Tijdens het programma SUPERFAST#6 zijn de winnaars bekend gemaakt van de BNO Packaging Talent Award 2019. De praktijkopdracht kwam dit jaar van Nestlé Nederland en richtte zich op een nieuw ontwerp voor de hartige tussendoortjes van Nestlé’s MAGGI.
Sanne de Wit, die haar studie aan het Grafisch Lyceum Rotterdam in 2018 afrondde, mag zich de trotse winnaar noemen.
Het creatieve niveau van de inzendingen was dit jaar opnieuw hoger dan de voorgaande jaren. Een aantal inzenders die net buiten de selectie van nominaties zijn gevallen, hebben daarom alsnog van Nestlé een persoonlijk bedankje ontvangen. Zes inzendingen werden genomineerd voor een prijs. De uiteindelijk keuze voor de de winnaars was voor de jury geen makkelijke beslissing.
Winnaars
De eerste prijs van 1500 euro is voor Sanne de Wit. Haar speelse ontwerp heeft een krachtige uitstraling door kleur, grafische elementen en fotografie. De drie hartige tussendoortjes hebben elk een eigen patroon en de titel ‘pick me up’ past bij de beeldtaal. Het beeld is vernieuwend, maar sluit goed aan bij het iconische merk MAGGI: robuust en niet té elitair.

1ste prijs: Sanne de Wit
Emma Spanjers krijgt de tweede prijs: De jury wordt getriggerd door dit brutale ontwerp dat aansluit bij een jonge doelgroep en erg veel potentie heeft. Emma presenteert een concept met veel humor, dat het ook goed doet op het schap: mood-food met een glimlach.

Tweede prijs: Emma Spanjers
In het ontwerp van Mateja Drenik is het de eenvoud en zijn het de iconische grafische illustraties die zorgen voor een indrukwekkend totaalbeeld. Het is prachtig eigentijds werk gemaakt met grote schapkracht. Het ontwerp vormt bijna een geheel met het MAGGI-logo. Mateja krijgt de derde prijs.

Derde prijs: Mateja Drenik
Niet prijswinnend, maar wel genomineerd omdat het bijzondere ontwerpen zijn en complimenten van de jury verdienen, zijn de ontwerpen van:
Margot Cologne: Opvallend en kleurrijk concept, waarbij de verpakkingen bijna aan een infographic doen denken. Een mooi transparant ontwerp vindt de jury.
Christian Lank: De naam Chow Now met passende typografie is fantastisch vindt de jury. Hiermee wordt echt een paraplumerk gecreëerd terwijl het toch heel erg MAGGI is.
Cooper Newnam: Een onderscheidend ontwerp, gedetailleerd, mooi geïllustreerd en doet het goed op het schap.
Prijzen
De winnaar van de eerste prijs ontvangt 1500 euro.
De tweede en derde prijs bedragen respectievelijk 300 en 200 euro.
De genomineerde ontwerpen werden opgenomen in een presentatie bij het programma SUPERFAST.
De jury
De jury bestond dit jaar uit: Frank Nas (managing director Design Bridge Amsterdam; voorzitter BNO NEXTpack en juryvoorzitter), Valerie van Schaick (Business Executive Officer Culinary Nestlé Nederland) Jon Sonneveld (Design Director Millford), Tessa Oudijn (Creative Director BRUM) en Thea Bakker (Senior Design Director VBAT). Secretaris: Rita van Hattum (BNO).
Over de BNO Packaging Talent Award
De BNO Packaging Talent Award 2019 wordt door Nestlé Nederland gesponsord en mede ondersteund door Packaging Innovations by Easy Fairs. De prijs is een initiatief van BNO NEXTpack met het doel jong talent enthousiast te maken voor de uitdagingen die het vakgebied brand- en packaging design biedt.
Bureaus binnen BNO NEXTpack zijn: 1HQ, Anthem, Bowler & Kimchi, Brum Design, Bataafsche Teeken Maatschappij, Design Bridge, FLEX/design, Millford, PROUDdesign, Reggs, Snow Donuts, Van Heertum, VBAT en Yellow Dress.