Ontmoet de coaches van de BNO #3

Vijf vragen aan Marlou van Gennep - Jansma, coach bij BNO. "Merk-ontwikkeling in design vraagt om persoonlijke aanpak."

Marlou van Gennep - Jansma (41) werkte als marketing- en merkexpert voordat ze in 2018 haar eigen bedrijf Makerting, Marketing voor Makers, begon. "Mijn kennis en ervaring combineer ik nu met mijn passie voor design. Zo help ik makers een stap verder met hun carrière in de kunst- of designwereld. En sinds dit jaar ben ik als coach aangesloten bij de BNO." We stellen Marlou voor aan de hand van vijf vragen.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Marlou van Gennep / Fotograaf: Charlotte Visser

Hoe ben je bij BNO terecht gekomen?

"Via jullie collega, Amy den Hartog. Wij ontmoetten elkaar op een design event en hadden veel raakvlakken. Zij vertelde dat ze als marketeer bij de BNO aan de slag zou gaan en zag aanknopingspunten voor een mogelijke samenwerking. Vervolgens heeft ze mij, als marketing expert, geïntroduceerd bij het BNO-programma YA (Young Alumni) en de training BNO Start. Eind vorig jaar heb ik voor YA een masterclass gegeven over personal branding. Dat is goed bevallen en inmiddels heb ik al een aantal marketing-workshops voor de BNO gedaan, ook online gaat dat gewoon door."

Wat heb jij de leden van de BNO te bieden?


"Tijdens mijn bezoek aan designevenementen en eindexamenshows viel het me op dat ontwerpers worstelen met hun presentatie. Ze weten niet hoe ze zichzelf of hun merk kunnen vermarkten en doen soms maar wat. Dat is logisch, want niet iedereen die een kunst- of creatieve opleiding afrond heeft die kennis in huis.

Ik ontdekte dat bij deze opleidingen beperkte hoeveelheid tijd besteed wordt aan marketing of bedrijfs-gerelateerde aspecten. Als creatieven afgestudeerd zijn en voor zichzelf beginnen vallen ze -als het ware- in een gat en weten niet waar ze moeten beginnen. Op dat moment help ik ze op weg en werken we samen aan vragen als; waar sta ik (als merk) voor? Hoe zet ik mezelf in de markt? Wie is mijn doelgroep? Hoe kan ik mijn naamsbekendheid verhogen?

Daarnaast help ik ontwerpers die al een paar jaar bezig zijn met (her)positionerings- of professionaliseringsvraagstukken. Ik werk ook  samen met andere instituten en organisaties in de creatieve sector."

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Marlou van Gennep / Fotograaf: Charlotte Visser

Kun je wat meer vertellen over jouw aanpak? 

"De dingen die een ontwerper of kunstenaar bedenkt of maakt zijn uniek. Theoretische marketingmethodes zijn niet zo 1-2-3 toe te passen op het ontwikkelen van een merk in de kunst- of designwereld en vragen om een specifieke en persoonlijke aanpak. Daarom help ik ontwerpers - waaronder leden van BNO - die willen groeien als merk en als creatief ondernemer.

Dat doe ik door marketing oplossingen aan te bieden die aansluiten op de belevingswereld. Visueel, praktisch en in begrijpelijke taal. Ik daag ontwerpers uit om hun grenzen te verleggen en resultaatgericht te denken, zonder er artistiek op in te leveren. Op basis van hun doelstelling stippelen we samen de weg uit, maken we keuzes en leggen we de basis voor het toekomstige succes."

Wat is je eigen achtergrond?
 

"Na mijn opleiding Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit in Delft heb ik mij gespecialiseerd in marketing en branding en werkte ik ruim 15 jaar in diverse functies bij grote A-merken als KPN, T-Mobile en ANWB."

Is er een gouden tip die je de lezers mee wilt geven?
 

"Mijn tip is: voorkom dat anderen bepalen wat jouw positie is! Ga proactief aan de slag met je positionering. Welke rol wil jij als merk spelen? Waar en voor wie?

Nederland kent veel ontwerpers en ontwerpbureaus. Sterker nog, elk jaar komen daar weer velen afgestudeerden bij. Om op te blijven vallen tussen al die anderen is het belangrijk dat je scherpe keuzes maakt. Maar hoe doe je dat?

3 stappen om je positie te bepalen:

1. Bepaal je merk-identiteit
2. Definieer jouw markt
3. Kies je doelgroep

Dat klinkt simpel, maar in werkelijkheid is het een doorlopend proces waarin je steeds een stapje verder gaat om tot een heldere en onderscheidende positionering te komen."