Nuchterheid met een leuke twist

Interview: ontwerpstudio Kommerkors ontwerpt innovatieve producten voor startup én multinational.

tekst door Walter Wijnhoven

Op bezoek bij Kommerkors drinken we koffie uit kopjes van eigen design, zitten we op zelf ontworpen stoelen aan zelf ontworpen bureaus, en schrijven we met een pen van eigen ontwerp. Of het nu gaat om een fauteuil, een pen, een bed of een gadget voor een marketingcampagne, Kommerkors weet van elk product iets nieuws en innovatiefs te maken.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Ewalt Kommer en Jeroen Kors

Het begon allemaal toen Ewalt Kommer en Jeroen Kors elkaar leerden kennen tijdens hun studie Industrieel Product Ontwerpen aan de Haagse Hogeschool. De studenten werden op alfabetische volgorde ingedeeld, Ewalt en Jeroen kwamen zo naast elkaar te zitten. Zij raakten bevriend en spraken af om, na eerst een aantal jaren werkervaring, samen een ontwerpstudio te starten. Aldus geschiedde. Door hun contacten werden ze meestal al Kommerkors genoemd, dus dat werd de bedrijfsnaam. 

Van(uit) de kelder

“Op zoek naar een werkruimte konden we van start in de kelder van de doe-het-zelfzaak van mijn ouders”, vertelt Ewalt. “Dat betekende een rustige start zonder veel kosten. We regelden allebei een eigen ontwerpopdracht, maar we hebben ook veel te danken aan Zilverstad, de voormalige grote zilverfabriek in Schoonhoven. Door die samenwerking is continuïteit ontstaan.

Door het toenemende aantal opdrachten, groeiden we letterlijk uit ons oude onderkomen en verhuisden we mee met de bouwmarkt naar een mooie studio, met een werkplaats waar modellen gemaakt kunnen worden. Een glazen wand op de eerste verdieping biedt behalve mooi licht een prachtig uitzicht.”

Groot en Klein

Jeroen: “Wat ons bureau kenmerkt is dat we voor heel veel verschillende type klanten werken. Voor grote bedrijven zoals Albert Heijn, Heineken, Auping en Rolf Benz, maar ook voor kleine bedrijven en steeds vaker voor startups. Onze manier van werken voor kleine bedrijven kunnen we ook toepassen bij grote bedrijven. Het is heel leerzaam om voor die twee verschillende groepen te werken.”

Ewalt: “De ene keer ontwerpen we een gadget die met tientallen miljoenen stuks over de toonbank gaat. De andere keer maken we een exclusief meubelstuk voor een oplage van ‘slechts’ een paar honderd exemplaren. Altijd denken we na hoe we de productieprijs laag houden, ongeacht de oplage. Grote projecten hebben vaak doorlooptijden tot een jaar, terwijl we kleine projecten soms al binnen een maand kunnen afronden.”

3 tegen 1

“Het is leuk als je, juist voor kleinere productiebedrijven, met een kleine vinding een grote uitwerking kan hebben”, vertelt Ewalt. “Met minimale kosten het maximale eruit halen. Als je dan een leuk product krijgt dat goed verkoopt, kan er zelfs een nieuw marktgebied open gaan. Dat is voor ons ‘kicken’.” “Details van het ene product kun je vaak gebruiken in een ander product”, legt Jeroen uit. “Soms ontwikkel je iets, zoals een pen met

Odoo tekst en afbeelding blok

een clip, en zie je dat je die vorm later ook goed kunt gebruiken in een heel ander product. Een clip kan op die manier bijvoorbeeld een tafel worden.” Ewalt vult aan: “Als je een goed ontwerp hebt, dan zitten er vaak nog drie andere producten in. Dat kan iets totaal anders zijn. Uit de vorm van een lepeltje kunnen we inspiratie halen voor een stoel of een tafelpoot. Als je dat ziet kun je veel en kom je ook aan die verscheidenheid aan klanten. Dat is onze kracht en houdt ons ook fris”.

