Wees jezelf, want dan krijg je die baan

Op gesprek bij een mogelijke opdrachtgever? Dan wil je jezelf van de beste kant laten zien. Tien portfolio tips van Design Bridge Creative Director Claire Parker.

Op stap met je portfolio onder de arm, op zoek naar een baan of om een opdracht binnen te halen. We weten hoe intimiderend het kan zijn. Maar door je goed voor te bereiden en rekening te houden met enkele eenvoudige zaken zul je zien dat alle stress afneemt tot gezonde spanning. Dat houdt je scherp tijdens de presentatie van je werk en jezelf. We hebben een aantal praktische aanwijzingen voor je, en die komen niet van de minste! 

Tien tips van Claire Parker

"Bij Design Bridge kijken we altijd naar de persoon, naar hoe je praat over het creatieve proces, wat je inzichten waren en hoe die tot de uiteindelijke oplossing hebben geleid. 

Het vermogen om zelf­bewust en aanstekelijk te kunnen praten over jezelf en je werk wordt sterk onderschat in onze sector. We zijn visuele verhalenvertellers!
Dat wat wij creëren moet zich kunnen nestelen in de harten en hoofden van de mensen. Als jij je ziel en zaligheid in je werk hebt gelegd, presenteer dat werk dan ook op zo'n manier dat je daar recht aan doet. Dus: wees interessant, geef je mening en maak het een gedenkwaardig gesprek! Het feit dat je bij ons aan tafel zit betekent dat 
Foto: Claire Parker, Creative Director Design Bridge

we je portfolio al waarderen; je hoeft ons alleen nog te laten zien wie jij bent. Wees jezelf, want daarmee win je die baan."

1. Kies je medium

Welke presentatievorm past het best? Digitaal, prints, mockups, prototypes? Je keuze hangt af van wie je gaat ontmoeten en wat je wilt zeggen over je werk. 

2. Kies de winnaars

Kwaliteit, geen kwantiteit. Toon vier tot acht van je sterkste cases, waarmee jouw ideeën en vaardigheden het beste worden gedemon­streerd. Less is more! 

3. Maak het sexy

Je portfolio moet je werk op de mooist mogelijke manier tonen. Denk na over lay-out en styling, maar overdrijf niet. Dat leidt af van het belangrijkste: je werk. 

4. Toon het proces

Laat meer zien dan alleen het eindresultaat. Schetsen, moodboards en concepten kun je gebruiken om je creatieve denkproces te illustreren. 

5. Maak het op maat

Zorg ervoor dat je relevant werk toont. Een verpakkingsontwerpbureau is bijvoorbeeld minder geïnteresseerd in een portfolio met alleen maar webdesign. 

6. Wees voorbereid

Lees je in. Check de site van het bureau, en leer de namen en functies van je gesprek­spartners. Laad je laptop op. En zorg voor een schone map. 

7. Oefening baart kunst

Bepaal de hoofdpunten die je wilt zeggen over je werk, en bedenk welke vragen je kunt verwachten. Een goede opbouw presenteert zichzelf. Gebruik daarom niet teveel woorden. Oefen door te presenteren aan vrienden of familie. Een beetje zenuwachtig? Geeft niet, dat houdt je scherp! 

8. Aandenken

Laat een kleine weergave of een aandenken achter van je portfolio. Dit is opnieuw een kans om je creativiteit te tonen, dus maak het uniek en gedenkwaardig. 

9. Je bent geen god

Nog niet. Vertel nooit hoe goed je bent. Je bent fris, maar hebt ook nog geen commerciële ervaring. Wees enthousiast en hongerig, bescheiden en leergierig. 

10. Wees jezelf, wees anders

Portfolio's verschillen vaak weinig van elkaar. Bedenk wat jou en je werk anders maakt dan de rest, en maak van je portfolio iets eigens, iets dat jouw benadering en stijl weergeeft. 

Design Bridge is een internationaal brand design agency gespecialiseerd in het ontwikkelen, herpo­sitioneren en creëren van merken. Het bureau heeft vestigingen in Amsterdam, Londen en Singapore, en opereert in ruim 40 landen met meer dan 65 medewerkers van veertien verschillende national­iteiten. Het is daarmee een zeer gewilde werkgever voor designers in vele disciplines, en ze krijgen dan ook met grote regelmaat jong talent met hun werk op bezoek.