1. Maak gebruik van de nodige regelingen
De overheid heeft verschillende maatregelen getroffen om zoveel mogelijke ondernemers te helpen in deze crisis. Inventariseer van welke regelingen je gebruik kunt maken en doe daar een beroep op. Lees meer in het artikel ondersteunende maatregelen van ons Dossier Corona.
2. Corona-ontwerp
Communicatiemateriaal over corona is nu steeds nodig. Als iedereen goed wordt geïnformeerd dan kunnen we verdere verspreiding tegengaan. Kijk of je lokaal, bijvoorbeeld in je gemeente, een steentje bij kan dragen.
3. Zichtbaarheid
Benut deze periode om de dialoog aan te gaan met je publiek. Laat zien dat je als creatief in staat bent om te innoveren en neem ons mee in dat proces. Durf je ervaring als ondernemer te delen, maak bloedeerlijke content en wees authentiek. De crisis raakt ons tenslotte allemaal. Deel je ervaringen via een YouTube-kanaal of middels een podcast.
4. Investeer in innovatie en vraag subsidie aan
In crisistijd word je extra uitgedaagd om focus te houden. Wat is precies de waarde die je levert aan de klant? Is de vorm waarin je dat levert straks nog wel relevant? Bereid je alvast voor op de nieuwe tijd en gebruik deze periode om te investeren in innovatie en steek de nodige tijd in een goede subsidieaanvraag zoals bij het Stimuleringsfonds Creatieve industrie of MIT-regeling.
5. E-learning
Maak gebruik van alle kennis die op dit moment aanwezig is in je bedrijf. Welke vaardigheden, methodieken, ervaringen kan je met andere professionals delen? Zet die kennis om in een e-learning (bijvoorbeeld een cursus of e-book) en verkoop deze aan vakgenoten en andere geïnteresseerden.
7. Alsnog vergoedingen innen
Wordt jouw werk wel eens getoond op tv, in een krant of boek? Meld je aan bij Pictoright. Voor secundair gebruik van je werk kan je een vergoeding krijgen.
8. Verkoop templates
Heb je bestaande ontwerpen die je eenvoudig als template beschikbaar kan stellen? Dan is dit het moment om dat te doen. Zorg voor mooie template-paketten zodat je je klanten blijft bedienen.