Publicatie over zzp'ers in de cultuursector

In deze publicatie naast metadata, ook voorbeelden uit de praktijk. Vier zpp'ers over tarieven, verborgen armoede en het gebrekkige imago van zzp'ers in de cultuursector.

In de eerste week van 2020 kwam naar buiten dat Nederland voor het eerst in de geschiedenis meer dan 2 miljoen bedrijven telt – vooral eenmanszaken.

Nederland scoort met 12,2% zzp’ers in de hele beroepsbevolking boven het Europese gemiddelde en de groei van het aantal zelfstandigen vlakt nog lang niet af. In de culturele sector is het aandeel zzp’ers al helemaal hoog: 72% volgens een SEO-rapport uit 2018. 
Dat heeft te maken met de aard van de sector, waarin autonoom werk en tijdelijke aanstellingen zeer gebruikelijk zijn. Maar overheidsingrijpen heeft gezorgd voor een enorme groei de afgelopen twintig jaar. De vraag is of nieuwe regelingen het tij kunnen keren.

Kunsten ’92, waarbij ook de BNO is aangesloten, wijdt de publicatie Prijs n.o.t.k. Zzp’ers in de cultuursector aan deze trend. Welke ontwikkelingen, zowel politiek als economisch, hebben gezorgd voor die explosie aan zzp’ers? Waarom zijn er juist in de culturele en creatieve sector zoveel zelfstandigen?

Voorbeelden uit de praktijk

Naast metadata zijn er ook voorbeelden uit de individuele praktijk. Vier zzp’ers vertellen over tarieven, verborgen armoede, het gebrekkige imago van zelfstandig ondernemers in de cultuursector en de psychologische druk die zij ervaren door een gebrek aan zekerheid en coherentie.

Daarnaast ook juridisch adviseur Pascale Kos (BNO) aan het woord over hoe zzp'ers mondiger moeten worden, het belang van educatie, pitches en auteursrecht.