Milaan in de smiezen

Column: over overdaad en anti-statements. Een column over de Salone del Mobile en Milan Design Week 2018 door Viveka van de Vliet.

De ambivalentie jegens de designbeurs in Milaan – de hele week gaan of een keer helemaal niet gaan – betreft zowel mij als diverse ontwerpers.


De ongekend bruisende sfeer, de verrassende parels, innovaties en experimenten met materialen, toepassingen en productiemethoden, de rebellen met hun gedurfde anti-statements, en ontwerpers die maatschappelijke thema's niet schuwen, winnen het nog altijd van de wat wringende overdaad... De zoveelste stoel en lamp van grote commerciële merken die veel geld en moeite steken in glanzende presentaties met rook, glitter en spiegels in gulzig uitdijend designmekka Milaan. 

"Interessanter zijn daarom de rebellen met hun dwarse geluid. Zo schopt Maarten Baas elk jaar wel tegen de gevestigde orde."
Wie veel ziet raakt minder snel verrast. Dat de gestapelde geometrische vormen en de kleurrijkheid van de Memphis-stroming nog altijd aanwezig zijn, en dat pastelroze en zachtgroen gemixt met messing of goudtinten en marmer de trend zijn, zijn een gegeven.

Interessanter zijn daarom de rebellen met hun dwarse geluid. Zo schopt Maarten Baas elk jaar wel tegen de gevestigde orde, dit jaar onder andere met het Monster Cabaret voor glasfabrikant Lasvit*, en creëert meubellabel Hans Lensvelt samen met topstylist en art director Maarten Spruyt de opmerkelijke presentatie Nothing New in Museo Diocesano.

Nothing New - NSOD table and chair, Richard Hutten. iPhone foto: Viveka van de Vliet  

De lopende band van een fabriek waarin alles (mechanisch) beweegt is een wat schurend en soms confronterend, maar ook spannend en gelaagd spektakel waarin Lensvelts iconische designmeubels en autonome kunstwerken samen zijn gebracht. Lensvelt laat geen enkel nieuw product zien. Je brengt immers niets nieuws op de markt alleen omdat er een Salone del Mobile is, meent Hans Lensvelt.

Zo is Nothing New een anti-statement tegen het steeds maar kopen van nieuwe spullen die we niet nodig hebben door eigen designmeubels tijdelijk terug te kopen via Marktplaats, Ebay en 1stdibs. 

Achter de schermen


Zoals Envisions als eerste het ontwerpproces liet zien in plaats van voltooide producten, toont ook Vitra lef door als enige label in Milaan een kijkje achter de keukendeur te bieden die vaak angstvallig dicht blijft. De expositie Typecasting. An Assembly of Iconic, Forgotten and New Vitra Characters bevat afgekeurde, nooit geproduceerde prototypes, evenals designstudies waarvan het nog niet zeker is of die het ooit tot product zullen schoppen, en uit de roulatie genomen stoelen. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Typecasting. An Assembly of Iconic, Forgotten and New Vitra Characters. iPhone-foto: Viveka van de Vliet.

Dan is er de oprukkende digitalisering die op verscheidene manieren de designwereld intrekt. Met name opvallend mooie 3D-geprinte duurzame terrazzovloeren van gerecycled materiaal zoals die van DUS Architecten in samenwerking met het 3D-printtechbedrijf Aectual. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

3D-vloer van DUS Architecten. iPhone-foto's: Viveka van de Vliet

Steeds meer techgiganten dringen zowel het publieke domein als onze eigen woningen binnen met technologie en safety-camera's. Kiki van Eijk maakte voor Google Softwear, waarmee ze bezoekers 'de zintuiglijke ervaring van hardware' laat beleven. En in de installatie J8D-001001-s bij Ventura Loft combineren Jelle Mastenbroek, Daniel de Bruin en technicus Bas Bakx technologie en design in een manipulatieve, interactieve en humorrijke installatie waarin beveiligingscamera's verstopt achter heggen en Luxaflex intussen de hele Milanese designwereld in de gaten houden. 
Installatie Jelle Mastenbroek en Daniel de Bruin. iPhone-foto: Viveka van de Vliet.