Winnaars Dutch Design Awards 2020

De winnaars van Dutch Design Awards (DDA) 2020 zijn bekend. Bekijk hier een overzicht.

De winnaars van Dutch Design Awards (DDA) 2020 zijn bekend. Uit 24 genomineerden zijn 8 winnaars gekozen in de categorieën: Product, Habitat, Communication, Fashion, Design Research, Service & Systems, Best Commissioning en Young Designer. De awards zijn van 17 t/m 24 oktober uitgereikt in een liveshow op DDW TV.

Winnaar Design Research

INSECTOLOGY: FOOD FOR BUZZ | MATILDE BOELHOUWER

Om onze insectenpopulatie op peil te houden en nieuwe populaties te stimuleren, moeten we stedelijke omgevingen meer laten bloeien. Maar hoe geef je insecten eten op plekken waar niets kan groeien? Hoe help je ze voeding te vinden en hoe vertel je ze dat ze iets kunnen eten dat ze niet gewend zijn? Insectology: Food for Buzz probeert hier antwoorden op te geven. Samen met wetenschappers onderzoekt Matilde Boelhouwer het gedrag, de gezondheid en de groei van insectenpopulaties en ontwikkelt daaruit een serie altijd bloeiende kunstmatige bloemen voor ‘the big 5 onder de bestuivers’. Ze ontwerpt deze zo dat ze als noodvoedselvoorziening fungeren en de afstand kunnen overbruggen naar gebieden met echte bloemen. 

Juryrapport: Food for Buzz agendeert een groot onderwerp en laat zien hoe Design Research dit kan aanjagen. Door concrete productontwikkeling – met veel poëtische en esthetische kwaliteit – wordt een bredere bewustwording bewerkstelligd, die een positieve impact heeft op de urbane ecologie. De jury prijst de ontwerpaanpak die andere invalshoeken laat zien, door de doordachte details van de bloemen, door de samenwerking met de wetenschap en door het doorlopende karakter van het onderzoek. Perspectieven die getuigen van liefdevolle bescheidenheid. Niet de ontwerper, maar de insecten staan centraal; in vraagstelling, onderzoek én uitvoering. 

Commissie: Angelique Spaninks (voorzitter), Tanja Koning, Daniëlle Arets, Jop Japenga, Eric Klarenbeek.

De overige genomineerden in deze categorie waren Reframing Studio met hun project Redesigning Psychiatry en Xandra Van Der Eijk met haar project Retreat. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: FOOD FOR BUZZ | MATILDE BOELHOUWER

Winnaar Young Designer

SIMON DOGGER

Simon Dogger is een ontwerper die zichzelf een geheel nieuwe kijk moest aanwennen: die van non- visueel ontwerper. In de periode dat hij zijn gezichtsvermogen verloor, studeerde Dogger aan Design Academy Eindhoven en moest hij een lange pauze nemen. Hij keerde terug met een hernieuwd vermogen om te luisteren en voelen, en een sterke drive om zijn onafhankelijkheid te herwinnen. Simon Dogger ziet zichzelf als iemand die op een andere manier informatie opneemt en is als ontwerper op zoek naar meer inclusieve vormen van communicatie. Hij combineert visuele, auditieve en zintuiglijke middelen om de kwaliteit van leven te verbeteren, voor iedereen die baat heeft bij zelfbekrachtigende, intuïtieve tools die helpen contact te maken met anderen en de omgeving.

Juryrapport: Simon Dogger herinnert de ontwerpwereld aan haar eigen beperkingen: hoe inclusief kan een ontwerp zijn voor een realiteit die de ontwerper zelf niet kent? Dogger opent daarmee een domein dat voor lang niet iedereen zichtbaar was, wat ook voorbij de context van het museum relevant is. Zijn holistische benadering en sterke samenwerkingen benadrukken dat er allerlei perspectieven nodig zijn voor een samenleving waarin iedereen zich vrij en zelfstandig kan bewegen. Simon Dogger bevraagt de inclusiviteit van onze openbare ruimte en wendt de technologie van gezichtsherkenning aan voor iets positiefs. Daarmee maakt hij van zijn beperking een kracht; hij gebruikt technologie zo vernuftig dat hij een werkelijk inclusief ontwerp en een rijkere ervaring creëert. 

Commissie: Saskia van Stein (voorzitter), Jeroen Junte, Georgette Koning, Thomas Clever, Evelien Reich, Tamar Shafrir.

