Lampenfeest op Dutch Creativity Festival

De winnaars van de eerste Dutch Creativity Awards, de opvolger van de ADCN-lampen, zijn bekend. Welke designbureaus vielen in de prijzen?

Het is de opvolger van de illustere ADCN-lamp, de Dutch Creativity Award. De prijzen werden gisteren uitgereikt tijdens een feestelijk event, in aanloop naar het Dutch Creativity Festival later dit jaar, van 6 t/m 8 juni.

Designprijzen

In de categorie DESIGN werden zes zilveren en zeven bronzen prijzen uitgereikt. Geen van de inzendingen achtte de jury goed voor goud. Studio Dumbar (part of Dept) viel in deze categorie drie keer in de prijzen – zilver voor de identiteit en serie posters van Amsterdam Sinfonietta, en zilver voor de branding van Bigmile (Connekt) – en won daarnaast in de category CRAFT nog brons voor de typografie in het project “City Typography in Motion voor Exterion Media NL.


Odoo CMS - een grote afbeelding

Meer zilver binnen de categorie DESIGN was er voor het team van Big Orange, Mario Niveo en Robot Kittens voor hun werk voor Volkswagen, voor Studio de Ronners met hun case voor de International Architecture Biennale Rotterdam, en voor Q42 en Fabrique voor hun digitale platform Below the Surface in opdracht van de gemeente Amsterdam. Het brons ging ondermeer naar What The Studio voor de branding van het Nederlands Theater Festival, OD designstudio voor hun verpakking van Raijmakers Heetmakers en voor het ontwerp van de Brasserie 2050 van Overtreders W in opdracht van MOJO en Rabobank.

Bijzondere prijzen

In totaal vonden 56 prijzen een eigenaar, waarvan er slechts drie goudgekleurd waren, en achttien zilver. Nick van Wagenberg en Nevil van Outheusden werden gebombardeerd tot creatief TALENT. En de ADCN MEMBERS AWARD werd toegekend aan het project “Frekkel” van TBWA\Neboko.  De Grand Prix was voor “A Report of Connected Events”, een branded content film van Postpanic Pictures voor Liberty Global. “De art direction combineert briljant gekozen locaties met dito cast en goddelijke speciale effecten, resulterend in een verbluffende film over de kracht van storytelling”, volgens de jury.

"Creativiteit wordt steeds meer het domein van iedereen, en niet alleen van creatieven"

De Dutch Creativity Awards zijn de opvolger van de welbekende ADCN-lampen. “De creatieve industrie verandert sneller dan ooit tevoren. Disciplines vervagen en versmelten, en er komen nieuwe bij. Ook wordt creativiteit steeds meer het domein van iedereen, en niet alleen van creatieven binnen bureaus’, zegt ADCN-voorzitter Mervyn ten Dam over de verandering, die ervoor moet zorgen dat de prijs relevant blijft voor een brede doelgroep. De prijs viert de creatieve kracht van de reclame- en designindustrie, waarbij de aloude lamp nog steeds symbool staat voor de verbeeldingskracht en het talent in de reclame- en designindustrie.