kan faciliteren, als je de klanten in staat stelt zelf het interactieve spel aan te zwengelen, zodat hun partners en specifieke bezoekersgroepen kunnen participeren en zelf content kunnen creëren.

Dat hebben we gedaan bij het Stedelijk, daar is de website organisatiebreed toegankelijk gemaakt om het als multidisciplinaire communicatietool in te zetten. Een ander voorbeeld is Filmhuis Den Haag, voor hen hebben we een deel van onze programmering opengesteld, zodat specifieke groepen zelf hun favoriete filmprogramma kunnen samenstellen’, vertelt Rolf.

Op de vraag welke rode draad er loopt door de geschiedenis van Grrr antwoordt Rolf dat je als oprichter van nature een bureau bouwt rondom je eigen persoonlijkheid en die van je medeoprichters. ‘We kennen een sterk werkethos en een hoge betrokkenheid. We hebben soms wel het talent en soms niet, daar waar we gebrek aan talent hebben, maken we het goed door er harder dan anderen aan te trekken.

We kennen een continue vernieuwingsdrang. Waar we misschien wel het meest typisch in zijn is dat we keihard op onze bedreiging aflopen, die omarmen, want ze komen er toch wel aan, en zo blijven we relevant. Nu wordt er veel gewerkt met kant-en-klaartemplates; als je klant daar iets mee wil, kun je het beter begeleiden dan ervoor weg te rennen.’ Ten slotte benadrukt Rolf nog dat bij Grrr design en development nauw met elkaar samenwerken.

‘Je hebt beide nodig om tot een goed ontwerp te komen. En het zorgt ervoor dat we klanten beter kunnen begeleiden, omdat we verstand van zaken hebben; we weten wat wel en niet realistisch is.’ 

Meer informatie over onze nieuwe website en de verschillende functionaliteiten vind je hier.