Kleine vinding, grote gevolgen

Dat een kleine vinding grote gevolgen kan hebben bewijzen onder meer de ‘Beesies’, die Kommerkors ontwierp voor Albert Heijn, voor het WK-voetbal in Zuid-Afrika. Hiermee scoorde Albert Heijn de meest succesvolle WK-actie van 2010. Een simpel pluchen figuurtje met een ijzerdraadje erin, waarmee je ze eenvoudig om je vinger kunt winden. “Bij sommige auto’s zie je ze nog weleens om de binnenspiegel gevouwen”, lacht Ewalt.

Voor Rotring, dat van oudsher producten maakte gericht op mannen zoals professionele tekenpennen voor architecten, ontwikkelde Kommerkors op verzoek een nieuwe pen die ook vrouwen aanspreekt. De Esprit-pennenserie is korter waardoor ze gemakkelijk in agenda, handtas of broekzak passen. Bij gebruik schuift de pen uit tot een normale lengte, met een gepatenteerd schuifsysteem. Met deze mooie pen verdubbelde Rotring zijn afzetmogelijkheden.

Handschrift

“Die pen is één van de voorbeelden hoe we bestaande producten vernieuwen en opdrachtgevers helpen hun marktaandeel te vergroten”, zegt Jeroen. “Wat ons kenmerkt is dat wij als een kameleon het jasje -de stijl- aantrekken van de klant. Dat is voor grote klanten van belang, maar ook voor kleine klanten.

Met beperkte middelen en kosten creëren we iets waar de klant zoveel mogelijk aan heeft, zijn eigen klanten mee bedient maar wat ook zijn eigen stijl kan worden. Zo creëren we ook een handschrift voor iedere klant. Natuurlijk hebben we zelf een handschrift waar we graag in werken, maar we vinden het ook heel erg leuk om te kijken wat nu precies bij de klant past.”

Odoo CMS - een grote afbeelding

Tabletpro

Tabletpro

Jeroen: “Een mooi voorbeeld dat aangeeft hoe je kunt samenwerken met minder grote bedrijven om te zorgen dat de kosten niet de pan uitrijzen, is ons project met Tabletpro, een startup uit Schoonhoven. Dergelijke bedrijven willen de investeringen aan het begin van een ontwerptraject liefst zo laag mogelijk houden. Zij ontwikkelen tablethouders, die bijvoorbeeld gebruikt worden bij kassasystemen of op beurzen. Jaarlijks ontwikkelen ze meerdere nieuwe modellen in verschillende maten. Het steeds opnieuw aanpassen van de metalen houder kostte veel tijd, zodat ze niet snel konden anticiperen op nieuwe tablets om aan de vraag te kunnen voldoen.

Wij hebben een kunststof plaatje toegevoegd, dat gemakkelijk is te lasersnijden als er een nieuwe maat tablet komt. Het zit er los in zonder het metalen deel te hoeven aanpassen. Wij creëerden bovendien een dubbelgekromd 3d effect door gebruik te maken van bestaande tools die al in de fabriek aanwezig waren. Deze aanpak kun je later ook toepassen bij hele grote bedrijven die de investeringskosten laag willen houden.”

Iotspot

Startup Iotspot vroeg Kommerkors om een device vorm te geven dat de moderne kantoormedewerker helpt bij het vinden van een flexwerkplek. Jeroen: “Vaak lijkt het alsof alle plekken bezet zijn, terwijl er in werkelijkheid nog volop ruimte is. Wat ook gebeurt is dat mensen naar hun werk rijden, geen plek vinden en weer weg gaan. Iotspot bedacht een innovatieve oplossing voor dit probleem, gebruik makend van The Internet of Things (IoT). In de werkbladen wordt een apparaatje geplaatst of ingebouwd dat verbonden is met internet. De medewerker ziet met een app op zijn telefoon in één oogopslag welke werkplekken beschikbaar zijn en kan deze alvast reserveren.

