BNO Creative Café
29.09.2023
19.30 - 22.00
het event atelier, Grote Markt 109, 1315 JC, Almere
Beeld: Maarten van Enkhuizen
Op vrijdag 29 september is er weer een BNO Creative Café in Almere. Dit keer is het thema Ontwerpen in het tijdperk van AI, met als inspirerende sprekers: Maarten van Enkhuizen, Rodger Werkhoven en BNO-jurist Jordi Vreeling.
Kom inspiratie opdoen en ontmoet ontwerpers en creatieven! Je bent van harte welkom vanaf 19.00 uur bij het event atelier. Het inhoudelijke programma start om 19.30 uur.
Ontwerpen in het tijdperk van AI
Al vele jaren maken we gebruik van AI (Artificial Intelligence) in ons werk en ons dagelijks leven. Dit varieert van kleine toepassingen zoals autocorrectie tot meer voor de hand liggende toepassingen, zoals het bedienen van slimme lampen in je huis. Met de openstelling van Midjourney en ChatGPT ging het in ons vakgebied ineens hard. Dit heeft geleid tot discussies over de toekomst van ons vak als ontwerpers.
Gelukkig is de bezorgdheid hierover enigszins afgenomen, en zijn we nu actief op zoek naar de mogelijkheden die AI ons te bieden heeft. Dit is precies waar onze volgende BNO Creative Café over gaat: ontwerpen in het tijdperk van AI. Hoe kunnen we AI in ons voordeel gebruiken? En waar moeten we op letten met betrekking tot (auteurs)rechten?
Sprekers
Maarten van Enkhuizen, Creative Lead bij Blue Field Agency in Amsterdam, werkt met zijn team aan het ontwikkelen van aangepaste visuele oplossingen voor klanten, waarbij ze recentelijk de potentie van AI hebben erkend. In 2023 besloten ze samen met AI een duurzaam outdoor schoenenmerk voor vrouwen te creëren. Ze hebben het volledige proces doorlopen, van onderzoek en conceptuele richting tot uitingen, waarbij ze AI-tools zoals ChatGPT en Midjourney hebben ingezet naast hun gebruikelijke tools.
Jordi Vreeling (jurist BNO) heeft zijn expertise toegespitst op het complexe terrein van het auteursrecht en AI. Naast het verstrekken van juridisch advies aan de ontwerpers en bureaus die zijn aangesloten bij de BNO, richt hij zich op juridische vraagstukken die voortvloeien uit het gebruik van AI. Als actief lid van de werkgroep AI van de Federatie Beeldrechten, draagt hij bij aan de ontwikkeling van inzichten en standpunten.
Rodger Werkhoven is een ervaren creatief directeur in Amsterdam met meer dan 30 jaar ervaring. Hij heeft samengewerkt met merken zoals DDB, Ogilvy, BBDO, McCann, Havas en WPP, en heeft prijzen gewonnen op festivals zoals The Cannes Lions en EFFIE Awards. Werkhoven experimenteert met AI-modellen en adviseert de creatieve industrie over verantwoord gebruik van AI. In het voorjaar van 2022 werd Werkhoven uitgenodigd door OpenAI - tijdens de ontwikkeling van hun generatieve AI-modellen - om te experimenteren en te helpen bij het verbeteren ervan, met als doel oplossingen te vinden voor biaskwesties. Dit leidde uiteindelijk tot de succesvolle lancering van DALL•E 2, gevolgd door de lancering van ChatGPT. Sinds februari 2023 is hij Executive Creative Director bij iO en mede-oprichter van CollaborAitors, bekend om 's werelds eerste AI-gegenereerde, AI-geanimeerde en AI-vertelde korte film.
Tickets
Toegang is gratis voor BNO-leden. Niet leden betalen slechts 5 euro. Let op: er is slechts een beperkt aantal plaatsen.
Geen BNO-lid? Geen probleem. Iedereen is welkom!