Creative Heroes Awards wil meer creatieven in boardroom bedrijven

Op 27 juni van dit jaar vindt in Amsterdam de tweede editie plaats van de Creative Heroes Awards.

Op 27 juni van dit jaar vindt in Amsterdam de 2e editie van de Creative Heroes Awards plaats. De prijzen worden uitgereikt aan de grootste creatieve geesten van Nederland, de gamechangers die een blijvende, positieve impact hebben op mens en maatschappij. De Creative Heroes Awards worden daarom ook wel de ‘Oscars van de Creatieve Industrie’ genoemd. De organisatie heeft bekend gemaakt wie er in de 16-koppige jury plaatsneemt.

Odoo CMS - een grote afbeelding

De categorieën 

Nieuwe dit jaar is dat de jury winnaars zal aanwijzen in zes verschillende categorieën die zijn ingedeeld naar mate van impact. De 1:1 Award beloont impact op persoonlijke schaal, de 1:100 Award beloont ideeën met impact op kleine sociale structuur, zoals gezin, school, bedrijf of vereniging, de 1:10.000 Award beloont initiatieven met impact op grote sociale structuur, bij de 1:100.000 Award is impact op stedelijke schaal van belang, de 1:1.000.000 Award kijkt naar impact op landelijke schaal en de 1:1.000.000.000 Award beloont impact op wereldschaal.

Per award worden maximaal vijf genomineerden geselecteerd. Tijdens de feestelijke awardavond in Undercurrent in Amsterdam kan het aanwezige publiek bovendien kiezen wie er met de Superhero Award naar huis gaat.

Het belang van Creatieve Heroes

De Creative Heroes worden beloond voor hun belangrijke rol in de creatieve industrie. Deze industrie is een aanjager van innovaties en levert zo een belangrijke bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

“De sector kan mensen verbinden, in beweging brengen en een zinvolle betekenis geven aan nieuwe technologische toepassingen. Daar is meer dan ooit behoefte aan,” aldus een van de initiatiefnemers, Guus van Maarschalkerweerd.

Meer creatieven in boardrooms

Met de Creative Heroes Awards wil de organisatie de ambitie stimuleren om van Nederland de meest creatieve economie van Europa te maken. Volgens juryvoorzitter Taco Schmidt, oprichter van Qindle, heeft het bedrijfsleven creativiteit nodig om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden en is samenwerking tussen partijen binnen en buiten de creatieve sector nog lang niet vanzelfsprekend. “Er moeten meer creatieven in de boardrooms van grote bedrijven komen.”


Boyan Slat

In 2017 werden onder andere Boyan Slat met de Ocean Cleanup, Hans Meijer van Zoku en de organisatie achter Blue City in Rotterdam onderscheiden. Mede-initiatiefnemer Jeroen van Oostveen: “Met de Creative Heroes Awards willen we inzoomen op de drijvende krachten en het proces achter baanbrekende concepten en duurzame verandering die Nederland voortbrengt.”

Jury 2019

Ook dit nemen er weer een aantal toonaangevende creatieve professionals plaats in de jury. Naast eerdergenoemde voorzitter zijn dat: Samira Boon, textiel architect bij Studio Samira Boon en een van de Creative Heroes van 2017; Hans Brandt, onafhankelijk consultant identiteit en branding; Leonne Cuppen, eigenaar van Yksi Connect; Kim Dingler, directeur Marketing & Strategie bij Talpa; Mae Engelgeer, textiel designer bij Studio Mae Engelgeer; Petran van Heel, Sector Bankier Bouw bij ABN AMRO Bank en penningmeester van de BNO; Hedwig Heinsman mede-oprichter van Aectual en DUS; David Heldt, oprichter van Connecting the Dots; Jan Knikker, partner bij MVRDV; Gesina Roters, partner en oprichter van DAY creative business partners; Mark van der Net, architect bij OSCity; Costas Papaikonomou, oprichter van Happen® & Winkle®; Renske Schriemer, Eigenaar Design Press en oprichter van DesignTop100; Peter de Winter, bladenmaker en hoofdredacteur van ArchitectuurNL; Robert van Rixtel, oprichter Dutch Design Daily en tenslotte Omar Munie, tassenontwerper uit Den Haag.

Aanmelden

Potentiële Heroes kunnen zichzelf aanmelden, aangedragen worden door anderen of door de jury gescout worden. De registratie verloopt via creativeheroesaward.com. De inzendtermijn sluit op 1 april 2019.  

Partnership

Zowel de BNO als ons magazine Dude zijn partners van de Creative Heroes Award. Hoofdsponsor is de ABN AMRO Bank.