De overige genomineerden in deze categorie waren Katinka Versendaal en Iris van Wees. Zij ontvingen ieder financiële ondersteuning ter waarde van 9.000 euro van Keep an Eye Foundation.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: EMOTIEFLUISTERAAR | SIMON DOGGER

Winnaar Service & Systems

MONNIE | AFDELING BUITENGEWONE ZAKEN X GARAGE2020

Vijftien procent van de jongeren heeft een schuld. Slepende incassotrajecten staan hun ontwikkeling en gezondheid in de weg. Stichting Enver biedt deze jongeren begeleiding en zag dat ze vaak wel willen, maar niet kunnen betalen. Het traditionele systeem van boetes en zich opstapelende incassokosten staat een oplossing vaak in de weg. Afdeling Buitengewone Zaken en Garage2020 ontwikkelden samen met het Albeda in Rotterdam een meer persoonlijke en sociale benadering. De MONNIE-app helpt jongeren bij het makkelijker betalen van hun rekeningen en het wegwerken van achterstanden. Bovendien maakt MONNIE schuldeisers zelf medeverantwoordelijk voor het voorkomen en aanpakken van problematische schulden.

Juryrapport: MONNIE adresseert een belangrijk maatschappelijk probleem en komt meteen in actie om het aan te pakken. Daarmee ontwerpt Afdeling Buitengewone Zaken samen met vele partners – waarvan niet in de laatste plaats de jongeren van opleidingsinstituut Albeda – een dienst die qua bereik en urgentie alle lof verdient. Jongeren kunnen in alle privacy hun problemen zelf aanpakken en dat is met deze taaie materie indrukwekkend. Als winnaar van een Dutch Design Award verdient de uitstraling van app en platform wat de jury betreft nog wel een flinke upgrade, zowel qua gebruiksvriendelijkheid als vormgeving. MONNIE pakt de prijs met een steengoed concept, een uitstekend gekozen naam en onmiskenbare impact. Met een sterkere vormgeving staan de punten op alle denkbare i’s.  

Commissie: Bert Hagendoorn (voorzitter), Shay Raviv, Daniel Sytsma, Liza Enebeis, Bas van de Poel.

De overige genomineerden in deze categorie waren Moniker met hun project Repeat After Me en Thijs Biersteker met zijn project Pollutive Ends. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: MONNIE | AFDELING BUITENGEWONE ZAKEN X GARAGE2020

Winnaar Habitat

FORUM GRONINGEN | NL ARCHITECTS X DEMUNNIK-DEJONG-STEINHAUSER ARCHITECTENCOLLECTIEF E.A.

Midden op de Grote Markt is na een fikse looptijd en de nodige hobbels het Forum Groningen geopend. Een indrukwekkend, eigenzinnig volume dat de kunst van het inpassen verstaat en de directe omgeving nieuw elan geeft. Binnen verbindt een centraal atrium zes verdiepingen aan open ruimtes en pleinen, met als hoogtepunt panoramadak de Hoge Markt. Forum Groningen is een cultureel warenhuis vol boeken, tentoonstellingsruimten, filmzalen en restaurants, waar traditionele grenzen tussen culturele functies vervagen en waar ontmoeten en verbinden centraal staat. Informatie wordt in het Forum thematisch aangeboden en overstijgt de uiteenlopende media. Het gebouw is een soort levensgrote zoekmachine, ontworpen om eindeloos in te browsen; je vindt er meer dan je zoekt. 

Juryrapport: Forum Groningen is een publiek gebouw waar je vanwege de omvang en impact letterlijk en vooral figuurlijk niet omheen kunt. De manier waarop dit gebouw is ingepast in de context van de historische binnenstad van Groningen is zowel stedenbouwkundig als architectonisch ronduit moedig. De ontwerpers hebben de nodige uitdagingen – zoals de effecten van een economische crisis en stevige normen voor aardbevingsbestendigheid – met verve het hoofd geboden. Het is NL Architects, deMunnik-deJong-Steinhauser en de gemeente gelukt steeds het doel scherp voor ogen gehouden: het Forum als een verbindende ontmoetingsplek voor de Groningers. Forum Groningen is daarmee een opzienbarende verrijking voor de samenleving én een nieuw stedelijk symbool voor Groningen. 

Commissie: JaapJan Berg (voorzitter), Carolien Ligtenberg, Cees van der Veeken, Ellen van der Wal, Jan Nauta.

