BNO Packaging Talent Award 2019

Doe mee aan de BNO Packaging Talent Award 2019 en maak een verpakkingsontwerp voor de hartige tussendoortjes van MAGGI.
Je kunt je niet meer aanmelden voor de BNO Packaging Talent Award 2019! Niet getreurd, we organiseren de prijs elk jaar dus we zien je graag terug in 2020.

Ben je een jonge ontwerper of ontwerpstudent? Doe dan mee met de BNO Packaging Talent Award!

Dit jaar formuleert Nestlé’s MAGGI de briefing. De opdracht richt zich op het redesign van de reeks hartige tussendoortjes van MAGGI, zodat deze samen één familie vormen. We vragen jou je kennis, vaardigheden en creativiteit in te zetten voor een eigentijds ontwerp.

Odoo CMS - een grote afbeelding

De opdracht

Ontwerp een nieuw verpakkingsdesign voor de reeks hartige tussendoortjes van MAGGI, zodat deze visueel één familie vormen.

Ben je productontwerper? Dan kun je ook meedoen want de fysieke vorm van de verschillende verpakkingen mag eveneens een make-over krijgen. Een andere vorm of ander materiaal kan ervoor zorgen dat verpakkingen beter afbreekbaar of recyclebaar zijn.

Ook mag je een nieuwe overkoepelende naam voor de Maggi-tussendoortjes bedenken. 

Kortom je kunt de opdracht zowel eenvoudig als complex interpreteren en uitwerken.

De geschiedenis van Maggi

De geschiedenis van het merk is bijzonder: grondlegger Julius Maggi ontwikkelt aan het eind van de negentiende eeuw een procedé waarbij peulvruchten, groenten en kruiden ingedroogd worden en daardoor langer houdbaar zijn. Een geweldige ontdekking in een tijd waarin ondervoeding een groot probleem is.

Andere producten zoals het bouillonblokje en de bekende smaakmaker in het bruine flesje volgen later. De geschiedenis van Maggi leest als een mooi verhaal en biedt veel aanknopingspunten voor een ontwerp.

Wie kunnen er meedoen?

  • Studenten van Nederlandse WO/HBO/MBO-ontwerpopleidingen of vergelijkbare opleidingen in België.

  • Ontwerpers die korter dan drie jaar geleden (dus in 2016 of later) zijn afgestudeerd aan een WO/HBO/MBO-ontwerpopleiding in Nederland of België.

  • Buitenlandse stagiaires bij Nederlandse ontwerpbureaus en Nederlandse stagiaires bij buitenlandse ontwerpbureaus.

Jury, prijzen en uitreiking

Je werk wordt beoordeeld door een vakkundige jury van ontwerpers, marketeers (waaronder Nestlé) en specialisten.

De winnende ontwerpen worden beloond met een onderscheiding en een geldbedrag. De hoofdprijs is 1500 euro. De prijsuitreiking is onderdeel van het event SUPERFAST op 25 oktober tijdens de Dutch Design Week 2019. 

Niet commercieel

Met de prijsvraag willen wij jonge ontwerpers uitdagen om binnen de kaders van een briefing een verpakkingsontwerp te maken. Het leerproces staat daarbij centraal. Wij vinden het belangrijk dat ontwerpers kennismaken met dit specifieke vakgebied. Alle auteursrechten blijven bij jou als deelnemer.  

Aanmelden

Ben je geïnteresseerd? Meld je dan aan via packagingtalent@bno.nl. Veel succes!

De BNO Packaging Talent Award 2019 wordt door gesponsord door Nestlé. De prijs is een initiatief van BNO NEXTpack met het doel jong talent enthousiast te maken voor de uitdagingen die het vakgebied packaging design biedt. NEXTpack zet zich binnen de BNO in voor de positie en ontwikkeling van brand- en packaging design in Nederland.
 
 

Het goede voorbeeld: BNO-lid en illustrator Nazif Lopulissa verscheen onlangs in een commercial voor Danio, waar je hem bezig ziet tijdens het maken van hun nieuwste verpakking.