De creatieve helden van 2019

Op 27 juni zijn de winnaars van de Creative Heroes Awards bekend gemaakt. Ook kende het publiek aan een van de winnaars de Super Hero Award toe. Ontdek wie de helden van 2019 zijn.

‘Meer dan ooit is er behoefte aan mensen met een ondernemende houding, maatschappelijke betrokkenheid en bovenal een groot creatief vermogen’, zeggen de oprichters van de Creative Heroes Awards Guus van Maarschalkerweerd en Jeroen van Oostveen. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

De Lightyear One

Het niveau van de inzendingen voor deze tweede editie was hoog. Uiteindelijk koos de jury zes creatieve helden; drijvende krachten achter baanbrekende concepten en aanjagers van duurzame verandering, ingedeeld naar de mate van impact die zij hebben – op en schaal van één persoon tot de gehele wereld.

Op 27 juni werden zij geëerd tijdens de awardavond in Undercurrent in Amsterdam, waar door het aanwezige publiek bovendien een Superhero werd gekozen.

In de categorie 1:1 won Ronald Carpentier, die met MindAffect mensen met het locked-in-syndrome toch laat communiceren met de buitenwereld.

Winnaars in de categorie 1:100 waren Pim van Baarsen en Luc van Hoeckel van Super Local, die al jaren werken aan onder andere de Care Collection als oplossing voor verouderd ziekenhuismeubilair in Malawi.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Farm Flower Fragrances door Claudy Jongstra

Ook de ontwerpers Shahar Livne, Simone Post en Claudy Jongstra werden ‘geheldigd’. Voor Post is dit naast de Designprijs en de Young Design Award de derde belangrijke prijs in korte tijd. 

De prijs in de hoogste categorie 1:1.000.000.000 ging naar Lex Hoefsloot en zijn designteam voor hun bijdrage aan een betere wereld: de Lightyear One. Het prototype van deze eerste, deels op zonne-energie rijdende gezinsauto ter wereld, werd eerder deze week gelanceerd. Aan het einde van de awardshow viel Hoefsloot nog meer eer ten deel: het publiek gunde hem de Super Hero Award.

Bekijk alle winnende cases en het juryrapport op de site van Creative Heroes Awards.