De overige genomineerden in deze categorie waren Studio Ossidiana met hun project Paper Gardens en Korthtielens met hun project De Molenwiek. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: FORUM GRONINGEN | NL ARCHITECTS X DEMUNNIK-DEJONG-STEINHAUSER ARCHITECTENCOLLECTIEF E.A. Fotograaf: Roos Aldershoff

Winnaar Fashion

COLLECTION 005 COMPLETE METAMORPHOSIS PT.2 | NINAMOUNAH  

De tweede akte van Ninamounah’s vijfde collectie blijft de kruising tussen biologie en mode verkennen. Waar de collectie Evolve Around Me vooral draaide om dominantie in de natuur, gaat Collection 005 Complete Metamorphosis PT.2 over de volgende stap: een dramatische verandering in vorm en uiterlijk waar eigenschappen van onze dierlijke voorouders worden vermengd met onze techno-toekomst. Stukken die transformeren naargelang de omgeving. Vormen en proporties variëren van robuuste stilheid naar vloeibare beweging. Zo zijn motorreferenties zichtbaar in kantoorkleding, een overhemd verandert in een hoog uitgesneden bodysuit en traditionele maatwerkpakken hebben dominante silhouetten en sterke schouders. 

Juryrapport: Collection 005 Complete Metamorphosis PT.2 is een prachtig statement dat laat zien hoe stevig Ninamounah staat. Een goed voorbeeld van hoe mode de mogelijkheid biedt te laten zien hoe je als mens de wereld ervaart, zonder de draagbaarheid te verliezen. Deze collectie diept Ninamounah’s kenmerkende thema over de mens-natuurrelatie verder uit, is opvallend goed gemaakt. Ook kiest het team met de inzet van modellen met diverse achtergronden op een vanzelfsprekende manier voor een inclusievere, meerstemmige catwalk. Het team van Ninamounah zet hier een sterk, volwassen beeld neer, zonder hun eigen identiteit los te laten.

Commissie: Liesbeth in ’t Hout (voorzitter), Milou van Rossum, Iris Ruisch, Rachid Naas, Branko Popovic.

De overige genomineerden in deze categorie waren Schueller De Waal / Sdw Studio met hun project Litter en Passama/Langendijk met hun project A Research Into The Values And Meanings Of Fur. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: COLLECTION 005 COMPLETE METAMORPHOSIS PT.2 | NINAMOUNAH

Winnaar Communication

DEMO - DESIGN IN MOTION FESTIVAL | STUDIO DUMBAR

In 2019 toonde Design in Motion Festival (DEMO) vierentwintig uur lang het beste internationale motion design op alle tachtig digitale schermen van het Amsterdam Centraal Station aan het reizende publiek. Een viering van de beste motion designers ter wereld in een openbare galerie. Met dit festival wil initiator Studio Dumbar ontwerpers en opdrachtgevers inspireren en aanmoedigen om het potentieel van dit alomtegenwoordige medium nóg beter te benutten. Samen met curatoren, interdisciplinair ontwerper Koos Breen en grafisch ontwerper Xavier Monney, bracht creative director Liza Enebeis van Studio Dumbar 400 ontwerpen van 237 verschillende ontwerpers uit 37 landen samen. DEMO is tot stand gekomen in samenwerking met Exterion Media NL.

Juryrapport: Als nestor van de discipline digital design vraagt Studio Dumbar met DEMO aandacht voor een niet te missen ontwikkeling. De indrukwekkende lijst aan deelnemende ontwerpers en het publieke karakter op zo’n prominente locatie, maakten dat die aandacht er ook kwam. DEMO maakt het publiek bewust van de hoeveelheid en de kwaliteit van de boodschappen die je via deze weg bereiken, laat de nieuwe generatie ontwerpers kennismaken met deze discipline en inspireert opdrachtgevers om de mogelijkheden ervan beter te benutten. Al met al een krachtig debuut met een slimme uitvoering. Het maakt de commissie nieuwsgierig naar de tweede editie en de inhoudelijke ontwikkeling van het festival. 

Commissie: Sonja Haller (voorzitter), Remco van Bladel, Vanessa van Dam, Karin van den Brandt, Joel Galvez.

De overige genomineerden in deze categorie waren Enter Enter met hun project Enter Enter – A Space For Books en Bart De Baets met zijn project Radical Cut Up. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: DEMO - DESIGN IN MOTION FESTIVAL | STUDIO DUMBAR / Fotograaf: Aad Hoogendoorn

Winnaar Product

THE INTERCEPTOR | THE OCEAN CLEANUP X FABRIQUE

Zo’n tachtig procent van al het plastic afval in de oceanen wordt aangevoerd via rivieren. The Interceptor is The Ocean Cleanup’s antwoord op dit probleem. The Interceptor is ontworpen om zelfstandig afval uit rivieren te verzamelen en werkt voor honderd procent op zonne-energie. Het afval komt The Interceptor binnen met de natuurlijke stroming van de rivier, waarna het via een lopende band wordt opgevangen. Elke Interceptor heeft een internetverbinding, waardoor The Ocean Cleanup continu prestaties en gegevens verzamelt en lokale operators automatisch geïnformeerd worden wanneer de afstortcontainers vol zijn. De kracht van The Interceptor zit hem in de autonome werking en de schaalbaarheid van de productie. Want hoe meer er in gebruik gesteld worden, hoe meer er opgeruimd wordt en hoe dichter deze Nederlandse non-profit bij het einddoel komt: wereldwijd schone oceanen.