Wij zijn verantwoordelijk voor de vormgeving. De minimalistische stijl geeft elke werkomgeving een moderne en verbonden uitstraling. Het platte device is eenvoudig te integreren in het werkblad. Een lichtgevende cirkel laat in verschillende kleuren zien of een werkplek vrij, gereserveerd of bezet is. Ik kan een collega zelfs een berichtje sturen als we willen samenwerken, zodat hij de plek naast mij kan reserveren." 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Matrijs

“Het IT-gedeelte was voor rekening van Iotspot, wij zorgden voor de hele productontwikkeling, de vormgeving en de spuitgietmallen. We kozen voor een eenvoudige open/dicht matrijs, relatief goedkoop en simpel. Hiermee een mooi product maken is best ingewikkeld. Er zijn 20.000 stuks geproduceerd, geplaatst en we keken of dit wel de juiste vorm was. Daarna komt pas de ‘supermatrijs’ aan de orde, gericht op grote aantallen. Zo’n tussenstap zorgt ervoor dat de investeringen relatief laag zijn, terwijl er toch veel geleerd wordt.

Nu we door het gebruik in de praktijk zien dat we het nog kunnen verbeteren, was het niet handig geweest als we meteen een dure matrijs hadden gemaakt.” De Iotspot is inmiddels operationeel, onder meer in het hoofdkantoor van Vodafone in Londen, bij ministeries en consultancy bedrijven. Jeroen: “Er is ook een samenwerking met Bachmann Electronic ontstaan, die stekkersystemen voor aan bureaus levert waarin de Iotspot wordt geïntegreerd.” 

Olympische medaille-flesopener

Met het Holland Heineken House ondersteunt de grootste bierbrouwer van ons land de Olympische Spelen. Voor een leuke blijvende herinnering aan de Spelen van 2010 vroeg Heineken aan Kommerkors om een passend cadeautje te bedenken. Dit werd een flesopener in de vorm van een medaille, die werd uitgedeeld elke keer als een Nederlandse sporter een medaille won.

Ewalt: “Op dit product zijn we bijzonder trots: een geslaagde combinatie van souvenir en gebruiksvoorwerp, met de uitstraling van een echte gouden plak. Bezoekers van het Holland Heineken House kunnen nog lang na de Spelen nagenieten met dit bijzondere collectors item. De productiemal is zo ontworpen dat de opdruk eenvoudig is aan te passen. Zo konden met dezelfde mal ook medailles worden gemaakt voor latere edities van de Olympische Spelen en voor de Amstel Gold wielerwedstrijden, waar alle deelnemers een medaille-flesopener krijgen.”

Jeroen: “Het lijkt te simpel om waar te zijn, een medaille als opener, maar het bleek een gouden zet. Ze waren niet aan te slepen. Een combinatie van eenvoud, stijl en functionaliteit, en je maakt de mensen er blij mee.”


Odoo CMS - een grote afbeelding

Medaille als flesopener bleek 'gouden zet'

Om de hoek

Heineken is een multinational, maar Kommerkors houdt het ook graag dichterbij huis. “Je bent vaak geneigd om te denken dat de mooiste bedrijven heel ver weg zitten, maar ze zitten ook letterlijk ‘om de hoek’,” vertelt Jeroen. “Zoals Schoonhoven Keramiek, dat een blauw beschilderd servies uitbracht, door ons ontworpen. De serie doet denken aan Delfts Blauw.

Wij bedachten een moderne versie die we Hollandse Huisjes hebben genoemd, net iets meer van deze tijd en toch een typisch Nederlands straatbeeld. Zoiets begint met een straatje en ontwikkelt zich tot een serie. Of je dit Dutch Design kunt noemen? Wat mij betreft wel. Hollandser kan het volgens mij niet.” 

Dit artikel verscheen eerder in het sept-okt 2019 nummer van Product, hèt magazine voor industrieel ontwerpers. Als BNO-lid kun je met korting een abonnement afsluiten (60,75 euro i.p.v. 137 euro). Klik hier om dit abonnement af te sluiten.