If you don't understand people, you don't understand business

Emotionele Intelligentie is een eigenschap waar je significant mee verder komt, zowel persoonlijk als met je bedrijf. Een column van coach Ries Meertens.

tekst door Ries Meertens

Ontwerper

Als ontwerper of architect leer je via de een of andere opleiding een vak en velen gaan dat vervolgens ook in de praktijk uitoefenen. En we mogen ons op de borst kloppen, de Nederlandse opleidingen op deze terreinen zijn overwegend goed te noemen, soms zelfs toonaangevend. Je leert een vák. Je leert om mooie, slimme, innovatieve ontwerpen te maken en om daartoe creatieve processen te doorlopen. En iedereen droomt ervan om met zijn talent een bijdrage te leveren aan een mooiere, betere, leukere en gezondere wereld. Top, hartstikke goed.

Ondernemer

Al die aandacht voor de creatieve, inhoudelijk kant heeft echter ook een keerzijde, namelijk dat andere aspecten vaak niet zo heel interessant of onbelangrijk lijken te zijn. Neem ondernemerschap en leiderschap, op de meeste creatieve opleidingen nogal onderbelichte onderwerpen, waar veel creatieven in de praktijk nog veel over moeten leren. En net zoals een creatief vak, kun je ook ondernemerschap op een redelijk technische manier leren en benaderen. Denk aan het ontwikkelen van focus, het bepalen van processen, structuren, organisatie, geldstromen en toegevoegde waarde.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Mens

Bovendien, hoe meer ik in mijn rol als ondernemerscoach met mensen praat over hun werk en hun bedrijf, hoe meer ik besef dat de factor mens bijna voortdurend op de tweede plaats staat. Het besef dat de mens centraal staat in het een ontwerp van een gebouw, product, website, of wat dan ook, is vanzelfsprekend alom aanwezig. Dit zijn dan ook zaken die voor mensen bedoeld zijn, de gebruiker maakt deel uit van het programma van eisen. Daar zal je mij niet over horen. Maar als het gaat om ondernemen, leidinggeven en samenwerken, is de factor mens vaak een onderbelicht thema.

Sinek

Simon Sinek zegt het mooi in een van zijn speeches: "If you don’t understand people, you don’t understand business". De ander zien, begrijpen en doorgronden is de basis van leiderschap en ondernemerschap. Je kunt de meest fantastische dingen maken en bedenken, een schitterende visie en propositie hebben. Maar als je je niet in staat bent om je op een bewuste manier je met anderen te verbinden loop je vroeg of laat tegen een muur. Kortom, je vak kennen (in welke rol dan ook) is belangrijk startpunt, maar als je echt verder wilt komen, draait het allemaal om de ménsen met wie je te maken hebt.

Succes

Een mooi voorbeeld van een mensgerichte leider vind ik voetbalcoach Louis van Gaal (okay, niet echt een ontwerper). Hij is in staat een stel jonge en onervaren voetballers zo te laten spelen dat ze boven zichzelf uitstijgen. Het lukt hem ook om een stel stinkend rijke ego’s bijeen te houden en ze voor en met elkaar tot ongekende prestaties te laten komen. Dat ligt niet alleen aan hun kwaliteiten, dat ligt ook aan de coach die iedere speler kent, ziet en begrijpt en ze individueel en samen kan prikkelen om het beste uit zichzelf en elkaar te halen. Zijn basis is onderling respect, veiligheid en openheid naar elkaar.

Ken jezelf en de ander

Op veel bureaus is de sfeer top en het is reuzegezellig. Er staat een tafelvoetbal en wordt regelmatig geborreld, die dingen. Maar wie heb je nou eigenlijk tegenover je? Is iemand introvert of extravert, rationeel of emotioneel, gestructureerd of flexibel, open-minded of behoudend? Kan iedereen echt zichzelf zijn? Wat voor iemand is nu eigenlijk mijn opdrachtgever? Wie is die persoon die komt solliciteren? Wat is zijn of haar achtergrond? Hoe is de balans in je team? En het is net zo belangrijk dat je snapt hoe je zelf in elkaar zit. Wat betekent dit alles voor de manier waarop je samenwerkt en met elkaar omgaat?

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Gerd Altmann (Pixabay)

Emotionele intelligentie

Daniel Goleman schreef enkele decennia geleden het nog altijd toonaangevende boek 'Emotionele Intelligentie' en laat op basis van onderzoek zien dat emotionele vaardigheden van meer doorslaggevend belang zijn voor succes in werk en relaties, dan rationele intelligentie. Emotionele intelligentie (EQ) wordt gedefinieerd als het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te zien, te interpreteren en te reguleren. Goleman definieert vier domeinen binnen emotionele intelligentie: zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn en relatiemanagement.

En dan?

Emotionele Intelligentie is kortom een eigenschap waar je als ondernemer en als leidinggevende significant mee verder komt, zowel persoonlijk als met je bedrijf. Het is echter niet iets waar iedereen van nature mee gezegend is. Mocht je nog voornamelijk op je IQ en je beroepsvaardigheden leunen, geen nood: je kunt je EQ nog altijd verder ontwikkelen en trainen! Meer over dit interessante en blikverruimende onderwerp vind je onder andere in de boeken van Goleman, die ik je kan aanraden. Op het internet vind je diverse inleidende vlogs en blogs over het thema.

Als je concreet wilt bespreken hoe jij je leidinggevende rol met dit onderwerp kunt verdiepen verbeteren, neem dan hieronder even contact met me op.