Juryrapport: Structurele oplossingen bedenken voor grote bedreigingen van het milieu is een gigantische ambitie. The Ocean Cleanup laat zien dat het een proces is waarin je al doende leert. Ondanks alle druk en kritiek op eerdere projecten, schetsen Boyan Slat en Fabrique nu moedig een nieuw scenario dat een flinke stap dichter bij de bron het probleem aanpakt: het plastic afval dat via rivieren in de oceanen terechtkomt. Een mooie samenwerking tussen jong talent en een gerenommeerd bureau, waar design wordt ingezet als probleemoplosser. De techniek is op alle lagen doordacht en de schaal waarop meerdere Interceptors kunnen opereren is hoopgevend. 

Commissie: Joost Alferink (voorzitter), Ingeborg van Lieshout (voorzitter a.i.), Lonny van Ryswyck, Cees van Dok, Chris Kabel.

De overige genomineerden in deze categorie waren Koninklijke Auping met hun product Auping Evolve en curatoren Alexandre Humbert, Lucas Maassen, Tom Loois en Angelique Spaninks met hun product The Object is Absent.   

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: THE INTERCEPTOR | THE OCEAN CLEANUP X FABRIQUE

Winnaar Best Commissioning

WATER AS LEVERAGE | RIJKSOVERHEID

Steden worden wereldwijd hard geraakt door klimaatverandering en verdergaande verstedelijking. Water as Leverage for Resilient Cities Asia (WaL) ziet water als katalysator voor duurzame ontwikkeling: water is wereldwijd niet alleen het belangrijkste risico, maar ook de beste verbindende factor. WaL ontwikkelt door research-by-design een integrale en inclusieve aanpak voor de wereldwijde stedelijke klimaatproblematiek. WaL ontwerpt momenteel met multidisciplinaire teams klimaatadaptieve concepten voor drie steden: Semarang (Indonesië), Chennai (India) en Khulna (Bangladesh). De transformatieve aanpak en projecten, die in samenwerking met de lokale overheid, financiers en de kwetsbare gemeenschappen waar het programma zich op richt worden ontwikkeld, moeten op termijn in heel Azië en de rest van de wereld opschaalbaar zijn.

Juryrapport: Nederland treedt met Water as Leverage (WaL) internationaal naar buiten met een aanpak die niet alleen voor overheden verfrissend is. De Rijksoverheid laat zien dat we zelfs grote wereldproblematiek als kans in plaats van bedreiging kunnen benaderen. Dit is de gedurfde mentaliteit waar Nederland internationaal om bekend is, zeker op het gebied van watermanagement. De urgentie is niet te missen en WaL weet met drie concrete pilots direct over te gaan tot actie, terwijl de manier van werken volop kansen biedt voor het opschalen van de aanpak. Daar spreekt een uitgesproken vertrouwen in ontwerpkracht uit. De jury ziet daarmee ook mogelijkheden voor andere (kennis)domeinen, die aan WaL gerust een voorbeeld kunnen nemen.

Commissie: Pieter Aarts (voorzitter), Madeleine van Lennep, Luuk Ros, Mark van Iterson, Henk Haaima, Jaina Padberg-Bührmann

De overige genomineerden in deze categorie waren Gemeente Groningen en NL Architects E.A. met hun project Forum Groningen en Triodos Bank, Rau Architecten, Arcadis en Ex Interiors met hun project Triodos Bank – De Reehorst.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: WATER AS LEVERAGE | RIJKSOVERHEID / Fotograaf: Cynthia van Elk

Jury

De jury van DDA20 bestond uit: Ine Frings (voorzitter), Ingeborg van Lieshout a.i. (Product), JaapJan Berg (Habitat), Liesbeth in ‘t Hout (Fashion), Sonja Haller (Communication), Angelique Spaninks (Design Research), Bert Hagendoorn (Service & Systems), Pieter Aarts (Best Commissioning) en Saskia van Stein (Young Designer).